Úterý 2. července 2024
ikona hodiny31. 5. 2024 13:43

Námořní doprava znovu zdražuje. Důvod pro ČNB být opatrnější?

Napětí v globálních dodavatelských řetězcích stále nepolevuje, zejména při pohledu na cenový vývoj námořní kontejnerové dopravy. Na trase Šanghaj-Rotterdam došlo za poslední měsíc ke zdražení o zhruba 50 % na současných 5 000 dolarů. V meziročním srovnání je růst cen více než trojnásobný. Podobný vývoj se přitom neodehrává jen na ose Asie-Evropa, ale svižně zdražuje kontejnerová doprava také z Asie do Spojených států.

Dominik Rusinko Dominik Rusinko autor

analytik ČSOB

Foto: Shutterstock.com Námořní doprava znovu zdražuje. Důvod pro ČNB být opatrnější? Foto: Shutterstock.com

Od nástupu pandemie se cena námořní dopravy vyvíjí jako na houpačce. Prvotní šok způsobený uzavřenými přístavy a prudkým růstem poptávky po zboží následovalo zklidnění situace v minulém roce, kdy se ceny vrátily na před-pandemickou úroveň. Stabilita však měla jepičí život. Od konce roku 2023 totiž zesílily útoky jemenských povstalců vůči obchodním lodím proplouvajícím Rudým mořem a byť se ještě v dubnu zdálo, že dochází k ústupu napětí, situace se dále vyostřuje.

Zdroj: ČSOB Zdroj: ČSOB

Průjezd Rudým mořem je meziročně nižší o celých 90 %, což znamená, že obchodní lodě volí variantu obeplutí Afriky okolo Mysu Dobré naděje. Výsledkem je prodloužení plavby až o dva týdny. Vedle povstaleckých útoků pak zdražuje námořní dopravu také blížící se vrchol sezóny z hlediska poptávky po kontejnerových kapacitách, stejně jako krátkodobý negativní vliv špatného počasí v Asii, které navýšilo zpoždění některých dodávek.

Z makroekonomického pohledu zatím v Česku nevidíme statisticky významný dopad vyšších cen námořní dopravy do inflace nebo hospodářského růstu. V případě tuzemské inflace platí, že zbožová inflace dále zvolňuje (1,1 % meziročně v dubnu) a pomáhá kompenzovat zvýšenou inflaci v sektoru služeb (6,8 %). Pokud by ale měla geopolitická situace dále eskalovat a námořní doprava prudce zdražovat, průsak do české inflace by již mohl být hmatatelný. Z pohledu ČNB se tak jedná o další proinflační riziko, které bude bedlivě sledovat a nakonec může být i podpůrným argumentem, proč jít s úrokovými sazbami dále dolů pozvolněji.

Články autora Dominik Rusinko

Nejnovější články

Cestovní ruch
Pražské hotely porážejí po dlouhých letech Vídeň!

Květen přinesl vynikající čísla pro české hotely a...

Za nárůstem Českého trhu není ani tak obsazenost...

A jaké bude léto? „Hotely se rychle plní,...

Květen je vrchol turistické sezóny. Dlouhé roky to...

Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých...

Aktuality
Vědeckou Cenu Josepha Fouriera získal Juraj Síč

Vítězové převzali ceny na slavnostním ceremoniálu v sídle...

Druhé místo a zároveň speciální cenu IT4Innovations získala...

Cílem soutěže je ocenit mimořádné vědecké práce se...

Soutěž byla pojmenována po Josephu Fourierovi, francouzském matematikovi...

Expertní pohled
Tuzemský průmysl nadále klopýtá

V červnu proto dále poklesla výroba, stejně nové...

Tuzemský průmysl bude v nejbližších měsících přinejlepším přešlapovat...

Celkově odhadujeme, že průmyslová produkce skončí za letošní...

Nejnovější Názory

Názory
ČNB znovu výrazně snižovala sazby

Rozhodnutí ČNB skutečně nebylo překvapivé. Aktuální inflační ohniska...

Další výhled pro domácí měnovou politiku je tažen...

Názory
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku opět poklesla

Souhrnný indikátor důvěry vyjádřený bazickým indexem se sice...

Do důvěry spotřebitelů se pak propisuje i růst...

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...