Cestovatelský systém DROZD nově v Portálu občana
Cestovní ruchMinisterstva zahraničních věcí a pro místní rozvoj před začátkem letní sezony představila několik opatření, která mají přispět k bezproblémovému průběhu...
Obvykle by se jednalo o z pravidla výrazně nudnější část roku, někdy se dokonce říká okurková sezóna. Letos tomu tak rozhodně nebude, důvodem jsou stále vyhrocenější obchodní vztahy mezi EU a Čínou. Vše začalo snižující se konkurenceschopností evropského automobilového sektoru, kde významné koncerny, jako jsou Volkswagen či Stellantis, nezachytily nástup čínských firem. Producenti z Činy přišli totiž na trh s kvalitními elektromobily za bezkonkurenční ceny, které mají potenciál získat až 10 % celého trhu. Proč vlastně tedy ztrácí trh evropští výrobci aut a jaký může být další vývoj v mezinárodním obchodě?
Mezi hlavní důvody ztráty konkurenceschopnosti automobilek můžeme zařadit jednoznačně přísnější emisní normy a regulace, než jakým čelí např. americké automobilky. To pak snižuje konkurenceschopnost evropských firem a otevírá místo na evropském trhu právě dovozu elektroaut z Číny. Negativně na firmy dopadá rovněž současná transformace energetiky, která vede k dlouhodobě vyšším cenám elektřiny, plynu pro odběratele. Z těchto důvodů více než třetina podniků německého zpracovatelského průmyslu zvažuje, či už dokonce uskutečňuje přesun své výroby do zahraničí.
Brusel se i přes nelibost německých firem rozhodl na danou situaci reagovat, ale po svém. Podle prohlášení Evropské komise se ke stávajícímu clu EU ve výši 10 % budou uplatňovat dodatečná cla ve výši 17,4 % až 38,1 % na dovážené elektromobily z Číny. Tím se nejvyšší celková sazba přibližuje k 50 %. Peking od začátku hrozil, že bude na případné restrikce ve vzájemné obchodní výměně reagovat, a to se nyní děje. Podle určitých zdrojů by Čína mohla například zvýšit cla na dovoz vozidel z EU na 25 % ze současných 15 % nebo se zaměřit na další evropské vývozy, jako je víno a luxusní zboží. Čína již zahájila antidumpingové vyšetřování dovozu z EU a mohla by zavést cla, která by zasáhla francouzské výrobce luxusních statků, exporty vepřového z Nizozemska či Španělska.
V každém případě je situace mimořádně kritická. Evropské hospodářství se složitě vzpamatovává z vypuknutí konfliktu na Ukrajině, náročné transformace energetiky směrem k obnovitelným zdrojům nebo vysokých úrokových sazeb ECB. Z těchto důvodů by bylo nejlepší se snažit vyjednat dlouhodobou obchodní dohodu s Čínou a přijít s výraznější deregulací evropského hospodářství, která by napomohla zvýšit konkurenceschopnost domácího průmyslu. V opačném případě čeká ekonomiku solidní nabídkový šok provázený další vlnou deindustrializace.
Z výsledků nedávného průzkumu agentury CzechTourism vyplývá, že 60...
Cestovní ruch je v České republice v gesci ministerstva pro...
Třetím doporučením ministerského poradce je nainstalovat si do...
K co možná nejhladšímu průběhu zahraničních letních dovolených českých...
Za šest let pokles spotřeby tepla o 15...
„Domácnosti i firmy k nám chodí pro odborné...
Obchodní čísla za minulý rok naznačují, že budou...
KCP si za svého hostitele volí politické špičky,...
Cílení na velké mezinárodní konference se centru vyplácí...
Podle návrhu zákona by v obcích s rozšířenou působností měla...
Předložený návrh představuje podle Komory rozsáhlý zásah do...
Loni po svém zvolení jste v rozhovoru pro časopis...
Vedle nedostatku pracovních sil trápí podnikatele rovněž vysoké...
Vedle státu digitalizuje i Hospodářská komora, na jaké novinky se...
Jak byste charakterizovala Ústecký kraj, co byste na něm...
Jste ředitelkou krajské hospodářské komory, jak svým členům...