Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Nejen pořizovací cena vozidla, pohonných hmot či výše leasingu jsou ukazateli toho, zda máte náklady na provoz firemních aut pod kontrolou. „Co hraje zásadní roli při úspoře nákladů na každodenní bázi, jsou data o využití vozů,“ říká Jan Polívka, generální ředitel společnosti CCS, která poskytuje komplexní služby pro správu flotil. A to od tankovacích karet přes monitoring vozidel, elektrodobíjení až po parkování či mýto. Právě propojení těchto služeb do jednoho systému a správné zpracování dat poskytuje dokonalý přehled a umožňuje využít jinak skrytý potenciál flotily naplno.
Proč si pořídit monitoring vozidel? Čím může usnadnit práci fleet manažera?
Je to šikovný asistent, který mu odebere všechny nutné a nudné manuální úkony, jenž bývají ve výsledku časově i finančně náročné. Manažer ani řidiči nemusí manuálně zadávat údaje o jízdách, veškerá data se zaznamenají a stahují automaticky. Lze si individuálně nastavit reporty dle potřeby, jejich pravidelné zasílání na e‑mail, nechat si hlídat termíny pravidelných servisních prohlídek, konce platnosti smluv a podobně.
Co konkrétně manažer v systému vidí?
Sleduje aktuální polohy vozidel v reálném čase. Vidí, kde se řidiči nacházejí, kam cestují. Může tak hned rozhodnout o jejich dalším pohybu, sloučit či upravit trasy dle potřeby. Z palivových karet se automaticky stahují data o tankování, takže hned ví, kdy a kde auta tankují a kolik paliva spotřebují. Je možné si zpětně zobrazit uskutečněné jízdy, jejich detail včetně tankování. Carnet pak pomůže určit optimální trasu, při níž se spotřebuje nejnižší množství paliva a zároveň se ušetří čas. Do systému takto stahujeme i data o dobíjení elektromobilů, stavu baterie, zobrazujeme dobíjecí místa v mapě a umíme rozlišit firemní a soukromé dobíjení.
„Carnet využíváme i pro vyúčtování služebních cest a přehled tankovacích karet. S ním se nám snížily náklady a zlepšila organizace služebních vozů.“
„Oceňujeme provázanost karet CCS s elektronickou knihou jízd. Díky tomu máme komplexní přehled. Zjednodušili jsme administrativu spojenou s vozovým parkem a můžeme se soustředit na růst našeho podnikání.“
„Zavedením funkcionality Vysvědčení pro řidiče se nám dlouhodobě snížily náklady na pořízení PMH a klesla i spotřeba.“
Kniha jízd nebo sledování aktuální polohy jsou základní výbavou telematických systémů. My se snažíme nabízet i nadstavbu. Právě proto, aby se plně využil potenciál vozového parku a tím i prostředků již do něj vložených. Za všechny bych jmenoval dvě funkcionality. První představuje sdílení firemních vozidel a parkovacích míst, které funguje zcela bezkontaktně. Zájemce o tzv. referentské vozidlo si v Carnetu vybere volné auto na požadovaný termín. Rezervaci mu přes systém schválí odpovědná osoba a řidič si pak vyzvedne klíčky a doklady po zadání kódu v tzv. Key Boxu – speciální schránce, do níž je po použití vozidla zase vrátí. Odpadají tak administrativní složitosti jako e‑mailové komunikace, hledání volného vozu a osobní předávání klíčů. Obdobně funguje rezervace parkovacích míst ve firemních garážích či na parkovištích, díky čemuž jsou efektivně využita všechna pronajímaná parkovací stání.
Jde o tzv. Vysvědčení řidiče. Jedná se o pravidelné hodnocení jízdních stylů právě na základě dat z každé jízdy. Sledují se tři oblasti: efektivní využití vozidla, způsob řízení a dodržování místních rychlostních limitů. Některé nevhodné návyky při řízení jako třeba prudké brždění, agresivní rozjíždění nebo ostré zatáčení neznamenají pouze plýtvání palivem. Mohou zvýšit i riziko nehody a opotřebení vozu. Cílem je motivovat řidiče ke zlepšení jízdních vlastností, což často vede i k úspoře paliva a menšímu opotřebení vozů. Řidič každý měsíc obdrží své vysvědčení s porovnáním za předchozí období. Fleet manažer může mezi sebou porovnávat jednotlivé řidiče ve firmě, vybraném týmu, na pobočce a podobně. Hodně tady funguje soutěživost mezi řidiči, kdy každý chce být samozřejmě nejlepší. Po prvotní nedůvěře si tento systém zaměstnanci osvojí, což klientům může přinést dlouhodobou úsporu nákladů na PHM i servis vozidel. Závěrem lze říci, že moderní technologie v oblasti monitoringu vozidel přinášejí výhody, které mohou ovlivnit efektivitu a nákladovost firemní flotily. Investice do těchto systémů se vrací v po[1]době úspor paliva a lepší kontroly nad provozem vozidel. ■
Jana Sudová