středa 5. února 2025
ikona hodiny 19. 5. 2023 06:17

Nástup elektromobility v České republice

Největším omezením je naše vlastní hlava

Ředitel společnosti Vitesco Technologies Czech Republic Lukáš Rosůlek komentuje výzvy českého automotive průmyslu v oblasti elektromobility, plány pro výstavbu nabíjecí struktury a vliv transformace na českou ekonomiku. Vitesco Technologies se zaměřuje na vývoj nejmodernějších technologií pro udržitelnou mobilitu, její produkce se dnes nachází téměř v polovině celosvětově vyrobených vozidlech. Pomocí chytrých systémových řešení a komponent pro elektrické, hybridní a spalovací pohony přispívá k čisté, efektivní a dostupné mobilitě.

Foto: Vitesco Technologies
Unikátní řešení pro autoprůmysl Foto: Vitesco Technologies

 

 

Jak se český automotive průmysl připravuje na transformaci v oblasti elektromobility? Jaké jsou jeho hlavní výzvy, příležitosti a naopak omezení?

Momentálně chytá rozjetý vlak. Do roku 2020 jsme se tvářili, že se nás to netýká. Od roku 2021 se snažíme dohnat to, co jsme v minulosti zanedbali. V roce 2014 totiž vešly v platnost limity závazné pro automobilky od roku 2020 a následně od roku 2030, včetně zákazu tradičních pohonů v Evropě platného od roku 2035. Výzvou je nepromarnit úspěšných třicet let českého automotive. Příležitostí či povin­ností pro zachování automotive v České republice je akcelerovat transformaci. Máme na to tři roky, v roce 2026 budou karty automotive footprintu kompletně rozdány. Omezením je pouze naše hlava.

Výstavba nabíjecí infrastruktury je aktuálně velkým tématem. Jak bude řešena v České republice a co se plánuje udělat pro zajištění dostupnosti elektřiny pro elektromobily?

Zabýváme se otázkou, jestli byla první slepice nebo vejce, tedy armáda nabíjecích bodů nebo armáda elektromobilů. Ale zásadnější je dostupnost elektric­ké energie nejen pro elektromobily. Elektrické ener­gie bude nedostatek. Váš elektromobil bude součástí energetické sítě vašeho rodinného domu, činžáku, paneláku… a dále celkové energetické soustavy. To vše pro vyrovnávání špiček a zamezení blackoutu.

Foto: Vitesco Technologies
Lukáš Rosůlek , ředitel společnosti Vitesco Technologies Czech Republic Foto: Vitesco Technologies

Vitesco Technologies

Vyvíjí a vyrábí nejmodernější technologie pohonu pro udržitelnou mobilitu. Svými chytrými řešeními a komponenty pro elektrické, hybridní a spalovací pohony přispívá k čisté, efektivní a dostupné mobilitě. Produktové portfolio společnosti zahrnuje mimo jiné elektrické pohonné systémy, elektronické řídicí jednotky, senzory a aktuátory nebo řešení pro zpětné odvádění výfukových plynů.

Jak moc se podle vás dotkne transformace automobilového průmyslu české ekonomiky?

Krátkodobě, v horizontu roku až dvou, nijak viditel­ně. Střednědobě, tedy do pěti let, už uvidíme první projevy, ale zásadní bude dlouhodobý vliv, který oče­kávám po roce 2030. Segmentu automotive v České republice, který je závislý z 90 procent na exportu, ujede kompletně vlak. Důsledkem bude volný pád.

Jak by tedy měly spolupracovat podniky v automobilovém průmyslu a další aktéři, aby podpořili nástup elektromobility a úspěšně překonali s tím spojené výzvy?

Jít příkladem. Ukazovat cestu, včetně použí­vání řešení alternativních pohonů. Informovat relevantní zastupitele státní správy a samosprávy o řešeních. Od těch naopak očekávám, že budou schopni naslouchat a vzájemně se domluvit na konkrétních akcích.

Jak tyto výzvy řešíte u vás?

My jsme transformace. Transformujeme naše výrobní závody ve Frenštátě pod Radhoštěm i v Trutnově a stejně i vývojové centrum v Ostravě.

Co považujete za nejvýznamnější trendy v oblasti elektromobility a jak se na tyto trendy připravujete?

Primární je využití energie uložené v baterii a její transformace k pohybu pomocí systémů vysokonapěťové elektroniky, thermal managementu a battery managementu včetně reduktoru. Sekun­dární bude využití vodíku a palivových článků. V obou jsme aktivní.

Jak se ale podílíte na rozvoji českého automotive?

Naše společnost tvoří v rámci České republiky tři dekády automotive v jeho špičkové podobě. Nyní, společně se všemi zainteresovanými partnery, včet­ně Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP, pracujeme na tom, aby zde pro automotive bylo dalších třicet úspěšných let.

Jaká jsou pro vaši firmu největší rizika spojená s transformací?

Strach ze změny. Dobré je být proaktivní a chopit se jakékoliv příležitosti, která se nabízí. A to děláme.

Články autora Lucie Gabrielová

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Trendy

Trendy

Spořitelna má světové bankovní prvenství

Česká spořitelna pokračuje ve spolupráci s herním studiem...
Trendy

První certifikovaný cirkulární audit pro české firmy

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) v rámci semináře Cirkulární audit...
Trendy

Restaurace 2024: Stabilnější růst cen a chuť jíst zdravěji

Průměrná cena oběda v prosinci dosáhla 193,90 Kč,...