středa 5. února 2025
ikona hodiny 26. 10. 2023 08:56

Propad českého hotelnictví pokračuje, září pomohlo jen kosmeticky

Nejnovější data poradenské společnosti STR popisují nástup druhé hlavní sezóny – měsíc září. Počasí hotelovému byznysu přálo. Podrobnější pohled na čísla však ukazuje hotelový trh ČR jako poraženého pocovidového vývoje. Jak oproti zbytku Evropy, tak v porovnání s přímými konkurenty.

Foto: Shutterstock.com
Propad českého hotelnictví pokračuje Foto: Shutterstock.com

Hostů (a cizinců) přijelo do ČR oproti loňsku více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici 80 %. Nicméně čísla obsazenosti o moc výše jít nemohou. Meziroční nárůst cen okolo 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci hotelovou (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů nedosahují úrovně letošního června a pražský trh ochlazuje.

Když vynásobíme obsazenost a cenu pokoje, vznikne v jádru Tržba za pokoj a noc (REVPAR). Když se tedy podíváme na tyto tržby: Evropa vzrostla o 28 % (září 23 vs září 23). Celoročně (leden-září; year-to-day (YTD)) o 25 %. Praha má +5,1 % září a minus -1,0 % YTD, ČR 8,7 % (září) a 2,4 % YTD.

Naši přímí konkurenti: Budapešť o 16,4 % v září, ale +34 % YTD. Varšava dokonce září +25 % a YTD +32 %. Vídeň +29 % září a 8 % YTD. A premianti evropského trhu rostli podstatně víc: Lisabon 31,3 %, Paříž 41 %, Milán 50,4 % a Řím dokonce o 72,1 %. I Moskva roste rychleji než Praha. (Occ % = obsazenost hotelů; Tržby v eurech)

Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels

Naši přímí konkurenti stále rostou (Vídeň navíc startovala už s jistým náskokem), ČR stagnuje. Když k tomu připočteme jednu z nejvyšších inflací v Evropě se zvláště nepříznivým vývojem energií a potravin (hotelové komodity) – ztrácíme konkurenceschopnost i v tomto kdysi úspěšném odvětví. Hezké počasí a slušné zářijové výsledky to ani zdaleka nepřekryjí. „Pro nás jsou špatné výsledky českého hotelového trhu příležitostí k akvizicím,“ hledá pozitiva Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Radost z toho nemám a abych byl upřímný, pokukujeme také po akvizicích v Polsku, Maďarsku a dál na východ. Uměl bych stagnaci ČR popsat i ostřeji, ale to je pořád stejná písnička. Málo akcí, málo letů do Prahy, neregulované AirBnB a další a další,“ uzavírá hoteliér.

Meziměsíční srovnání 

Září je druhá hlavní sezóna, kdy se hosté v Evropě přesouvají zpět z jihu do turistických měst a obecně měst. Více obchodních cest, návštěv, více kongresové turistiky. Grafy krásně ilustrují závislost obou jevů – obsazenosti a ceny – během roku. A vývoj českých cen, který je blíže Bratislavě než Vídni, je varující.

Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels
Zdroj: Czech Inn Hotels

Ze zářijových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels: Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 91,0 % (s cenou 325,22 euro), Hotel Merkur 96,8 % a Josephine Old Town Square Hotel dokonce 97,7 % (s cenou 141,60 euro).

Články autora Dagmar Schejbalová

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Cestovní ruch

Analýzy

Udržitelný cestovní ruch jako výzva pro české národní parky

Návštěvnost národních parků a chráněných krajinných oblastí v...
Cestovní ruch

Tenerife je pro každého. I pro náročné!

Cestovní kancelář Canaria Travel, turistická centrála Tenerife a...
Cestovní ruch

Praha potvrdila potenciál rozvoje turismu

Asociace hotelů a restaurací České republiky zveřejnila ve...