Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Energetická krize a vysoká inflace se projevují nejen ve změně nákupního chování domácností, ale i firem, které hledají způsoby, jak rostoucí náklady rychle snížit. Škrty v rozpočtech mohou být sice krátkodobě účinné, ale z dlouhodobého pohledu omezují zdravý růst firmy a v důsledku prohlubují probíhající ekonomickou krizi. Jako bezbolestná varianta snižování nákladů se nabízí revize zastaralých procesů nebo investice do digitalizačních technologií.
Prvním krokem při snižování nákladů firem by vždy měla být revize stávajících procesů. Projděte si všechny pravidelné firemní činnosti a věnujte se zejména těm, které zabírají nejvíce času. Typicky jde o vyřizování objednávek, zpracovávání dokladů nebo procesy v rámci skladu či zákaznického servisu. U každé činnosti spolu se zaměstnanci zmapujte možnosti, jak by šla dělat rychleji a co k tomu potřebujete. Po krátké rešerši například zjistíte, že místo fyzického schvalování faktur, kdy fakturant obíhá manažery kvůli podpisům, můžete zavést schvalovací nástroj, který vše vyřeší elektronicky a ušetříte za měsíc desítky hodin času. Plus budou faktury rychleji schválené a zlepší se cash flow.
Podle výzkumu společnosti GRiT začíná 60 procent českých firem s digitalizací tím, že digitalizují nákupní proces. To znamená, že si veškeré obchodní doklady posílají jen elektronicky, a některé činnosti dokonce automatizují, například příjem faktur. V praxi firmy například zavádějí EDI – elektronickou výměnu dokladů. Jde o technologii, pomocí které si společnosti posílají doklady, typicky objednávky a faktury, ve speciálním formátu umožňujícím automatizaci některých navazujících procesů. Například když firmě přijde faktura, je automaticky porovnaná s původní objednávkou a plně‑ ním, a pokud vše sedí, je automaticky schválená a případně i zaúčtovaná. Účtárna nemusí nic přepisovat, a kromě času ušetří firma spoustu papíru. Rychlejší výměna dokladů také zlepší cash flow. Ač to může vypadat jako detail, u firem s větším objemem dokladů je úspora obrovská. Například MALL díky této technologii ušetřil přes 4 miliony korun za rok.
Dále se pusťte do hledání cest, jak ušetřit za nákup zboží a služeb u dodavatelů. Nesnažte se je za každou cenu přemluvit ke snížení cen. Vaši dodavatelé pravděpodobně také hlídají své peníze a potenciální ztráta dodavatele by vás mohla poškodit ještě víc. Tyto náklady snížíte například tím, že budete nakupovat ve větším množství, takže využijete množstevní slevu a ušetříte za dopravu. Obecně také pracujte na snížení urgentních nákupů zboží, protože vás vyjdou dráž. Lepší cenu s dodavatelem vyjednáte také uzavřením delších smluv.
Pandemie firmy naučila, že práce na dálku je nejen možná, ale v mnoha případech i výhodná. Pokud jste si za poslední roky se zaměstnanci práci na dálku úspěšně otestovali, zvažte její znovuzavedení. Pokud zaměstnancům nabídnete trvalou práci z domu, ušetříte peníze za prostory, výbavu či energii v kancelářích. I když nabídku přijme třeba jen třetina zaměstnanců, stále ušetříte část nákladů za provoz kanceláří. Například Komerční banka na Václavském náměstí nabídla po přesunu zaměstnanců na home office část svých prostor k pronájmu jiným firmám.