Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Historické objekty v soukromém vlastnictví jsou klíčovým prvkem domácího cestovního ruchu i během zimní sezóny. Na rozdíl od mnoha státních památek zůstávají přístupné po celý rok a návštěvníkům nabízejí pestrý program, který oživuje kulturní dědictví i v chladnějších měsících. Tyto památky zároveň demonstrují, jak lze díky soukromé iniciativě efektivně spravovat a rozvíjet historické objekty bez výrazné státní podpory.
„Majitelé a provozovatelé nestátních památek se musí spoléhat na vlastní schopnosti a kreativitu, aby dokázali své památky udržovat a rozvíjet. Místo dotací sází na různé kreativní nápady, hledají cesty, jak památky oživovat po celý rok a jak je propojovat se životem obce, kde se nachází. Každý rok tak roste počet tematických akcí a sezónních expozic, stále oblíbenější jsou i interaktivní prohlídky. Tyto aktivity nejenže zvyšují návštěvnost a turisté se kvůli nim na památky vrací pravidelně, ale zároveň zajišťují prostředky pro údržbu a rozvoj těchto památek. Majitelé nestátních památek tak dokazují, že s moderním přístupem lze historické objekty spravovat udržitelně a zároveň atraktivně pro veřejnost,“ říká Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Podle odhadů SOCR letos vzrostl počet adventních a vánočních aktivit oproti minulému roku o devět procent a na památky tak v zimní sezóně opět dorazí více návštěvníků. Jedním z příkladů tohoto úspěšného přístupu je zámek Loučeň. Díky celoročnímu provozu a rozmanité nabídce měnících se sezónních aktivit se Loučeň zařadila mezi pět nejnavštěvovanějších zámků v ČR.
„Chceme dokázat, že památky nejsou jen letní atrakcí, ale mohou být i v zimě místem, kde se potkává historie, kultura a zážitky bez ohledu na počasí,“ říká předsedkyně Asociace nestátních otevřených památek (ANOPA) Kateřina Šrámková.
Podle Michala Farníka, prezidenta Asociace majitelů hradů a zámků, je důležité návštěvníkům přinášet nové zážitky: „Vidíme, že Češi jsou připraveni památky navštěvovat bez ohledu na roční období. Klíčové je, abychom jim dokázali nabídnout nové zážitky, proto organizujeme spoustu akcí v návaznosti na roční období nebo historii místa, kde se naše památky nacházejí. Provázání na místo, kde jsme, je pro nás velmi důležité, protože hrady a zámky či církevní památky vždy byly centrem společenského života.“
Nárůst počtu turistů a překonání výsledků z předcovidového roku 2019 potvrzuje, že zájem o cestování opět roste. Do Česka opět přijíždí více turistů ze zahraničí, ale na cestování po vlasti nezanevřeli ani Češi. Památky v soukromém vlastnictví výrazně přispívají k této dynamice, především díky svému inovativnímu přístupu již od dob covidu, kdy řada z nich ze dne na den přišla o příjmy ze vstupného či gastronomických služeb a ubytování. Aby majitelé přilákali návštěvníky opakovaně v průběhu celého roku, nabízejí tematické prohlídky, sezónní akce, gastronomické zážitky a ubytování, často ve spolupráci s regionálními partnery.
„Zpětná vazba od návštěvníků potvrzuje, že lidé vyhledávají zážitky, které stojí za to opakovat. Moderní a atraktivní programy se tak stávají klíčem k udržení zájmu o naše kulturní bohatství. Soukromí vlastníci tím nejen přispívají k zachování historických objektů, ale také k jejich zpřístupnění pro širokou veřejnost,“ dodává tajemník asociace ANOPA Vratislav Zákoutský.
Nestátní památky potvrzují svou klíčovou roli jako celoroční centra kultury, která přitahují nejen zahraniční turisty, ale i české návštěvníky. V případě zahraničních turistů dominují návštěvníci z Německa, Slovenska a Polska, velmi často přijíždějící na několik dní autem, což jim dává dobrou příležitost navštívit řadu památek v Česku, pokud o nich mají dostatek informací. Roste také počet Čechů, kteří – zejména v případě rodin s dětmi – památky navštěvují celoročně a je pro ně klíčová dobrá informovanost o nabízených programem. „Je proto důležité, že se podařilo nastavit nový systém financování organizací destinačního managementu a v příštím volebním období bude konečně prostor na reformu agentury CzechTourism, aby byla flexibilnější a dokázala lépe podporovat všechny oblasti cestovního ruchu Česku,“ uzavírá Tomáš Prouza.