úterý 21. ledna 2025
ikona hodiny 12. 3. 2024 06:30

Cestovní ruch se v Česku dostává na předcovidová data

I díky propagaci ze strany CzechTourism

Přestože vlivem pandemie je ve srovnání s rokem 2019 počet podnikatelů i zaměstnanců, kteří působí v cestovním ruchu, nižší, stále platí, že turismus významně přispívá do státního rozpočtu České republiky. V roce 2022 tvořil tento segment 2,22 % hrubého domácího produktu a pracoval v něm 225,5 tisíce lidí. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu k satelitnímu účtu cestovního ruchu.

Foto: Shutterstock.com
Plže v Petrově patří bezpochyby mezi turistická lákadla jižní Moravy Foto: Shutterstock.com

Potvrzuje se, že propagace Česka v zahraničí, ale i na domácí půdě se vyplácí a Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism v této praxi nadále pokračuje. Aktuálně pro letošní rok chystá kampaň, jejímž cílem je přilákat do Česka zejména bonitní klientelu.

Podle údajů ČSÚ dosáhl v roce 2022 objem výdajů za cestovní ruch 285,9 mld. korun a meziročně vzrostl o 84,3 % (před pandemií to bylo 308,2 mld. korun). Na celkové spotřebě vnitřního cestovního ruchu se 49 % podíleli cestovatelé ze zahraničí, kteří v Česku utratili 139,5 mld. korun. Zbývajících 51 % pak tvořili návštěvníci z tuzemska se 146,4 mld. korun Ve spotřebním koši cestovního ruchu převládaly v roce 2022 výdaje na zboží, včetně pohonných hmot, a dále za služby osobní dopravy, stravování a ubytování. V průměru u nás strávili zahraniční cestovatelé 4,21 dne, domácí hosté se ubytovávali na 4,66 dne.

„Přestože jde o data z roku 2022, můžeme z nich vyčíst, že oblast cestovního ruchu opravdu nabírá na síle a po covidovém útlumu opět roste. Ostatně to potvrzují i počty turistů z loňského roku, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních v Česku. Nejčastěji mezi nimi byli občané Německa, Slovenska, Polska, USA a Velké Británie. Nejen na ně, ale i na další trhy vybírané exaktní metodou dle jejich bonity, zaměříme naši letošní největší kampaň. Jejím prostřednictvím chceme vzbudit zájem o nové segmenty a produkty a přilákat k nám ještě více cizinců,“ uvádí ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Cestovní ruch nezanedbatelně pomáhá tuzemské ekonomice. Před covidem se na HDP naší země podílel téměř 3 %. Vlivem pandemie tento ukazatel z pochopitelných důvodů klesl, momentálně je ale opět na vzestupu. V roce 2022 rostla meziročně spotřeba v domácím i příjezdovém turismu. Zahraniční hosté u nás meziročně vygenerovali o 90 mld. korun více než rok předtím. A více utráceli i tuzemští cestovatelé. Jinak řečeno – do podpory cestovního ruchu se rozhodně vyplatí investovat.“

V roce 2022 činil podíl cestovního ruchu na tvorbě hrubé přidané hodnoty v národním hospodářství 2,18 %. Bylo to více než v sektoru zemědělství, lesnictví a rybářství dohromady. Pro srovnání – v roce 2019 to bylo 2,76 %. Podíl cestovního ruchu na celkové zaměstnanosti v národním hospodářství dosáhl 4,15 % (v roce 2019 to bylo 4,41 %). A roste i zaměstnanost v tomto sektoru. V roce 2022 v cestovním ruchu pracoval každý 24. Čech. Nejčastěji v pohostinství a hotelnictví. Nejvyšší zaměstnanost z hlediska sezónnosti pak je dlouhodobě v oblasti kulturních služeb, v nichž pracuje více žen než mužů. Z věkového hlediska pak převažují zaměstnanci mezi 25–34 a 45–55 lety.

Satelitní účet cestovního ruchu je světově uznávaným systémem, který umožňuje mezinárodní srovnávání výkonnosti cestovního ruchu. Podporují ho všechny významné mezinárodní organizace působící v oblasti cestovního ruchu (EUROSTAT, OECD, UNWTO). Na národní úrovni je nezastupitelným analytickým a informačním podkladem pro rozhodování státních orgánů a odborné veřejnosti. Jeho základ tvoří deset vzájemně propojených tabulek na roční bázi.

Články autora Valerie Saara

Nejnovější články

Analýzy

České nemocnice nemají dostatečně zajištěnou kyberbezpečnost

Kybernetická bezpečnost je v českých nemocnicích zajištěna v...
Aktuality

Startuje Davos s tématem Trump 2.0

Startující ekonomické fórum v Davosu bude mít pravděpodobně...
Analýzy ze Spořky

Budoucnost je nejistá, připravte se na černé labutě!

Scénáře představují klíčový nástroj strategického plánování, zejména v...

Nejnovější Cestovní ruch

Aktuality

CHKO Soutok přinese zvýšenou administrativní a finanční zátěž

Vyhlášení Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Soutok přinese Břeclavsku...
Cestovní ruch

Lázeňská místa hledají inspiraci. Víte o nějaké?

Zdařilá rekonstrukce, přebudování interiéru, solitérní objekt, umělecké dílo,...
Cestovní ruch

Východní Morava zve turisty v podcastech

Centrála cestovního ruchu Východní Moravy zve milovníky historie,...