Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Přehledový systém ERA pro monitoring provozu ve vzdušném prostoru Království Bhútán byl uveden do provozu. Systém vylepší bezpečnost využívání bhútánských letišť díky přesnému výpočtu polohy a pohybu letadel. Přistávací a vzletové manévry na omezeném prostoru v dosahu osmitisícovek jsou totiž výzvou i pro zkušené piloty.
ERA instalovala v obtížném terénu hornatého státu síť stanic technologie ADS-B, která umožní sledovat větší část vzdušného prostoru Bhútánu. Systém dodá informace dispečerům, které využijí pro řízení letového provozu v okolí všech čtyř místních letišť: Bumthang, Gelephu, Yonphula a především Mezinárodního letiště Paro v hlavním městě Thimbú.
„Technické řešení od ERA včetně servisních služeb, dodávky materiálu a školení operátorů zajistilo přebudování systému sledování vzdušného prostoru naší země tak, aby vyhovoval zvýšeným kapacitám při zachování bezpečnosti létání,“ uvedl Karma Wangchuk, generální ředitel Oddělení letecké dopravy Letiště Paro.
ERA dodala systém odolný proti výkyvům počasí, jako jsou převládající nízké teploty, vítr a námraza, energeticky nenáročný, bezúdržbový a šetrný k himalájské přírodě, na jejíž ochranu Bhútán velmi dbá. Tyto vlastnosti jsou nezbytné, protože jednotlivé stanice jsou instalovány v nadmořských výškách 2500 – 4100 metrů nad mořem. Hlavně kvůli nim si Bhútán systém od pardubické firmy vybral jako nejlepší řešení.
Na rozdíl od tradičních pozemních radarů, které se dotazují a používají „odpovědi“ letadlových odpovídačů, letadlo vybavené technologií ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) automaticky vysílá každou sekundu svou přesnou GNSS polohu. Informace, které obdrží pozemní stanice ADS-B, zahrnují identifikaci letounu, jeho výšku, rychlost a další užitečné údaje pro řídící letového provozu.
I přes potíže covidové éry byl projekt dokončen již 15 měsíců po podpisu smlouvy mezi firmou a bhútánskou vládou. Absolvování testů SAT před nasazením do ostrého provozu potvrdilo stoprocentní funkčnost systému. „Díky naší zkušenosti s instalací systému v Nepálu, kde jsme čelili obdobným výzvám himalájského podhůří, jsme zvládli projekt dokončit podle plánu i přes všechny obtíže vyvolané pandemií,” řekl obchodní manažer ERA Ondřej Jebálek.
Bhútánské království je vnitrozemský stát v jižní Asii. Leží na východním konci Himalájí, na jihu, východě a západě sousedí s Indií, na severu s Tibetem. S geograficky velmi podobným Nepálem nemají společnou hranici. Bhútán s přídomkem Země hřmícího draka o rozloze s 754 tisíci obyvateli proslul tím, že místo ryze finančního ukazatele, kterým je hrubý domácí produkt HDP, měří takzvané hrubé národní štěstí, tedy spokojenost svých občanů.
Jediné mezinárodní letiště v zemi Paro leží v hlubokém údolí na břehu řeky Paro Chhu, obklopené vrcholy vysokými až 5500 m. n. m. Přistávací manévry jsou zde natolik obtížné, že pouze necelé dva tucty pilotů drží osvědčení sem létat, jedním z nich je i český pilot žijící v Bhútánu Slavomír Pískatý.