středa 5. února 2025
ikona hodiny 25. 10. 2024 06:17

Dopady zářijových povodní na český turistický trh

Zářijová data poradenské společnosti STR přinesla informace o vývoji hotelového trhu ve světě, v Evropě i České republice.  S napětím se očekávalo, jaký dopad měly katastrofální povodně na hotelový trh. Data ukazují, že v regionech značný, v Praze velmi malý.

Foto: Shutterstock.com
Dopady zářijových povodní na český turistický trh Foto: Shutterstock.com

Září bylo pokračováním trendu slabých výsledků českého hotelového trhu. Meziroční nárůst tržeb českých hotelů (+2,1 %) zdaleka nepokrývá inflaci. Částečně jsou vysvětlením povodně, mimo Prahu tržby totiž klesly, Praha jakožto lídr hotelového trhu se zhruba polovinou turistů – pak rostla o 5 %.

Můžeme spekulovat, že deště výrazně srazily výsledky rakouských hotelů, ale Vídeň měla výsledky ještě horší než zbytek Rakouska. V Polsku byly povodně také, a jejich trh rostl o 7,1 % (3x více než český). Varšava má +13,8 % růst tržeb.

Pokud analyzujme výsledky střízlivě, povodně dopad na náš trh měly, ale nikterak zásadní. Spíše sledujeme prohlubující se trendy. Za Evropou jsme opět zaostali, Maďarsko roste meziročně o 23,7 % a dosahuje také skoro o čtvrtinu vyšších tržeb než my. Jinými slovy před rokem jsme se s nimi skoro rovnali, teď jsou o parník před námi. Že předhonili i Rakousko a Německo, to je pouze slabou útěchou.

Zdroj: STR
Zdroj: STR

„Česká republika stagnuje. Pryč jsou doby, kdy jsme byli daleko před Poláky a Maďary, a blížili se k Vídni (teď v září měla Vídeň propad a stejně je 30 % nad námi),“ hodnotí Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala 1,5 milionů hostů, a dodává: „Vymlouvat se na povodně je snadné, ale lidé teď cestují obecně na poslední chvíli, sledují počasí a každé ochlazení a deště poptávku trochu srazí. Podle mě, na tyto zveřejněné výsledky mají povodně malý vliv.“

Zdroj: STR
Zdroj: STR

Meziměsíční srovnání 

Září patří mezi nejúspěšnější české „hotelové“ měsíce v roce. Vrací se kongresová a korporátní turistika, teploty jsou ještě příjemné, přijíždí i solventnější klientela. Trochu doháníme evropská čísla – Evropa byla tento měsíc v průměru cenově o 42 % nad Českou republikou. To je hodně, ale o prázdninách to bylo o 65 %.

Graf jinak dobře ukazuje vývoj turismu během uplynulých dvou let.

Články autora Dagmar Schejbalová

Nejnovější články

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...

Nejnovější Aktuality

Expertní pohled

Zaměstnanecké benefity se mění

Rok 2025 znamená důležité změny v oblasti zaměstnaneckých...
Aktuality

Nová evropská směrnice výrazně zdraží topení domácností

Hospodářská komora ČR vyjadřuje vážné obavy nad návrhem...
Expertní pohled

Digitalizace po česku

Umí český stát digitalizovat? Nebo je to jen...