Neděle 23. června 2024
ikona hodiny10. 6. 2024 16:29

Dovolená je pro Čechy svatý grál, vzít si ji nenechají

Počty Čechů, kteří vyrážejí na dovolenou do zahraničí, překonaly už loni předcovidová čísla. A jak napovídají prodeje zájezdů od cestovních kanceláří, letošní rok bude zřejmě opět rekordní. S úhradou výdajů na cestování Čechům pomáhají i zaměstnanecké benefity.

Dana Samková autor

Foto: Shuttewrstock.com Dovolená je pro Čechy svatý grál, vzít si ji nenechají Foto: Shuttewrstock.com

Statistiky a průzkumy hovoří jasně. Cestování si Češi neodpustí, i když ekonomická situace není zrovna ideální. A co víc, rozhodně netráví dovolenou jen v tuzemsku, jak tomu bylo v covidových letech. Z průzkumu, který pro společnost Pluxee (dříve Sodexo Benefity) zpracovala agentura Ipsos, vyplývá, že už loni vyrazila na dovolenou do zahraničí více než polovina Čechů. Jen si kvůli vysoké inflaci část z nich vyhradila pro dovolenou skromnější rozpočet, nebo například dovolenou zkrátili.

V podstatě totéž ukázala také data Českého statistického úřadu za loňský rok. Vyplynulo z nich také, že průměrná zahraniční delší cesta uskutečněná v roce 2023 trvala 7,6 nocí a jeden den této cesty vyšel na 1 948 korun (osoba), což bylo o 6 % více než v roce 2022. Průměrná zahraniční kratší cesta pak v roce 2023 trvala 2,4 nocí a průměrné denní výdaje při ní činily 1 789 korun. V meziročním srovnání tedy průměrné denní výdaje na ni vzrostly o 12,3 %.

Rostoucí výdaje za dovolené mohou být také ovlivněny tím, že Češi objevili způsob, jak za cestování ušetřit díky volnočasovým benefitům (například Pluxee Flexi nebo Multibenefit nebo kredit z Cafeterie). Ty dokážou rodinnému rozpočtu výrazně ulevit. „V dnešní době je lze využít nejen na nákup zájezdu od cestovní kanceláře, ale také letenek nebo ubytování kdekoliv na světě například přes Booking.com. V tuzemsku pak třeba na ubytování v hotelu, penzionu, apartmánu, chalupě nebo v lázních,“ vysvětluje Tereza Knířová ze společnosti Pluxee.

Průzkum Pluxee také ukazuje, že Češi si stále častěji dopřávají v průběhu roku více dovolených. „Zhruba polovina si dopřává několik týdenních pobytů během roku. Dva a více týdnů volna najednou si vezme jen necelá třetina. Na dlouhou dovolenou pak vyrážejí nejvíce lidé mezi 45 a 53 lety,“ doplňuje Knířová.

Více dovolených během roku potvrzují i zkušenosti cestovních kanceláří. „Roste podíl zákazníků, kteří letí na dvě, někdy i tři dovolené. V zimě letí za teplem do exotiky, v létě k moři do nějaké osvědčené destinace a pak si ještě léto prodlužují po hlavní letní sezóně,“ říká Lucie Hasman, tisková mluvčí CK Blue Style.

Na vlastní pěst nebo s CK?

Rok od roku přitom rostou počty cestovatelů, kteří vyrážejí na dovolenou letadlem.

„Češi chtějí leteckou dovolenou nejčastěji trávit v Egyptě, Řecku, na Turecké riviéře, v Tunisku anebo Bulharsku. TOP 5 zemí se u českého zákazníka v posledních letech tolik nemění,“ uvedla Hasman. Dovoleným s dopravou autem pak tradičně vévodí Chorvatsko, Slovensko a Itálie.

Více Češi cestují do zahraničí na vlastní pěst. Loni podle ČSÚ vyrazily na delší pobyty po vlastní ose necelé tři miliony lidí (52,4 %). U kratší cest byl podíl 89,1 %. Hlavním důvodem je to, že lidé jsou zvyklí plánovat a chtějí mít co největší výběr a možnosti. „Kdo by ale čekal, že mezi těmi, co si vše zařizují sami, jsou jen mladší lidé, bude možná překvapený. Je jich sice nejvíce, ale zdá se, že i dříve narození odbourali s moderními technologiemi jazykovou bariéru,“ říká Knířová ze společnosti Pluxee a dokládá to čísly z loňského průzkumu, který pro jejich společnost zpracovala agentura Ipsos: „Mezi lidmi nad 45 let jich bylo 60 % a mezi těmi nad 54 let dokonce 62 %.“

Vedou luxusnější hotely

Pokud jde o ubytování, dávají Češi v posledních letech přednost ubytování v hotelech. Dovolenou si totiž chtějí opravdu užít. „Vidíme to na stále rostoucím zájmu o služby na vysoké úrovni – čtyř– a pětihvězdičkové hotely prodejům naprosto dominují, byť logicky nepatří k těm nejlevnějším. Stravování all inclusive je již takřka samozřejmostí,“ popisuje Lucie Hasman z Blue Style. Ceny jsou v mnoha případech na podobné úrovni jako loni, některé destinace či hotely v nich ovšem o něco zdražily. A dražší, především přes letní prázdniny, jsou například i letenky.

Články autora Dana Samková

Nejnovější články

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Cestovní ruch
Last minute zájezdy jsou levnější než loni

Prodeje zájezdů cestovních kanceláří letos dosahují podobné úrovně,...

Při stanovování cen ze strany CK jsou hlavními...

Cestovní ruch
Letiště Praha produkuje jen čtvrtinu emisí CO₂ oproti dřívějšku

„Nejprve jsme se zaměřili na snižování dopadů na...

Letiště Praha využívá hned několik projektů, které mu...