čtvrtek 23. ledna 2025
ikona hodiny 10. 1. 2023 08:23

České regiony si získávají Francouze díky kultuře

Víc než 2 miliony diváků ve Francii a v Německu sledovalo na konci loňského roku cestovatelské reportáže z Česka v televizi ARTE. Kulturně zaměřené pořady připravené ve spolupráci se zahraničním zastoupením CzechTourismu ve Francii seznámily diváky s fenoménem kubismu v pražské architektuře a funkcionalismu na Moravě. Zavedly je na místa, kde inspiraci čerpali Václav Havel a Leoš Janáček. Čtyři patnáctiminutová videa bude možné po dva roky zhlédnout na webu francouzsko-německé veřejnoprávní televize.

Štěpánka Filipová Štěpánka Filipová autor

Absolventka televizní žurnalistiky na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a marketingové a sociální komunikace na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Pracovala řadu let jako televizní redaktorka v domácím zpravodajství České televize, později jako ředitelka odboru komunikace a tisková mluvčí České správy sociálního zabezpečení, tisková mluvčí Karlovarských minerálních vod, vedoucí komunikace a mluvčí Ministerstva práce a sociálních věcí, ředitelka marketingu a komunikace CzechInvestu, mediální zástupkyně Svazu měst a obcí či Asociace krajů a ředitelka komunikace, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu. Aktuálně pracuje jako tisková mluvčí České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.

Foto: Jana Trojanová
Vila Tugendhat Foto: Jana Trojanová

V mlze ponořená kopcovitá krajina Hukvald, dokonalá jednoduchost a nadčasovost funkcionalistické architektury Brna a Zlína či kubistické skvosty Prahy. Právě takové záběry vidělo loni na podzim ve Francii víc než 1,5 milionu diváků v pořadu Invitation au voyage. Vysílal ho nejvýznamnější veřejnoprávní televizní kulturní kanál ARTE. Jak název napovídá, divák se prostřednictvím reportáží vydává na cestu po různých zemích světa. Pořad se ve Francii vysílá každý všední den v podvečer. Cizí kraje umožňuje poznat přes kulturu. Všechny reportáže lze po televizní premiéře volně zhlédnout na webu daného média. Kromě Francie, kde relaci průměrně sleduje 350 000 diváků, se paralelně vysílá také v Německu.

„Loni v listopadu podle posledních čísel našeho Institutu turismu, která vycházejí z dat ČSÚ, navštívilo hotely v Česku 15 861 Francouzů. To je stále výrazně méně než před pandemií covidu v roce 2019, kdy se jednalo o 20 648 hostů z Francie. Je tak třeba zapracovat nejen na přilákání do Česka lidí ze země galského kohouta, ale zahraniční turistů jako takových. Cestovní ruch tvoří totiž významnou část tuzemského HDP a pracují v něm tisíce lidí,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Francouzi, jak vyplynulo z našeho workshopu, mají touhu objevovat a zažívat jiné kultury a zvyklosti, jazyky, hudbu, festivaly aj. Na místě jsou pro ně velmi důležití lokální průvodci. Francouzští turisté hledají aktivity na míru, očekávají vřelý a milý přístup, potřebují lidskost. Oslovuje je slow-tourism, zážitky a individualismus. Dovolenou si chtějí užít, jsou spontánní a rádi improvizují. Cestování je doslova životní potřebou 56 % Francouzů.“

Během 14denního květnového natáčení Invitation au voyage se na doporučení agentury CzechTourism ve Francii vydal filmový štáb do Prahy, Královehradeckého, Jihomoravského, Zlínského a Moravskoslezského kraje. Zaměřil se na zpracování čtyř námětů: moravský funkcionalismus, Praha disidenta Václava Havla, kubistická Praha a Morava Leoše Janáčka. „Kulturní turismus má nepostradatelnou roli v naší snaze nalákat zahraniční cestovatele do českých regionů a právě u Francouzů jsou kulturní témata trefou do černého,“ říká manažerka vztahů s veřejností a PR Jana Trojanová, pověřená řízením zahraničního zastoupení CzechTourism Francie a dodává: „Z toho důvodu si velmi vážíme výborně nastavené spolupráce s televizí ARTE, která trvá již několik let. Točíme-li například reportáž po stopách Leoše Janáčka, nevyhneme se návštěvě Hukvald, Starobrněnského opatství, Památníku Leoše Janáčka nebo Besedního domu v Brně. Skrze tvorbu skladatele se tak diváci dozvědí o místech, která mohou běžně navštívit, pokud do Brna zavítají. Ve francouzském mediálním světě, kde je destinace Česká republika často redukovaná pouze na hlavní město Praha, jsou obdobné mediální zásahy velmi cenné.“

Čtyři reportáže vidělo 1,5 milionu Francouzů a 550 000 Němců. Mediální hodnota výstupů, vycházející z ceny TV reklamy na uvedeném kanále, je 3 miliony CZK. Reportáže natočené v loňském roce obohatí dříve vzniklá videa zaměřená na Franze Kafku, Milana Kunderu, Bedřicha Smetanu nebo Antonína Dvořáka a také na tradici českého skla či historii židovské nebo alchymistické Prahy.

Články autora Štěpánka Filipová

Nejnovější články

Aktuality

Komora vítá start legislativního procesu k mistrovské zkoušce

Hospodářská komora České republiky oceňuje, že Ministerstvo průmyslu...
Expertní pohled

Města a obce mohou ušetřit více než polovinu výdajů za energie

Fotovoltaický trh v Česku prochází velkou proměnou. Zájem...
Trendy

Restaurace 2024: Stabilnější růst cen a chuť jíst zdravěji

Průměrná cena oběda v prosinci dosáhla 193,90 Kč,...

Nejnovější Cestovní ruch

Aktuality

CHKO Soutok přinese zvýšenou administrativní a finanční zátěž

Vyhlášení Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Soutok přinese Břeclavsku...
Cestovní ruch

Lázeňská místa hledají inspiraci. Víte o nějaké?

Zdařilá rekonstrukce, přebudování interiéru, solitérní objekt, umělecké dílo,...
Cestovní ruch

Východní Morava zve turisty v podcastech

Centrála cestovního ruchu Východní Moravy zve milovníky historie,...