Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Zásady týkající se udržitelnosti a environmentálních, sociálních a správních faktorů známých pod zkratkou ESG již čím dál více firem nevnímá jen jako další povinnost, ale stávají se pevnou součástí jejich strategie a obchodního plánu.
Společnost BDO ve spolupráci s výzkumnou agenturou Mercuri Urval realizovala průzkum, ve kterém oslovila přibližně 150 společností ve 13 evropských zemích, aby získala přehled o postojích firem k problematice ESG a také se dozvěděla o překážkách, se kterými se společnosti potýkají, a důvodech, proč pro ně bariéru představují. Zajímavé je zjištění, že velká většina dotazovaných společností (75 %) již dnes vnímá ESG jako prostředek tvorby hodnoty, nikoliv jako pouhé zaškrtnutí políčka pro splnění požadavků, což svědčí o tom, že si firmy čím dál více uvědomují skutečnost, že udržitelné obchodní postupy mohou být hnací silou inovací a růstu.
Téměř všechny dotázané společnosti (97 %) věří, že udržitelnost změní jejich obchodní model a ovlivní jejich obchodní aktivity, což podtrhuje naléhavost věnovat problematice ESG dostatečnou pozornost. „Podle výsledků průzkumu se 97 % respondentů domnívá, že udržitelnost změní jejich obchodní model a činnosti, z toho 22 % uvedlo, že zcela změní jejich společnost. Kromě toho se očekává, že přechod na udržitelnost bude mít největší dopad na činnost společností v období kratším než 5 let (podle 64 % respondentů). Hlavními hnacími silami přechodu na udržitelnost jsou zainteresované strany (pro 42 % respondentů), nové politiky a legislativa (30 %), hrozby a příležitosti (23 %) a přístup ke kapitálu (1 %). Můžeme tedy konstatovat, že udržitelnost je více než jen trend nebo módní slovo. Jedná se o dlouhodobou revoluci, která postupně mění podobu podniků ve všech odvětvích,“ je přesvědčen Stanislav Klika, ředitel oddělení Risk Advisory Services v poradenské společnosti BDO Czech Republic. Aby se společnosti v oblasti udržitelnosti posunuly vpřed, měly by nastartovat komplexní proces postupného zlepšování. „Společnosti by měly v oblasti klíčových témat udržitelnosti budovat všeobecné povědomí, zvyšovat odborné znalosti a kvalifikaci svých vedoucích pracovníků a zaměstnanců. Důležité je zpracovat ESG strategii, vytyčit si priority a pojmenovat konkrétní cíle, kterých chce společnost dosáhnout. Aby bylo možné ověřit, že je strategie správná a že jsou cíle v očekávaném časovém horizontu splněné, je třeba měřit a zveřejňovat informace o vybraných ukazatelích ESG. Nezbytné je průběžně revidovat zvolenou strategii a zlepšovat postupy v oblasti udržitelnosti tak, aby bylo možné splňovat vyvíjející se očekávání zainteresovaných stran a regulační požadavky,“ dodává Klika. Zohlednění aspektů ESG ve všech dimenzích podnikání může podpořit konkurenceschopnost a růst, vytvořit nové příležitosti a zajistit, aby byla společnost stabilní a odolná v budoucnosti. Udržitelný přístup pomáhá vytvářet hodnotu jak pro společnost, tak pro její zúčastněné strany. Celkově lze říci, že přijetí principů ESG umožní společnostem využít nové tržní příležitosti, zajistit si zdroje a podmínky pro své podnikání, v neposlední řadě pak zlepšit svou pověst.
Začlenění aspektů ESG do obchodní strategie a výběr správných priorit umožňuje společnostem identifikovat a řídit rizika, využívat příležitosti a vytvářet dlouhodobou hodnotu pro všechny zúčastněné strany. Značný počet společností již definoval strategii udržitelnosti nebo ji právě vytváří. Je však důležité poznamenat, že je nezbytné vždy převést strategii ESG do provozních klíčových ukazatelů výkonnosti a ty systematicky měřit. K definování strategie je podstatné zapojit vedoucí pracovníky společnosti. Jedině ti jsou schopni předvídat a reagovat na vyvíjející se výzvy v oblasti udržitelnosti a jejich rozhodnutí a vliv mají zásadní význam pro integraci udržitelnosti do všech aspektů podnikání. Aby byli schopni dobře plnit svou roli a dokázali také inspirovat a motivovat zaměstnance, je třeba, aby měli dostatek znalostí a informací o ESG.
Podle průzkumu nejsou ve značném počtu společností výsledky v oblasti ESG propojeny s motivačním systémem. Pro zajištění systematické implementace doporučujeme propojit výsledky společnosti v oblasti ESG s finanční odměnou manažerů a zaměstnanců a dalšími motivátory. Co se týče volby nejvýznamnějších témat ESG, není možné učinit obecný předpoklad. Vše závisí na kontextu a oboru podnikání. Proto je zásadní dobře provedené posouzení dvojí významnosti. Toto posouzení vychází ze dvou hledisek: z dopadu, který má společnost na lidi a životní prostředí (dopadová materialita), a z finančního dopadu, který mají ESG (environmentální, sociální a správní) záležitosti na výkonnost společnosti (finanční materialita). Posouzení dvojí významnosti nejenže určuje rozsah vykazování udržitelnosti organizace, ale také poskytuje cenné poznatky pro formování strategie společnosti. Na základě stanovení parametrů, které jsou pro podnik a jeho zúčastněné strany nejdůležitější, mohou společnosti vypracovat strategie, které jsou v souladu s jejich cíli udržitelnosti a vytvářejí dlouhodobou hodnotu. Více o studii The ESG Imperative: Business Trends Among European Companies se dozvíte na stránkách společnosti BDO.