středa 5. února 2025
ikona hodiny 25. 9. 2024 14:30

SOCR Retail Index: Mírný optimismus i obavy z přístupu dodavatelů  

SOCR Retail Index, nový nástroj měření sentimentu v českém obchodě, ukazuje mírně pozitivní výhled. Na škále od 0 do 100 dosáhl SOCR Retail Index hodnoty 63,8 a potvrzuje tak mírné oživení obchodu a větší optimismus mezi zákazníky.   

Foto: Shutterstock.com
SOCR Retail Index: mírný optimismus obchodníků v oblasti firemní ekonomiky a investic, obavy z přístupu dodavatelů  Foto: Shutterstock.com

SOCR Retail Index je novým pravidelným čtvrtletním průzkumem mezi českými obchodníky, který se zaměřuje jak na hodnocení vývoje firem podnikajících v obchodě, tak na jejich subjektivní očekávání do blízké budoucnosti. „Po roce a půl propadu tržeb vidíme v letošním roce konečně oživení obchodu. Zákazníci jsou ochotni více utrácet za kvalitu, zvyšuje se frekvence nákupů a lidé více nakupují i nepotravinářské zboží. Optimismus obchodníků podporuje i zlepšování stavu české ekonomiky, což přináší růst reálných mezd, a tedy více prostředků pro nákup zboží a služeb,“ shrnuje pohled obchodníků na současnou situaci prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Dlouho očekávaný růst prodeje nepotravinářského zboží se potvrzuje – sentiment v segmentu nepotravinového zboží dosáhl hodnoty 65,9 bodu, což je o 4,2 bodu více než u potravinového zboží. Naopak u potravin došlo k poklesu o 9,9 bodu.

„Obchodníci očekávají, že se objem prodejů nepotravinového zboží bude nadále zvyšovat. Na druhé straně se u potravin ukazuje obtížný návrat k objemům prodejů z doby před krizí. Reálně jsme v segmentu potravin s tržbami stále pod úrovní roku 2019. Přestože jsou zákazníci připraveni připlatit si za lepší zboží, u většiny základních potravin jsou při útratách stále velmi opatrní a pečlivě zvažují, kdy má smysl připlatit si za lepší kvalitu a kde u komoditních potravin i nadále rozhoduje jen cena. Opatrnost při plnění nákupního košíku pokračuje i navzdory tomu, že letos máme v ČR potraviny jako celek levnější než před rokem, což není případ ostatních zemí v našem okolí,“ doplňuje Prouza.

Investice a ekonomika: Optimismus přetrvává 

Výsledky ukazují, že obchodníci jsou nadále optimističtí v oblasti podnikových investic a celkové ekonomické situace firmy. Index investic dosáhl vůbec nejvyšší hodnoty ze všech měřených oblastí, a to 79,3 bodu. To odráží probíhající nárůst investic do zvýšení efektivity provozů a zavádění nových IT řešení. Řada modernizačních investic se nyní začíná rozbíhat s ohledem na požadavky budoucí legislativy, např. v oblasti energetické náročnosti budov, výrazně rostou i investice do modernizace prodejen, ať už jde o snižování energetické náročnosti, automatizaci obsluhy zákazníků nebo třeba instalaci digitálních cenovek.

V oblasti celkové ekonomické situace firmy dosáhl index hodnoty 68,2 bodu, což obecně značí mírný optimismus. Většina obchodníků vnímá pozitivně oživení spotřebitelské poptávky, avšak zůstávají silné obavy z negativních vlivů, jako je zvyšování spotřebních daní či odliv zákazníků na černý trh kvůli vysokým cenám tabákových výrobků.

Výzvy: Dodavatelé a zaměstnanost 

Největší obavy přetrvávají v oblasti dodavatelů, kde hodnocení dosáhlo pouze 47,5 bodu, přestože zde oproti létu došlo k mírnému nárůstu. Slabší hodnocení v této oblasti odráží především pokračující zvyšování dodavatelských cen, kterému v uplynulém období čelila více než třetina obchodníků. Zároveň je patrný poměrně citelný propad v hodnocení fungování dodavatelů u obchodníků s potravinami oproti nepotravinářskému zboží. Zde se odráží rovněž trvající problémy s dostupností některých druhů potravin, často vyvolaná dopady klimatických změn. Problémy se spolehlivostí některých dodavatelů vedou k rostoucí nejistotě na straně obchodníků.

V oblasti zaměstnanosti je sentiment hodnocen 57,1 bodu. Většina obchodníků plánuje zachovat současný počet zaměstnanců, přičemž někteří očekávají mírný růst spojený s expanzí a budováním nových prodejen. Největší výzvou je pro obchodníky schopnost udržet si dlouhodobě kvalitní zaměstnance a získávat nové kvalifikované pracovníky, jejichž profil odpovídá měnícím se potřebám obchodu. Nízká nezaměstnanost a rigidní trh práce v ČR jsou v tomto ohledu významnými přitěžujícími faktory.

Externí faktory a rizika 

Mezi hlavními rizikovými faktory, které obchodníci očekávají v nadcházejícím čtvrtletí, dominují především ekonomické podmínky, jako obavy z inflace či nestability měnového kurzu. Řada obchodníků zmiňuje rovněž rizika plynoucí ze změn v chování spotřebitelů, jako je nízká loajalita a přetrvávající snaha tvořit si větší finanční rezervy. Na druhé straně se mírně snižují obavy ze změn v regulačním prostředí, které nyní vnímá jako rizikové méně než třetina respondentů.

Články autora Michaela Henčlová

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Udržitelný cestovní ruch jako výzva pro české národní parky

Návštěvnost národních parků a chráněných krajinných oblastí v...
Analýzy

Práce ničí zdraví. V žebříčku vedou bolesti páteře a zad

Pouze každý sedmý zaměstnanec na sobě nepociťuje žádné...
Expertní pohled

DeepSeek – jak jej vidí kyberbezpečnostní expert?

Spuštění umělé inteligence DeepSeek vyvolalo mimořádnou vlnu zájmu...