pondělí 20. ledna 2025
ikona hodiny 3. 7. 2024 07:14

Tonejde vs. 300 tisíc letadel

Občas můžeme slyšet, že něco (transformace) nejde, protože to neumíme a podobně. Příběh leteckého průmyslu v USA během druhé světové války ukazuje, co dokážeme, když mobilizujeme zdroje, lidi a inovace. Mnoho současných Tonejde je založeno na předpokladu, že podobnou mobilizaci nejsme schopni udělat. To je omyl.

David Navrátil David Navrátil autor

hlavní ekonom České spořitelny

Foto: Shutterstock.com
Příběh leteckého průmyslu v USA během druhé světové války ukazuje, co dokážeme, když mobilizujeme zdroje, lidi a inovace Foto: Shutterstock.com

Druhou světovou válku dokázali Spojenci vyhrát díky obrovské průmyslové produkci USA. V letech 1938-1943 se průmyslová výroba v USA ztrojnásobila. USA byly schopny během války vyrobit cca 325 tisíc letadel v hodnotě 800 mld. USD (v dnešních dolarech). To je úctyhodné číslo. Poukazuje na to ve svém článku Jak vybudovat 300 tisíc letadel za 5 let Brian Potter a uvádí, že to je nejen více letadel, než kolik jich během války vyrobilo Německo, Japonsko a Itálie dohromady, ale je to také více letadel, než kolik jich bylo vyrobeno pro komerční dopravu za celou historii letectví.

Přitom před válkou USA vyráběly 3 100 letadel ročně, většina byla malé letadla. V číslech byl tento průmysl před válkou na čtvrtině produkce výrobců plechovek nebo na 3,5 procentech hodnoty vyrobených aut. Ještě v roce 1940 byly USA na desetině počtu letadel Německa, nemluvě o tom, že letadla USA byla zastaralá. V letech 1939-1944 se hodnota letadel vyrobených ročně zvýšila sedmdesátkrát. Zaměstnanost se zvýšila z 59 tisíc lidí na 939 tisíc a dalších 339 tisíc zaměstnanců vyrábělo letecké motory.

V rámci vládních zakázek byl omezen zisk výrobců letadel na 12 %, později na 8 %. K urychlení výstavby výrobních kapacit byla zkrácena doba daňových odpisů z 20 na 5 let. 90 % výrobních kapacit bylo financováno federální vládou. Použily se nové stavební techniky, některé továrny byly postaveny už za 30 dní. Další investice byly potřeba v souvisejících odvětvích. Jen investice do rafinérií byly na úrovni poloviny projektu Manhattan. Výroba obráběcích strojů se zvýšila padesátkrát.

Skokově se zvýšila komplexita. Letadlo mělo stovky tisíc dílů, narozdíl od auta s cca 5000. Letecký motor mohl projít až 70 tisíc kontrolami. 90 % nástrojů potřebných ke konstrukci muselo být vyrobeno nově. B-24 měla více než 20 tisíc výkresů. Každá změna znamenala tisíce dalších.

Jedním z úzkých míst byla pracovní síla, zvlášť když se USA zapojily do války. Průmysl podpořily ženy. Ty tvořily cca 40 % pracovní síly v letectví. Nižší fyzická síla byla kompenzována kompletním přepracováním procesů.

Mnoho letadel skončilo na vrakovištích. Mnoho modelů se ani pořádně nezačalo vyrábět, protože požadavky armády se změnily. Každopádně tato technologická a výrobní mašinerie pomohla rozhodnout válku. A výroba letadel za druhé světové války ukazuje, že je možné, aby složitý výrobní průmysl rostl neuvěřitelně rychle.

Články autora David Navrátil

Nejnovější články

Analýzy

České nemocnice nemají dostatečně zajištěnou kyberbezpečnost

Kybernetická bezpečnost je v českých nemocnicích zajištěna v...
Aktuality

Startuje Davos s tématem Trump 2.0

Startující ekonomické fórum v Davosu bude mít pravděpodobně...
Analýzy ze Spořky

Budoucnost je nejistá, připravte se na černé labutě!

Scénáře představují klíčový nástroj strategického plánování, zejména v...

Nejnovější Expertní pohled

Aktuality

Americká inflace přinesla dluhopisům úlevu, co přinese inaugurace?

Riziková aktiva, které od počátku tohoto roku trápily...
Expertní pohled

Androxgh0st s Mozi útočí i na IoT a kritickou infrastrukturu

Výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd....
Expertní pohled

3 nejlepší obranné taktiky proti kyberútokům

Kybernetické hrozby se vyvíjejí již téměř čtyři desítky...