Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Edelman zveřejnil svůj globální report Edelman Trust Barometer. Důvěra lidí v budoucnost – vyjádřená konstatováním: moje rodina a já se budeme mít za pět let lépe – je v 85 % sledovaných zemích nejnižší za 20 let . Špatnou zprávou je i rostoucí rozdělení společnosti. Lidi ve světě vnímají vládu a média jako zdroj zavádějících informací. Naopak byznys a neziskovky jsou vnímané spíše jako zdroj důvěryhodných informací.
Dále, business lídři, lídři neziskovek a učitelé jsou vnímání spíše jako zdroj, který rozdělení ve společnosti snižuje. Lidé vnímají, že pokud žijí v polarizované společnosti (a kde polarizace je zakořeněná), tak svému zaměstnavateli důvěřuje 69 % lidí, businessu obecně 50 %, podobně neziskovkám, vládě ale jen 27 % a médiím 34 %.
Proto na CEO lidé nakládají úkoly, které v minulosti nebyly obvyklé: šéfové firem by měli zaujmou veřejné postoje, například ke klimatické změně, diskriminaci, nerovnosti nebo k imigraci.
Celkově se potvrdil trend posledních let: business je jediná „instituce“, která je považovaná za kompetentní a zároveň roste důvěra (a tím pádem i odpovědnost), že se business se chová eticky. Na této změně se odrazila zkušenost s jednotlivými „institucemi“ v posledních krizích (covid, válka).
Proto lidé předpokládají, že nejlepších společenských změn lze dosáhnout jen tehdy, když vláda a business budou spolupracovat.
1. Business musí být lídrem. Jako nejdůvěryhodnější instituce může business posunout mantinely očekávání, ale i odpovědnosti. Využijte svou komparativní výhodu k informování, k diskuzi, ale i doručování řešení společenských témat a problémů.
2. Spolupracujte s vládou. Nejlepších výsledků lze dosáhnout, když podniky a vláda budou spolupracovat, nikoliv nezávisle. Budujte konsensus a spolupracujte na politikách a standardech, abyste dosáhli výsledků, které svět posunou směrem ke spravedlivější, bezpečnější a prosperující společnosti.
3. Obnovte ekonomický optimismus. Pochmurný ekonomický pohled je hnací silou i důsledkem polarizace a fragmentace společnosti. Investujte do spravedlivého odměňování, vzdělávání a místních komunit, abyste řešili nerovnosti.
4. Zasazujte se o pravdu. Podnikatelská sféra hraje v informačním ekosystému zásadní roli. Buďte zdrojem spolehlivých informací, podporujte občanskou diskusi.
Pod to se můžu podepsat. A Spořka přesně tuto odpovědnost přijala za vlastní: strategickým cílem je finanční zdraví a zvyšování celospolečenské prosperity. #silnejsi