Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Na tradičním setkání s českými cestovními kancelářemi na půdě maďarského velvyslanectví v Praze zazněla vedle poděkování za dobré výsledky i bohatá nabídka pro další období. Nechyběly obvyklé cíle typu Budapešť a nejznámější lázně, ale více než kdy v minulosti nešlo v prvé řadě o pobyt doplněný nějakým zážitkem, ale především o nabídku zážitkového pobytu. A když nabídku pro cestovní kanceláře, tak o zážitky pro skupiny a kongresy.
Do Maďarska od nás jezdí 52 % mužů a 48 % žen, více mezi 45 a 54 lety, jakkoliv podíly mladších a naopak starších věkových skupin jsou celkem vyrovnané. Mezi zdrojovými oblastmi vede pochopitelně Brno + střední Morava s 33 %, Praha + střední Čechy mají 28 % a jižní Čechy 11 %. Hlavními cílovými městy je Budapešť s 21 %, následují Sárvár se 14 % a Bűkk se 12 %. Předpokládám, že kdyby sečetli návštěvnost všech středisek u Balatonu, útočila by na první příčku. Tím spíše letos, kdy se kraj Veszprém – Balaton stal jedním z evropských měst kultury s plejádou festivalů, výstav a happeningů. Více než polovina českých turistů se ubytovává častěji v hotelích lepší kategorie, více než pětina pak v soukromí a penzionech.
Budapešť známe i neznáme, protože je tam stále něco nového. A v novém kabátě je i to staré historické. Tak třeba po renovaci na hradním distriktu, nově otevřená Královská jízdárna, která se skvěle hodí i k pořádání kongresů stejně jako Svatoštěpánský sál, sály Akademie věd či renovovaná opera. Z novějšího soudku Palác umění, ve spolupráci s pařížským muzeem Orsay výstava Renoira a zcela nový architektonicky zajímavý Dům hudby. A v kdekterém muzeu prezentace sálu upraveného pro konference. S tím, že Budapešť má 9.790 pokojů ve čtyřhvězdičkových a 3.227 pokojů v pětihvězdičkových hotelech (tj. cca polovinu kapacit v Praze). Ale zatímco u nás se diskutuje o jediné michelinské hvězdě pro restauraci, tam jich mají hned pět.
Nabídka programů obrovská, výhodou jsou samozřejmě termální lázně i přímo v centru hlavního města, nabízí se projížďky i na segway a lodí na Dunaji. Jen nevím, proč nezmínili tu nejbizarnější, totiž autobusovou okružní jízdu městem, která skončí šplouchnutím do Dunaje, po kterém si to autobus pluje coby loď. Musela jsem se optat, zda to tedy ještě vůbec provozují. Ano a jde rozhodně o unikátní, i když jinak ne zcela nový, zážitek, o kterém ale řada kolegů z cestovek nemá tušení.
Pokud jde o termální lázně, Maďarsko je velmocí a dovede to využít. Zatímco nyní jsou, přinejmenším u nás, maďarské lázně chápány jako místo relaxace a rodinné i partnerské dovolené, Maďarsko v příštích letech hodlá položit větší důraz na skutečnou lázeňskou léčbu a získat zahraniční hosty větší měrou i pro tento produkt. V současné prezentaci kromě toho nechyběl opět důraz na to, že v hotelech, např. v Hévízu, je více příležitostí získat dostatečné kapacity pro MICE.
Gastronomie se představila spíš jako samozřejmý vysoce kvalitní doplněk nabídky, zatímco víno a vinařské oblasti se rády a úspěšně prezentují i jako cíl turistiky. Známou Tokajskou oblastí počínaje přes Balaton – Badacsony a Eger až po Villány se sytými červenými víny.
Českým cestovním kancelářím se představilo a věnovalo 14 maďarských partnerů, kdy ve dvojstranných jednáních už nešlo ani tak o prezentaci novinek, jako spíš o konkrétní kapacity, obchodní podmínky a osobní kontakty.
Nezbývá než konstatovat, že Maďaři, i přes zrušení stálé expozitury cestovního ruchu v ČR, věnují incomingu z České republiky velkou pozornost. Nevím, kolik workshopů se koná na českých velvyslanectvích v zahraničí – na tom maďarském v Praze jeden až dva ročně.