Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Musíme reagovat na článek Adama Kalouse Novelu stavebního zákona trhá připomínkové řízení, podle kterého „…MMR dopředu neprojednalo novelu stavebního zákona se všemi partnery.”. Opak je pravdou. Návrh novely byl připraven transparentně ve spolupráci se všemi zainteresovanými subjekty, zejména se zástupci samospráv, jednotlivými resorty, profesními sdruženími a dalšími.
Novela stavebního zákona prošla mezirezortním připomínkovým řízením. Všem partnerům byl zaslán návrh vypořádání připomínek. Jeho projednání s připomínkovými místy se začátkem června na MMR účastnili i zástupci Hospodářské komory. Připomínky komory mají doporučující charakter a některé z nich byly přijaty.
Předchozí stavební zákon bez jakékoliv diskuze pominul veřejné zájmy například ochranu památek či přírody. Novela napraví největší chyby a zároveň přinese mnohé benefity. Zejména zrychlí a zefektivní stavební řízení při zachování ochrany veřejných zájmů. Zrušili jsme také vytvoření úplně nové soustavy krajských stavebních úřadů v čele s Nejvyšším stavebním úřadem. Tím jsme státu, a tedy všem daňovým poplatníkům, ušetřili miliardy korun.
Stavební úřady jsou na obecních úřadech z dobrých důvodů. Místní úředníci znají nejlépe podmínky v území a jsou jim známy všechny souvislosti. Výhodou je to samozřejmě také pro občany, kteří nemusí kvůli stavebnímu povolení jezdit desítky kilometrů do krajského města. Proto jsme naší novelou zachránili skoro 400 stavebních úřadů. Předchozí stavební zákon by je zrušil všechny. Na stole je nyní několik variant, ale klíčové je, že dostupnost stavebních úřadů tak zůstane zachována.
Není nutné budovat nové úřady s tisíci zaměstnanci. S územními partnery najdeme cestu, jak dodržet původní cíle, ale ne za cenu kolapsu stavebního řízení v celé ČR a neuvěřitelných finančních nákladů. To se podařilo díky důrazu na digitalizaci všech procesů. Nešli jsme ale cestou kompromisů. Doba povolení se zkrátí tak, jak bylo původně plánováno. Stejně tak zůstává zachován princip Jeden úřad, jedno řízení, jedno razítko.
Díky novele MMR vytvoří jasné, transparentní, moderní a předvídatelné stavební prostředí pro stavebníky i projektanty. Půjde o zásadní změnu, která pomůže nastartovat rozvoj stavebnictví v nejbližších letech.
Ohledně problematiky Pražských stavebních předpisů nadále počítáme s tím, že hlavní město Praha bude mít své vlastní územní stavební předpisy, a to formou prováděcího předpisu k novému stavebnímu zákonu. Aby však bylo procesně vše správně, musí se nejprve stávající Pražské stavební předpisy zrušit. Tím se zabrání chaosu zejména mezi projektanty a stavebníky. Nově pak budou Pražské stavební předpisy prováděcím předpisem nového stavebního zákona.
Co se týká územního plánování, pan Kalous zřejmě poslední verzi novely nečetl. Píše, že „…fakticky totiž znamená, že města a obce budou muset aktualizovat své územní plány, aby byly v souladu s jednotnou regulací ze strany MMR…“. MMR však žádnou jednotnou regulaci nezavádí.