Neděle 30. června 2024
ikona hodiny27. 6. 2024 06:52

Obchodní válka s Čínou má nepřekvapivě další dějství

Obvykle by se jednalo o z pravidla výrazně nudnější část roku, někdy se dokonce říká okurková sezóna. Letos tomu tak rozhodně nebude, důvodem jsou stále vyhrocenější obchodní vztahy mezi EU a Čínou. Vše začalo snižující se konkurenceschopností evropského automobilového sektoru, kde významné koncerny, jako jsou Volkswagen či Stellantis, nezachytily nástup čínských firem. Producenti z Činy přišli totiž na trh s kvalitními elektromobily za bezkonkurenční ceny, které mají potenciál získat až 10 % celého trhu. Proč vlastně tedy ztrácí trh evropští výrobci aut a jaký může být další vývoj v mezinárodním obchodě?

Kryštof Míšek Kryštof Míšek autor

hlavní ekonom Argos Capital
Úspěšně absolvoval dvě ekonomické školy a nabral bohaté zkušenosti v předních společnostech a institucích jak v České republice, tak v zahraničí. Jeho specializací je převážně měnový trh, komodity a energetika – oblasti, ve kterých má rovněž v minulosti publikované odborné články v řadě významných odborných médií.

Foto: Shutterstock.com Obchodní válka s Čínou má nepřekvapivě další dějství Foto: Shutterstock.com

Mezi hlavní důvody ztráty konkurenceschopnosti automobilek můžeme zařadit jednoznačně přísnější emisní normy a regulace, než jakým čelí např. americké automobilky. To pak snižuje konkurenceschopnost evropských firem a otevírá místo na evropském trhu právě dovozu elektroaut z Číny. Negativně na firmy dopadá rovněž současná transformace energetiky, která vede k dlouhodobě vyšším cenám elektřiny, plynu pro odběratele. Z těchto důvodů více než třetina podniků německého zpracovatelského průmyslu zvažuje, či už dokonce uskutečňuje přesun své výroby do zahraničí.

Brusel se i přes nelibost německých firem rozhodl na danou situaci reagovat, ale po svém. Podle prohlášení Evropské komise se ke stávajícímu clu EU ve výši 10 % budou uplatňovat dodatečná cla ve výši 17,4 % až 38,1 % na dovážené elektromobily z Číny. Tím se nejvyšší celková sazba přibližuje k 50 %. Peking od začátku hrozil, že bude na případné restrikce ve vzájemné obchodní výměně reagovat, a to se nyní děje. Podle určitých zdrojů by Čína mohla například zvýšit cla na dovoz vozidel z EU na 25 % ze současných 15 % nebo se zaměřit na další evropské vývozy, jako je víno a luxusní zboží. Čína již zahájila antidumpingové vyšetřování dovozu z EU a mohla by zavést cla, která by zasáhla francouzské výrobce luxusních statků, exporty vepřového z Nizozemska či Španělska.

V každém případě je situace mimořádně kritická. Evropské hospodářství se složitě vzpamatovává z vypuknutí konfliktu na Ukrajině, náročné transformace energetiky směrem k obnovitelným zdrojům nebo vysokých úrokových sazeb ECB. Z těchto důvodů by bylo nejlepší se snažit vyjednat dlouhodobou obchodní dohodu s Čínou a přijít s výraznější deregulací evropského hospodářství, která by napomohla zvýšit konkurenceschopnost domácího průmyslu. V opačném případě čeká ekonomiku solidní nabídkový šok provázený další vlnou deindustrializace.

Články autora Kryštof Míšek

Nejnovější články

Cestovní ruch
Cestovatelský systém DROZD nově v Portálu občana

Z výsledků nedávného průzkumu agentury CzechTourism vyplývá, že 60...

Cestovní ruch je v České republice v gesci ministerstva pro...

Třetím doporučením ministerského poradce je nainstalovat si do...

K co možná nejhladšímu průběhu zahraničních letních dovolených českých...

Pohled z praxe
ČEZ ve svých kancelářích snížil spotřebu tepla o 15 %

Za šest let pokles spotřeby tepla o 15...

„Domácnosti i firmy k nám chodí pro odborné...

Cestovní ruch
Kongresové centrum Praha posiluje globální renomé sobě i Praze

Obchodní čísla za minulý rok naznačují, že budou...

KCP si za svého hostitele volí politické špičky,...

Cílení na velké mezinárodní konference se centru vyplácí...

Nejnovější Komora.cz

Aktuality
HK ČR: Nový zákon o podpoře bydlení jen navýší počet úředníků

Podle návrhu zákona by v obcích s rozšířenou působností měla...

Předložený návrh představuje podle Komory rozsáhlý zásah do...

Aktuality
Naplňuje mě energií, když vidím, s čím se podnikatelé vyrovnají

Loni po svém zvolení jste v rozhovoru pro časopis...

Vedle nedostatku pracovních sil trápí podnikatele rovněž vysoké...

Vedle státu digitalizuje i Hospodářská komora, na jaké novinky se...

Pohled z praxe
Ústecký kraj těží z výhodné polohy i průmyslové tradice

Jak byste charakterizovala Ústecký kraj, co byste na něm...

Jste ředitelkou krajské hospodářské komory, jak svým členům...