Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
V tomto případě konvence v anglickém slova smyslu, tedy kongresová a incentivní turistika. Skvělou práci odvádí CzechTourism, resp. jeho Czech Convention Bureau s filiálkami v každém samosprávném kraji. Prokázalo to i letošní setkání jejich zástupců s organizátory kongresových akcí a specializovanými agenturami 22. února v pražském hotelu Andaz.
Mezinárodní organizace kongresové turistiky ICCA uvedla Prahu jako pátou nejžádanější kongresovou destinaci světa v roce 2022. Loňský rok ještě nemají vyhodnocen, a tak těžko říci, jestli tuto pozici Praha obhájila. U nás čísla za jednotlivá čtvrtletí 2023 publikována byla – a jak v celorepublikovém, tak i v pražském měřítku konferencí v roce 2023 oproti roku 2022 přibylo. Celostátně o více než 11 %, zhruba stejně jako jejich účastníků, v Praze dokonce o 12 %. Jenže nevíme, jak na tom byly konkurenční kongresové destinace ve světě. Jak známo, velké mezinárodní akce rotují.
Rok 2022 byl ovlivněn kladně i záporně dvěma důležitými skutečnostmi. Tou jednou, kladnou i zápornou zároveň, byl covid. Na jedné straně ještě dobíhala protiepidemická opatření, jejich dopady v čase a také návazné obavy. Na druhé straně se ale realizovaly některé odložené akce. Druhou významnou skutečností bylo české předsednictví Radě EU, spojené samozřejmě jak s publicitou, tak především s mezinárodními setkáními právě v Praze. Zasedání kolem EU skončila – popularita přetrvává. Natolik, že Praha řeší ještě i letos rozhodně spíš problémy, jak a kde poptávku po kongresové turistice uspokojit, než aby se dostalo na analýzy, jak a kde ji získat, jak mi na workshopu sdělila Lucie Řeháková, manažerka Business Events Prague Convention Bureau. Takže pokud by někdo Prahu z páté příčky sesadil, nebude to tím, že by o ni poklesl zájem, ale že si jiný kongresový cíl polepšil o akce, které bychom stejně nebyli mohli s úspěchem zorganizovat, přinejmenším ne v požadovaných termínech. Anebo je to jinak? Ony ty krásné výsledky stále ještě nedosahují nejen příslovečného předcovidového roku 2019, ale ani roku 2018. Takže na analýzu by dojít mělo (jen co ta čísla nebudeme muset sčítat ze čtvrtletních statistik).
Po Praze je dlouho pauza, na polovinu jejího výkonu sahá Jihomoravský kraj, kde se dokonce dostali nad úroveň roku 2018, ale do 2019 je ještě hodně co dohánět. Naproti tomu se nad úroveň 2019 vyšvihli v Olomouckém a Plzeňském kraji. Naopak víceméně trvalý propad vykazují kraje Karlovarský, Ústecký a Liberecký.
Pokud někdo prorokoval, že konferencím odzvoní i po covidu, že si odborníci zvyknou rokovat po síti a šetřit tak čas i náklady, tak se mýlil. Naopak, převažuje zájem o osobní kontakt. Jeho absence naopak podtrhla jeho úlohu a důležitost. Mnozí organizátoři sice požadují možnost napojení na on-line, ale většinou spíš pro všechny případy, než že by rovnou plánovali hybridní konferenci.
Čtrnáct regionálních Convention Bureau přišlo s novinkami jak v atraktivitách pro eventy, tak s novými konferenčními apod. prostory, sportovními a wellness areály. A také s působivými vizuály včetně těch, které se již na trhu uplatnily. Jakkoliv u některých cílů cestovního ruchu je kvůli udržitelnosti již třeba trochu opatrnosti v propagaci, právě kongresová turistika je tou nejefektivnější formou využití. Určitě je lépe využít Český Krumlov a jeho nové kulturně-společenské centrum pro convention, než pro baťůžkáře.
Problémem ovšem může být kontrast mezi atraktivitami a kapacitou kvalitního ubytování. Typickým příkladem je Středočeský kraj. Tam MICE koordinátorka Marta Dohnalová charakterizovala situaci trefně: „U nás je to tak na jeden autobus.“ Ne že by účastníci museli zrovna tím autobusem přijet, ale že požadované ubytování, převážně v jednolůžkových pokojích ve stejném místě, prostě na větší počet nevyjde. Takže pro větší konference a eventy jsou střední Čechy jen vhodnou klenotnicí kongresových výletů. A proto také některé akce realizované ve Středočeském kraji mohou uniknout předběžné statistice, která sleduje jen konference od padesáti osob.
Tereza Hofmanová, ředitelka Czech Convention Bureau, připravila letošní regionální workshop svým osvědčeným a efektivním způsobem. Čtrnáct stolků pro zástupce regionálních Convention Bureau ve dvou krásných sálech hotelu Andaz, s občerstvením ve společném předsálí, v každém sále promítání smyčky s highlights kongresové turistiky v ČR. Pár slov úvodu, žádné dlouhé projevy – a hned dvojstranná jednání. Soutěžní dotazník se čtrnácti otázkami, s jejichž zodpovězením jsem stejně jako mnoho účastníků potřebovala pomoc zástupců regionů (a o to určitě šlo). Přátelská atmosféra, navazování kontaktů i konkrétní podpory.
Jednou vidět na vlastní oči je lepší, než stokrát slyšet nebo vidět jen na videu. Proto Czech Convention Bureau pořádá pro organizátory MICE famtripy do jednotlivých krajů České republiky. Vloni to bylo např. do sklářského Křišťálového údolí, do Ústeckého a Karlovarského kraje a na Olomoucko. Letos se chystá řada dalších, od Krušných hor až po moravské kraje. Je to činnost záslužná a nenahraditelná, po které volaly agentury od chvíle, kdy CzechTourism přestal dělat famtripy pro incomingové cestovky. Díky za vzkříšení! Světová konkurence je veliká – a Česká republika má stále ještě jak co dohánět, tak také hodně co nabídnout. Jen se o tom musí vědět. A hlavně se na tom musí pracovat s nadšením. Tereza Hofmanová to ví, umí – a umí tu atmosféru šířit kolem sebe. Tak snad dále rozšíříme i tu nejlukrativnější formu turistiky.