středa 22. ledna 2025
ikona hodiny 31. 7. 2024 07:35

Slabší průmysl: Oživení se stále protahuje

Po první polovině letošního roku je patrné, že evropský průmysl nadále prochází určitou kontrakcí. Index PMI ve zpracovatelském průmyslu v eurozóně byl v červnu 2024 revidován na vyšší hodnotu 45,8 z předběžného odhadu 45,6. Přesto indikátor zůstává výrazně pod průměrem průzkumu 51,6 a výroba se v letošním roce snížila zatím nejrychlejším tempem. Nové zakázky, nákupní aktivita firem i zaměstnanost klesaly bohužel opět rychleji. V jakém stavu je odvětví, co můžeme čekat od zbytku roku nebo jaké jsou dopady na domácí průmyslovou základnu?

Foto: Shutterstock.com
Slabší průmysl: Oživení se stále protahuje Foto: Shutterstock.com

Nižší průmyslová výroba v červnu naznačuje, že sektor zažívá pouze pozvolné oživení, které by mohlo zrychlovat jen v omezené míře. Pozitivním faktorem by mohla být vyšší spotřeba domácností, nižší úrokové sazby nebo redukce zásob. Pozitivně by pak na investiční aktivitu firem mohlo působit zásadnější uvolnění měnové politiky ze strany ČNB. Ta na svém nadcházejícím zasedání může přikročit ke snížení sazeb až o 50 bps. To je výčet pozitivních věcí, na druhé straně přetrvávají citelná rizika. Viditelně zdražuje již řadu měsíců námořní doprava, ceny tohoto segmentu dopravy se dostávají na nejvyšší úrovně od pandemie covid–19. Právě tehdy takzvaná úzká hrdla znamenala významné nabídkové šoky a zpomalení tempa výroby. Sledovaný index přepravy Drewry’s World Container se tento týden zvýšil o 1 % na 5 937 USD za 40ft (40 stop) kontejner a ve srovnání se stejným týdnem minulého roku vzrostl o těžko uvěřitelných 286 %. Na vině zůstávají útoky povstaleckých skupin z Jemenu. Právě kvůli těmto hrozbám v Rudém moři je ohrožena trasa mezi Evropou a Asií. Dopravci raději obeplují celou Afriku, což cestu prodlužuje až o dva týdny a výrazně jí tak prodražuje.

Komplikovaná situace zůstává v Číně, kde tamní ekonomika i přes opakované měnové či fiskální stimuly bojuje s trvalejší deflací a nižším ekonomickým růstem. To pak oslabuje poptávku po zboží z Evropy.

S obavou současný vývoj sledují velké automobilové koncerny. Ty se již tak potýkají s určitými výpadky v dodavatelských řetězcích. V hospodářských výsledcích za uplynulé čtvrtletí tuto situaci okomentoval německý podnik Porsche. Společnost uvedla, že kvůli nedostatku hliníkových dílů by mohla dokonce úplně zastavit výrobu některých svých modelů, potýká se rovněž se slabší poptávkou. Zbytek letošního roku, tak může být poznamenán určitými výkyvy ve výrobě a slabším ekonomickým růstem klíčových ekonomik, což může dál brzdit oživení domácího průmyslu.

Články autora

Nejnovější články

Analýzy

Nelegální agentury představují riziko

S rostoucími personálními potřebami se firmy často obracejí...
Expertní pohled

Ceny nájmů v Praze neklesnou, naopak porostou až o 10 %

Vlastní bydlení se pro velkou část mladých Čechů...
Analýzy

České nemocnice nemají dostatečně zajištěnou kyberbezpečnost

Kybernetická bezpečnost je v českých nemocnicích zajištěna v...

Nejnovější Názory

Aktuality

Co čekáme od ECB v roce 2025?

První letošní zasedání ECB přijde sice na řadu...
Aktuality

Ceny výrobců pokračovaly v růstu

Ceny v zemědělství i v průmyslu pokračovaly v závěru loňského...
Názory

Německo jako vlak na slepé koleji

Trápení německé ekonomiky nebere konce, což dnes potvrdil...