středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 8. 1. 2025 07:39

Jak udělat z každého pátku Black Friday?

Přinášíme tipy e-mailingových specialistů

Proč omezovat prodejní úspěchy na jeden den v roce? S dobře nastaveným e-mailingem můžete dosahovat skvělých výsledků nejen během velkých akcí, jako je Black Friday, ale po celý rok. E-mailové kampaně, od uvítacích zpráv po personalizované nabídky, umožňují udržovat s vašimi zákazníky stálý kontakt, nabídnout jim ten správný obsah a prodávat chytře. Naučte se, jak proměnit váš e-mailing v motor pravidelného růstu tržeb a budování zákaznické loajality.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Poslední Black Friday nám ukázal, že e-mail marketing zůstává jedním z nejefektivnějších marketingových nástrojů, které mají markeťáci k dispozici. Newslettery přinášejí výsledky, o čemž se přesvědčila řada hráčů na českém e-commerce trhu. Přesto mnoho firem tento nástroj využívá jen sezónně nebo ho podceňuje.

Čekat další rok na příští Black Friday není strategie, která by podporovala dlouhodobý růst. Naopak – pravidelná a strategická práce s e-mailingem vám umožní vytvářet „malé Black Fridays“ každý týden.  „Naše klienty se snažíme vzdělávat v tom, že je potřeba s databází pravidelně pracovat po celý rok, a nikoliv jen před Black Friday,“ říká Jakub Stupka, spoluzakladatel platformy Ecomail.cz. „Úspěšné kampaně jsou výsledkem celoroční práce, plánování a testování možností. Pravidelnost a konzistence jsou klíčem k dlouhodobému úspěchu,“ dodává.

Vyvážená strategie: maximalizace prodejů i budování vztahů

Úspěšná marketingová strategie vždy stojí na vyváženém poměru mezi prodejními a pečujícími kampaněmi. Zatímco první typ kampaní zvyšuje tržby, druhý si klade za cíl budování loajální klientské základny, která je předpokladem dlouhodobého úspěchu těch prodejních. Značka, která za každou cenu zákazníkovi pouze vnucuje produkty, se asi nebude těšit velké popularitě. E-mailing je v tomto případě intuitivním, jednoduchým a všeobecně dostupným nástrojem pro budování důvěry ve vaši značku.

„Dnešní online marketing není jen o prodeji, ale také o budování důvěry a loajality. Pokud chcete mít dlouhodobě aktivní a spokojenou zákaznickou základnu, musíte jí nabídnout víc než jen slevy. Klíčem je kombinovat oba přístupy – například prodejní kampaně obohatit prvky personalizace nebo užitečnými tipy na použití produktu. Ukažte zákazníkům, že vám na nich záleží, například zasláním přání k svátku nebo sdílením inspirativních zákulisních příběhů. Taková péče o kontakty v databázi nejen zvyšuje hodnotu, ale také pomáhá budovat komunitu kolem vaší značky,“ radí Stupka.

Využijte výhody automatizace na maximum

Automatizace je jedním z největších přínosů e-mailingu. Umožňuje oslovovat zákazníky ve správný čas s relevantním obsahem, a to bez nutnosti manuální práce. Díky nástrojům, jako je Ecomail.cz, můžete snadno nastavit automatické kampaně pro klíčové momenty – například narozeniny zákazníků, výročí registrace nebo reakce na opuštěný košík. Tímto způsobem zajistíte efektivní a cílenou komunikaci, která posiluje vztahy se zákazníky.

Vezměte si například uvítací e-maily. Podle dostupných statistik mají míru otevření 50 až 80 %, a první dojem přitom můžete udělat jen jednou. Čas ihned po registraci je klíčovým momentem, kdy můžete zákazníkovi předat informace o svých hodnotách, příběhu značky nebo jej vhodně motivovat k první akci, nepromarněte tuto příležitost. V momentě po registraci můžete zákazníkovi oplatit jeho důvěru například přáním k narozeninám nebo připomenutím prvního nákupu. Podobné personalizované kampaně, jako je přání k svátku, přispívají k upevnění vztahů se zákazníky. Tyto drobné detaily budují loajalitu, která nakonec vede k vyšším konverzím a prodejům.

Dalším příkladem efektivního využití automatizace jsou kampaně zaměřené na opuštěné košíky. Tyto e-maily patří mezi nejvýkonnější, protože oslovují zákazníky ve fázi, kdy jsou již blízko dokončení nákupu. Správně nastavená strategie může zahrnovat rychlou reakci – první připomínku ideálně do 1–2 hodin, personalizovaný obsah s uvedením konkrétních produktů a motivační nabídku, například slevový kupón nebo dopravu zdarma. Kampaň by měla být vícestupňová, aby oslovila zákazníka i v případě, že první e-mail nezabere. Jasná výzva k akci a snadný návrat do košíku pak zajistí, že proces dokončení objednávky bude co nejjednodušší.

Jak na reaktivaci?

Efektivní e-mailing není jen o přímém kontaktu se zákazníkem. Velká část práce se odehrává v „zákulisí“ a spočívá v budování rozsáhlé, a především spolehlivé databáze kontaktů. Tato databáze však přirozeně s časem zastarává. Někteří zákazníci přestanou e-maily otevírat, jiní zase přestanou nakupovat. Byla by chyba tyto kontakty hned odepsat jako bezcenné, ale zároveň by byla chyba je v databázi nechat jen tak ležet ladem. Naopak, v takové situaci je na místě pokus o reaktivaci – tedy snaha přeměnit neaktivní kontakty opět na aktivní. K tomu je ale nutné vědět, co od databáze očekáváte.

„Neaktivní kontakty snižují efektivitu vašich kampaní. Ve vašem e-mailingovém nástroji máte k dispozici spoustu metrik a reportů, které vám poskytnou důležitou nápovědu o stavu databáze,“ popisuje Jakub Stupka, „Pokud kontakty nereagují ani na reaktivační kampaně, nebojte se je odhlásit z databáze.“

Nesázejte vše na jeden den

Black Friday je jen jedním z vrcholů prodejní sezóny, ale vaši zákazníci nakupují po celý rok. Díky kontinuální práci s e-mailingem můžete dosahovat skvělých výsledků kdykoliv. Pečujte o svou databázi, nastavte automatizace a kombinujte prodejní i vztahové kampaně – tak si zajistíte, že každý pátek může být malým Black Friday.

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Aktuality

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...