středa 5. února 2025
ikona hodiny 3. 3. 2023 08:38

Význam a využití digitálních peněženek významně poroste

Digitální peněženky se stávají stále populárnějšími a důležitějšími způsoby placení, zejména v důsledku rostoucího využívání mobilních zařízení a rostoucího počtu online transakcí. V blízké době se rozšíří jejich používání nejen pro online platby, ale také pro placení v kamenných obchodech a na dalších místech ve fyzickém světě. Budou také více integrovat s dalšími technologiemi, jako jsou chytré domácnosti, IoT a blockchainové sítě, což umožní větší flexibilitu a rychlost při platbách.

Foto: Shutterstock.com
Elektronické peněženky přinesou i nové možnosti pro marketing Foto: Shutterstock.com

Digitální peněženka (také známá jako elektronická peněženka nebo e-wallet) je elektronický nástroj pro ukládání, přijímání a posílání peněz pomocí mobilních zařízení nebo počítače. „Digitální peněženka funguje podobně jako klasická peněženka, kde uchováváte své peníze, ale namísto fyzických peněz jsou peníze uloženy v digitální formě. To umožňuje uživatelům snadněji a bezpečněji platit za zboží a služby, posílat peníze přátelům či rodině, stejně tak přijímat platby,“ říká Zuzana Stehlíková, manažerka Royal Digital a specialistka na fintech společnosti IC Group.

Digitální peněženky mohou být napojeny na kreditní nebo debetní karty, bankovní účty nebo platební brány, a umožňují uživatelům přístup ke svým penězům a transakčním údajům pomocí mobilních aplikací nebo webových stránek. Některé digitální peněženky nabízí další funkce, jako jsou slevy a bonusy za platby, zprávy o transakcích a historii platby, a možnosti správy více měn.

„Očekává se, že digitální peněženky se budou v budoucnu více integrovat s dalšími technologiemi, jako jsou například chytré domácnosti, internet věcí (IoT) a blockchainové sítě, což umožní větší flexibilitu a rychlost při platbách,“ říká Zuzana Stehlíková, manažerka Royal Digital a specialistka na fintech společnosti IC Group.

Aktuální studie Accenture Life Trends 2023 uvádí jako jeden z klíčových trendů právě větší rozmach digitálních peněženek, které by mohly vyřešit problémy spojené s digitální identitou. Způsob, jakým se využívají, ale i zneužívají osobní údaje je neudržitelný a zralý na kompletní transformaci. Důvěra lidí v online zkušenost s danou značkou se snižuje ruku v ruce s tím, jak značky zacházejí s osobními údaji svých zákazníků. Uživatelé by však brzy mohli získat zpět kontrolu nad svými údaji.

Digitální peněženky obsahující tokeny – které budou představovat platební metody, průkazy totožnosti, věrnostní karty a další – umožní lidem rozhodovat o tom, jaké osobní údaje budou s organizacemi sdílet a dokonce přinesou i možnost je prodávat. To je nakonec i zajímavá zpráva pro značky. Protože údaje, o něž se zákazníci rozhodnou podělit, pak budou ještě cennější a relevantnější než informace získané třetí stranou, které se ve světě bez cookies již neshromažďují. K jejich větší bezpečnosti by měly postupně přispívat například pokročilé metody ověřování identity nebo biometrické technologie.

Články autora Michal Hoblík

Nejnovější články

Analýzy

SOCR Retail Index: Mírný optimismus obchodníků trvá

SOCR Retail Index, pravidelný čtvrtletní průzkum Svazu obchodu...
Aktuality

Na Pražském hradě proběhne setkání lídrů e-commerce GECOM 2025

Akce GECOM 2025 představí klíčové trendy, inovace a...
Expertní pohled

Co je aktuálně nového v oblasti práce s daty?

V dnešní digitální době disponuje většina firem a...

Nejnovější Trendy

Trendy

Spořitelna má světové bankovní prvenství

Česká spořitelna pokračuje ve spolupráci s herním studiem...
Trendy

První certifikovaný cirkulární audit pro české firmy

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v rámci semináře Cirkulární audit...
Trendy

Restaurace 2024: Stabilnější růst cen a chuť jíst zdravěji

Průměrná cena oběda v prosinci dosáhla 193,90 Kč,...