Pátek 21. června 2024
ikona hodiny14. 6. 2024 11:45

Využijte potenciál firemních vozů naplno

Nejen pořizovací cena vozidla, pohonných hmot či výše leasingu jsou ukazateli toho, zda máte náklady na provoz firemních aut pod kontrolou. „Co hraje zásadní roli při úspoře nákladů na každodenní bázi, jsou data o využití vozů,“ říká Jan Polívka, generální ředitel společnosti CCS, která poskytuje komplexní služby pro správu flotil. A to od tankovacích karet přes monitoring vozidel, elektrodobíjení až po parkování či mýto. Právě propojení těchto služeb do jednoho systému a správné zpracování dat poskytuje dokonalý přehled a umožňuje využít jinak skrytý potenciál flotily naplno.

Jana Sudová autor

Foto: CCS Kniha jízd Foto: CCS

Proč si pořídit monitoring vozidel? Čím může usnadnit práci fleet manažera?

Je to šikovný asistent, který mu odebere všechny nutné a nudné manuální úkony, jenž bývají ve výsledku časově i finančně náročné. Manažer ani řidiči nemusí manuálně zadávat údaje o jízdách, veškerá data se zaznamenají a stahují automaticky. Lze si individuálně nastavit reporty dle potřeby, jejich pravidelné zasílání na e­‑mail, nechat si hlídat termíny pravidelných servisních prohlídek, konce platnosti smluv a podobně.

Co konkrétně manažer v systému vidí?

Sleduje aktuální polohy vozidel v reálném čase. Vidí, kde se řidiči nacházejí, kam cestují. Může tak hned rozhodnout o jejich dalším pohybu, sloučit či upravit trasy dle potřeby. Z palivových karet se automaticky stahují data o tankování, takže hned ví, kdy a kde auta tankují a kolik paliva spotřebují. Je možné si zpětně zobrazit uskutečněné jízdy, jejich detail včetně tankování. Carnet pak pomůže určit optimální trasu, při níž se spotřebuje nejnižší množství paliva a zároveň se ušetří čas. Do systému takto stahujeme i data o dobíjení elektromobilů, stavu baterie, zobrazujeme dobíjecí místa v mapě a umíme rozlišit firemní a soukromé dobíjení.

Co si chválí zákazníci?

„Carnet využíváme i pro vyúčtování služebních cest a přehled tankovacích karet. S ním se nám snížily náklady a zlepšila organizace služebních vozů.“

„Oceňujeme provázanost karet CCS s elektronickou knihou jízd. Díky tomu máme komplexní přehled. Zjednodušili jsme administrativu spojenou s vozovým parkem a můžeme se soustředit na růst našeho podnikání.“

„Zavedením funkcionality Vysvědčení pro řidiče se nám dlouhodobě snížily náklady na pořízení PMH a klesla i spotřeba.“

Jaké jsou trendy v monitoringu?

Kniha jízd nebo sledování aktuální polohy jsou základní výbavou telematických systémů. My se snažíme nabízet i nadstavbu. Právě proto, aby se plně využil potenciál vozového parku a tím i prostředků již do něj vložených. Za všechny bych jmenoval dvě funkcionality. První představuje sdílení firemních vozidel a parkovacích míst, které funguje zcela bezkontaktně. Zájemce o tzv. referentské vozidlo si v Carnetu vybere volné auto na požadovaný termín. Rezervaci mu přes systém schválí odpovědná osoba a řidič si pak vyzvedne klíčky a doklady po zadání kódu v tzv. Key Boxu – speciální schránce, do níž je po použití vozidla zase vrátí. Odpadají tak administrativní složitosti jako e­‑mailové komunikace, hledání volného vozu a osobní předávání klíčů. Obdobně funguje rezervace parkovacích míst ve firemních garážích či na parkovištích, díky čemuž jsou efektivně využita všechna pronajímaná parkovací stání.

A jaká je tedy ta druhá unikátní funkcionalita?

Jde o tzv. Vysvědčení řidiče. Jedná se o pravidelné hodnocení jízdních stylů právě na základě dat z každé jízdy. Sledují se tři oblasti: efektivní využití vozidla, způsob řízení a dodržování místních rychlostních limitů. Některé nevhodné návyky při řízení jako třeba prudké brždění, agresivní rozjíždění nebo ostré zatáčení neznamenají pouze plýtvání palivem. Mohou zvýšit i riziko nehody a opotřebení vozu. Cílem je motivovat řidiče ke zlepšení jízdních vlastností, což často vede i k úspoře paliva a menšímu opotřebení vozů. Řidič každý měsíc obdrží své vysvědčení s porovnáním za předchozí období. Fleet manažer může mezi sebou porovnávat jednotlivé řidiče ve firmě, vybraném týmu, na pobočce a podobně. Hodně tady funguje soutěživost mezi řidiči, kdy každý chce být samozřejmě nejlepší. Po prvotní nedůvěře si tento systém zaměstnanci osvojí, což klientům může přinést dlouhodobou úsporu nákladů na PHM i servis vozidel. Závěrem lze říci, že moderní technologie v oblasti monitoringu vozidel přinášejí výhody, které mohou ovlivnit efektivitu a nákladovost firemní flotily. Investice do těchto systémů se vrací v po[1]době úspor paliva a lepší kontroly nad provozem vozidel. ■

Jana Sudová

Nejnovější články

Aktuality
V Praze se konal největší bitcoinový festival v Evropě

V Praze během svého vystoupení mimo jiné představil 21...

Češi si bitcoin opravdu velmi oblíbili. K více...

Aktuality
Hitachi Energy zrychluje přechod na čistou energii

Tyto investice umožní společnosti plnit závazky zákazníků a...

Podpoří také nasazení řešení na bázi výkonové elektroniky,...

Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) zvýšené využívání generativní...

Podle zprávy IEA z října 2023 je nedávný...

Aktuality
Dvaadvacátý ročník Zaměstnavatele roku zná své vítěze

„Blahopřeji všem celostátním i regionálním vítězům. Prosadit se...

V kategorii nad 5 000 zaměstnanců obhájila prvenství...

Přestože je v České republice různých žebříčků a firemních...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Nečekaný způsob, jak eliminovat kyberbezpečnostní hrozby

Firmy totiž často nastavují a spravují své počítačové...

Jako prevence před napadením sítě je nutné znát...

Expertní pohled
Fed sazby letos už moc snižovat nebude

Přitom na začátku roku investoři do svých očekávání...

Americká měnová autorita ve středu ponechala svou hlavní...

Expertní pohled
O francouzských volbách, udržitelnosti dluhu a roli ECB

Trhy obecně nemají rády nejistotu, a ta je...

Dobrou zprávou je, že zatím nedochází k přelivu...