Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Nadšení žáků, ale i učitelů potvrdilo zájem o soutěžní DIGI den, jehož 2. ročník 18. dubna připravila Jihočeská hospodářská komora ve spolupráci s partnery. Na šesti stanovištích si museli žáci základních a středních škol poradit se soutěžním zadáním a otestovat své znalosti z oblasti programování, 3D tisku, kybernetické bezpečnosti nebo práce s grafikou a IoT. Soutěžící tak získali nejen zkušenosti s moderními technologiemi, ale i potřebné soft skills při práci v týmu. DIGI den byl také inspirací pro pedagogy, kteří si mohou stáhnout speciálně vypracované metodické listy do výuky.
„Druhý ročník soutěžního DIGI dne nás utvrdil, že pořádat podobné akce má smysl. Nejen kvůli tomu, že žáci získají nové zkušenosti, otestují vzájemnou spolupráci v týmu a při řešení společných úkolů, ale především získají kladný vztah k technickému vzdělávání a způsobu učení se a využívání moderních technologií,“ říká Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory (Jhk), která DIGI den připravila ve spolupráci s odborníky z Centra pro přírodovědné vzdělávání Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity a dalšími partnery.
O tom, jakou motivací může DIGI den pro žáky být a inspirovat je k rozvoji svých dovedností a zkušeností s moderními technologiemi, hovoří i Tereza Suchá ze Základní školy Chlum u Třeboně: „Pro děti byl DIGI den velká motivace. Makaly, aby mohly jet, myslím, že to má ohromný smysl. Měli jsme s sebou žačku, která má speciální vzdělávací potřeby, inkluzivní dítě. A tahle holka dělala, co mohla. Chodila ve svém volném čase na tréninky, byla poctivá, učila se a stála na stupni vítězů. Vím s jistotou, že nikdy nic podobného nezažila. Být první, potlesk, ale i tlak samotné soutěže nebo proces přípravy. Tak třeba i takovýto přesah DIGI den má,“ říká Tereza Suchá a dodává: „Za mě na DIGI dnu byla úžasná atmosféra, sejdou se zde lidé, kteří jsou stejně naladění, a to je vždycky příjemné. Díky za to.“
TOP DIGI základní škola
Základní škola Protivín
Programování Codey Rocky (nebylo uděleno třetí místo, ale dvě druhá místa)
Programování micro:bit
Blokové programování
3D modelování a 3D tisk
Grafika, práce s fotografií
Kyberbezpečnost – úniková místnost
TOP DIGI střední škola
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy, Hluboká nad Vltavou, Zvolenovská 537
IoT
Programování micro:bit
Blokové programování
3D modelování a 3D tisk
Tvorba digitálního obsahu
Kyberbezpečnost – úniková místnost
Podobné nadšení z DIGI dne, který se uskutečnil v druhé polovině dubna v českobudějovickém Kulturním domě Metropol, zmínili i samotní soutěžící, mezi nimi i žáci Tomáš, Jan a David z šesté a deváté třídy Základní školy Protivín: „Nejvíc se nám líbila úniková hra, vybavení a v předsálí stánek s kybernetickou bezpečností, kde se řešilo hackování. Bezva byly i výherní ceny a nejvíc se nám líbilo, že jsme vyhráli titul DIGI Škola.“ Jejich slova potvrzuje i jejich učitel Jan Linhart: „Naši žáci velmi kladně hodnotili organizaci soutěže, místo a její zajištění, každopádně za vše hovoří mnohé jejich dotazy: „A pane učiteli, pojedeme i příští rok?“ nebo jasně vyřčená věta: „Tak příští rok jedeme určitě! Že jo, pane učiteli?“ Zkrátka našim klukům se nejen celé dopoledne líbilo, ale rádi by si jej zopakovali. A to, že se domů vezlo i celkové prvenství, jen podtrhlo sílu celého okamžiku a kluci tak úspěch prožívali velmi intenzivně v naději, že vše, co se ve škole a na kroužcích ohledně IT naučili, nebyl nadarmo strávený čas.“
Program celého DIGI dne byl vskutku pestrý. Nejen, že žáci základních a středních škol soutěžili na 6 stanovištích a museli si poradit se soutěžním zadáním, ale mohli fandit svým spolužákům a vyzkoušet si zábavné aktivity z oblasti IT. Na účastníky čekaly rozmanité úkoly v podobě únikové hry na kybernetickou bezpečnost, programování čipu micro:bit a robotických autíček, práce s 3D tiskárnami a programy na 3D modelování, nebo práce s grafikou, digitální fotografií a IoT. Každá kategorie měla své vítěze, ze kterých organizátoři podle získaných bodů následně vyhlásili TOP DIGI ŠKOLY. Ze základních škol prvenství ovládla Základní škola Protivín, ze středních škol vyhrála Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Hluboká nad Vltavou, jejíž pedagog Jan Krejsa oceňuje i získanou inspiraci do vyučování: „Z pohledu pedagoga byl pro nás DIGI den velkou inspirací. Řešili se zde zajímavé úlohy, které se budeme snažit začlenit do výuky. Žáci si zde mohli hravou formou ověřit své znalosti a dovednosti získané při výuce. Přínosem pro ně byla určitě týmová spolupráce, práce v krátkém časovém limitu a pestrý doprovodný program,“ hodnotí Jan Krejsa. Pro všechna témata DIGI dne odborníci vypracovali metodiky včetně pracovních listů, které si školy mohou stáhnout na webu www.impulsprokarieru.cz a využít je při přípravě výuky.
Soutěž DIGI den se uskutečnila v rámci aktivit Asistenčního centra Impuls pro kariéru a praxi, realizovaného z projektu Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje III, který je spolufinancován Evropskou unií.