Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Roky budujete firmu, dřete od rána do noci a pak jednoho dne nastane ta chvíle, kdy si řeknete: „Už toho mám dost. Nechci už být uvázaný ve firmě jako pes u boudy. Chci cestovat, užívat si rodinu, prostě podnikání na chvíli pustit z hlavy. Vypnout a mít klid.“
Jak to ale vyřešit? Komu firmu předat? Budou v podnikání pokračovat děti, nebo najdeme někoho jiného? Zvenčí, nebo zevnitř firmy? Pojďme se na ty možnosti podívat.
Najít někoho zvenku je velice riskantní záležitost. Lidé ve firmě jdou většinou za leaderem, a toho typicky není tak lehké nahradit. Pokud máte rodinnou firmu s léty vybudovanými silnými vztahy, určitě do ní jako CEO nemůžete najmout nějaké eso z korporátů. To téměř nikdy nedopadne dobře, naopak, většinou to po pár měsících končí pořádným průšvihem. Lepší možností pro nástupnictví je najít někoho zevnitř firmy. Na to je ale dobré myslet nejlépe tak deset let dopředu. Dá se to stihnout i za pět, ale honit to poslední rok bych rozhodně nedoporučoval. Ideální stav je, když poslední rok dva budoucí výkonný ředitel stínuje toho současného a postupně o většině záležitostí rozhodují společně. Přechod je pak velmi plynulý a téměř bezbolestný. A co ta druhá varianta? Předat plody své životní práce potomkovi, aby mohl pokračovat ve vašich šlépějích a firma pod jeho rukama jen vzkvétala? Tento nápad má většina podnikatelů. Výsledek je často dvojí. Buď potomek firmu obratem za 200 milionů prodá, nebo ji dovede ke krachu.
Autor je jednatelem společnosti, která díky týmu interim manažerů pomáhá budovat prosperující a stabilní české a slovenské firmy střední velikosti a přispívat v České republice a na Slovensku k obnově podnikatelského ducha založeného na hodnotách, jako jsou charakter, etika, pracovitost, služba a kvalitní řešení problémů zákazníka. Každý člen JIP týmu je osobnost s mnohaletými zkušenostmi. Know-how vychází z mnohaleté praxe, neustálého vzdělávání i z charakterových rysů jednotlivých manažerů. Ti do firem vnášejí nejen pevný řád a jasný směr, ale především svou zkušenost a také plnou odpovědnost za každý krok a rozhodnutí. Také proto Jednotka intenzivní péče pro firmy jako jediný subjekt svého druhu na trhu nabízí všem klientům Risk Free Garanci: pokud nesplní předem dané měřitelné cíle, klient za jejich služby neplatí.
Majitelé totiž často firmu předají svému dítěti, aniž by vůbec zjišťovali, zda má pro to patřičné předpoklady, vlohy a znalosti, a třeba se ho ani nezeptají, jestli o to opravdu stojí. Budete se divit, ale někdy v té firmě ani nepracuje. A pak je katapultován do pozice generálního ředitele. Znalosti 0, předpoklady 0, autorita u zaměstnanců 0. Vlastně to ani jinak než fiaskem skončit nemůže. Začínejte s dětmi Pokud chcete firmu předat synovi nebo dceři, pečlivě sledujte jejich osobnostní nastavení a do firmy je vezměte v jejich 12 či 13 letech, ať začnou nasávat atmosféru v co nejútlejším věku. Jak budou starší, můžete jim postupně dávat stále náročnější úkoly a sledovat, jak se osvědčí. Takto to dělal už sám legendární Baťa se svým synem Tomášem a řada dalších úspěšných podnikatelů v historii. Generační výměna není snadná záležitost. Nepřežije ji více než polovina rodinných firem. Předání třetí generaci pak už zvládne jen naprosté minimum firem. V současné době je to velmi aktuální téma – řada podnikatelů, kteří začali budovat své podniky v 90. letech, dnes řeší, co teď s nimi.
Obracejí se ohledně řešení své situace i na nás. V tomto případě přicházejí v úvahu v zásadě dva druhy spolupráce. Tou první z nich je převzetí řízení firmy. Přinášíme s sebou cenné know-how ze stovek spravovaných firem, pohled zvenčí, drive a svěží vítr, takže se nám ve většině případů podaří dovést danou společnost k ještě lepšímu hospodářskému výsledku. Majitel může z firmy úplně odejít nebo se věnovat jenom oblasti, která ho baví a naplňuje. Druhou možností je, že firmu připravíme na prodej. Často se totiž stává, že nějaká oblast ve firmě, typicky obchod, stojí čistě na majiteli. Ten díky svým kontaktům a schopnostem přináší většinu zakázek, a pokud tak přestane činit, má firma mnohem menší hodnotu. Vybudujeme tedy nezávislé obchodní oddělení a nastavíme všechny procesy tak, aby vše fungovalo jako na drátkách. Sama naše přítomnost ve firmě pak značně zlepšuje vyjednávací pozici s případnými kupujícími.
Pokud jste firmě dali duši, ale cítíte, že si již chcete trochu vydechnout a předat to břímě někomu jinému, možnosti řešení určitě jsou.