středa 5. února 2025
ikona hodiny 12. 1. 2024 08:49

Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v last-mile logistice poroste

Pomohou AI predikce, alternativní vozidla i dynamická cenotvorba

Jeden z hlavních trendů, který jsme mohli v uplynulém roce pozorovat napříč celou e-commerce, je neustále rostoucí obliba rychlého a přesného doručení v den objednání, která se během příštích několika let stane standardem. Zákazníci ji budou běžně vyžadovat u online prodejců napříč všemi segmenty, a co víc, nebudou za ni chtít platit více, než jsou zvyklí nyní u běžného doručování. Tento trend vyžaduje co nejefektivnější plánování a maximální využití dostupných zdrojů.

Foto: Shutterstock.com
Tlak na rychlost i nákladovou efektivitu v last-mile logistice dále poroste Foto: Shutterstock.com

Logistický sektor se naštěstí díky všudypřítomnému vlivu umělé inteligence stává neustále technologicky vyspělejší a loňský rok přinesl několik zásadních posunů, které umožňují dostát potřebám a přání nakupujících. Jaké trendy hýbají logistikou a co můžeme v segmentu doručování očekávat v dalších letech?

Ještě lepší plánování díky AI a zapojování alternativních vozidel a vozítek

Umělá inteligence byla jedním z hlavních témat v roce 2023 a tento trend se nevyhnul ani logistice, kde se stává stále důležitějším prvkem celkového technologického řešení. Pro efektivní logistický provoz je rozmach AI a machine-learningu zásadním milníkem, protože s pomocí pokročilé modelace je čím dál snazší efektivně alokovat adekvátní množství vozů a kurýrů pro danou oblast a plánovat trasy tak, aby počítaly nejen s aktuální situací, ale i s vývojem příštích hodin a dnů. To přispívá nejen k vyšší dostupnosti pro zákazníky, ale i šetrnějšímu přístupu k životnímu prostředí a plynulejšímu městskému provozu.

„V loňském roce se nám podařilo uvést do provozu pokročilý AI Prediktor, který dokáže na základě nasbíraných dat s pomocí umělé inteligence predikovat objednávky zákazníků v dané oblasti na dva týdny dopředu, a to s přesností na konkrétní hodiny a s chybovostí, kterou se konzistentně daří držet pod 10 %. Již tedy neplánujeme jen s ohledem na to, co se děje, ale umíme fungovat i dle toho, co se dít teprve bude. Dopad na efektivitu a plánování je při naší velikosti obrovský,“ popisuje komerční ředitel DODO Group Peter Menky a dodává: „Význam pokročilé analýzy dat a práce s modelací budoucnosti bude nadále růst a logistické firmy budou moci dělat čím dál kvalifikovanější rozhodnutí, což povede mimo jiné i ke zvyšování rychlosti, bez zásadního zdražování služby.“

Umělá inteligence (AI) přináší nové možnosti v oblasti nasazování alternativních vozidel. Schopnost spolehlivě předpovědět skladbu a lokalizaci objednávek v konkrétní městské části umožní logistické firmě nasadit vždy vhodný mix přepravních prostředků – ať už půjde o drony, robotická vozítka, cargo-kola, elektrické skútry nebo třeba říční plavidla. Lze proto očekávat, že v dohledné době již limitem při nasazování alternativních přepravních prostředků nebude legislativa ani technologie samotných vozidel, ale právě schopnost alokovat je tak, aby bylo dosaženo požadovaného efektu z hlediska nákladů a udržitelnosti. S narůstající komplexitou zboží i přepravních prostředků totiž dramaticky poroste i komplexita rozvozových schémat, jež budou muset počítat s rozdílnou nosností daných vozidel, jejich dojezdem na baterii, použitelnost v daném prostředí a podobně.

Konsolidace poptávky a stírání hranic mezi logistickými segmenty

Tlak zákazníků na co nejkvalitnější návazné služby je jasným trendem napříč e-commerce. Zákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale také dle rychlosti a kvality doručení. Dle dat z průzkumu společnosti Behavio deklaruje 75 % dotázaných, že je pro ně rychlost doručení důležitým parametrem při rozhodování o nákupu. Pro téměř třetinu nakupujících je navíc při rozhodování o nákupu zásadní také udržitelnost samotné logistiky. Jednou z cest, jak se bude dařit zrychlit a zefektivnit rozvoz zásilek ve městech, je koncept zónové logistiky, která boří hranice mezi jednotlivými logistickými provozy a funguje na principu sdílení vozidel i objednávek v rámci určité oblasti.

„Zónová logistika je koncept chytrého sdílení zdrojů, díky němuž zákazník svoji zásilku dostane rychleji, klient za dopravu zaplatí méně a každé z vozidel, která operují v dané oblasti, je využito na maximum tak, aby nejezdilo naprázdno. V rámci zónové logistiky funguje každé město jako samostatná zóna, nebo skupina zón, které jsou automaticky organizovány skrze umělou inteligenci a ve kterých se nachází pobočky a pick-up pointy různých obchodníků. Zónový přístup k logistice bude čím dál rozšířenější a umožní dále snižovat doručovací časy při zachování cenové dostupnosti expresního dodání,“ říká Peter Menky.

Tlak na dostupnost a zavádění dynamické cenotvorby

Potřeba neustále posouvat kvalitu, ale zároveň držet náklady co nejníže a udržet zboží i služby dostupné pro tu nejširší populaci, je trend, který se jako červená nit táhne celou e-commerce. Ačkoliv pozorujeme čím dál vyšší nároky na rychlost i přesnost doručení, z loňského průzkumu společnosti Behavio vyplývá, že ochota si za rychlé dodání zboží připlatit je stále poměrně nízká. Jako jedna z cest, jak na tuto nerovnováhu reagovat, se může ukázat zavádění dynamické cenotvorby, která je známá například z oblasti rezervací letenek, taxíků či hotelů. Dynamické nacenění v logistice totiž obchodníkům umožňuje nastavit cenu dopravy v reálném čase na základě aktuální poptávky, optimalizovat rozvozové špičky a činit tak rychlé a přesné doručování co možná nejdostupnější.

„Díky dynamickému nacenění budou zákazníci mít čím dál častěji možnost rozhodnout se mezi dražším doručením v časovém okně v rozvozové špičce, nebo cenově dostupnější variantou v časovém okně mimo rozvozovou špičku. V DODO jsme vloni tento koncept testovali s některými z našich klientů a na základě velmi pozitivních výsledků věříme, že bude v letošním roce široce využíván prodejci napříč všemi segmenty,“ popisuje novinku Peter Menky.

Omni-channel přístup a same-day doručení jako standard i u nadrozměrného zboží

I přes raketový covidový nárůst online prodeje se čím dál jasněji ukazuje, že převažujícím modelem obchodování bude spíše kombinace kamenných prodejen s e-shopem. Chce-li obchodník svým zákazníkům poskytnout co nejlepší nákupní zážitek a co nejkomplexněji ukojit jeho potřeby, kvalitní integrace online a offline prostředí je v dnešní době klíčová. Dříve výhradně kamenné obchody tak budou stále častěji nabízet možnosti doručení zboží zákazníkům domů, a to již v den objednání. Trend se navíc nevyhne prakticky žádnému segmentu, včetně třeba nadrozměrného zboží, u kterého si dříve zákazník expresní doručení představoval jen těžko.

„Jasně vidíme, že standard, který nastolili online prodejci potravin, se rozmáhá i do dalších segmentů. Ve spolupráci se sportovním řetězcem Decathlon jsme například vloni zavedli same-day doručení sportovního vybavení včetně nadměrných zásilek, jako jsou multifunkční posilovací stroje, nebo běžecké trenažery. Zákazníci si tak takové zboží mohou nechat dovézt ve stejný den objednání až domů a v případě potřeby jej kurýři vynesou i do vyšších pater. To samé platí třeba pro velké spotřebiče z Electro Worldu. Jsem si jist, že v následujících dvou letech dorazí same-day doručování v hodinových slotech prakticky do všech segmentů e-commerce a pro zákazníky se stane očekávaným standardem,“ uzavírá Peter Menky.

Články autora Michal Marek

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...
Expertní pohled

Klíčová témata evropské železnice: ETCS a autonomní provoz

Společnost AŽD přivítala významného hosta, generálního ředitele Evropské...