středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 19. 8. 2020 11:45

BC Index: Průzkum zákaznické spokojenosti

Kamenné obchody vs. e-shopy

Další díl seriálu o zákaznické zkušenosti, tedy o tom, jak běžná populace vnímá kvalitu poskytovatelů různých služeb a produktů, se tentokrát zaměřuje na vybrané typy obchodů, a to konkrétně tradiční, kamenné obchody v porovnání s internetovými e-shopy. Není asi překvapením, že s e-shopy jsou zákazníci spokojenější.

Jana Hamanová autor

ředitelka výzkumu SC&C

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Jsou mezi Čechy velmi populární a není se čemu divit – v přepočtu na obyvatele má Česko nejvíce e-shopů v Evropě. Jejich popularitu potvrzuje i konstantní růst e-shopů z hlediska obratu, který meziročně vzrostl přibližně o 15 % (zdroj: ceska-ecommerce.cz). Nabízí se tedy otázka, zda se tento trend promítá i do zákaznické spokojenosti právě v porovnání s tradičními kamennými obchody.

Přestože existuje nepřeberné množství e-shopů z hlediska jejich nabídky, do hodnocení  BC Index 2020 byly zařazeny pouze tři kategorie: e-shopy s potravinami (Kosik.cz, Rohlik.cz a iTesco.cz), e-shopy s módou (Zoot, Astratex, Bonprix, Aboutyou) a e-shopy s bílou a černou technikou (MALL, CZC, Alza, Electro World, Datart, Euronics a Okay).

Skupinu tradičních kamenných obchodů ve studii reprezentují pouze dvě kategorie, a to hobby markety, zastoupené značkami Mountfield, IKEA, OBI, BAUHAUS, BAUMAX, Hornbach,  UniHobby a obchody s potravinami zastoupené značkami Tesco, Globus, Kaufland, Penny Market, Albert, Billa, Lidl, Coop, Norma, Makro a Žabka.

Je dobré poznamenat, že uvedeny jsou pouze značky, které získaly dostatečný počet hodnocení v rámci daného oboru.

Brand Comparison Index

Výzkum realizovaný agenturou SC&C je založen na online dotazování 5 000 respondentů v rámci celé ČR. První vlna výzkumu proběhla v období listopad–prosinec 2018, druhá vlna v období listopad–prosinec 2019. Pro měření úrovně zákaznické zkušenosti využíváme jednotnou míru, kterou nazýváme Brand Comparison Index. Je v něm spojena zákaznická zkušenost, spokojenost a loajalita do jednoho čísla. Brand Comparison Index nabývá hodnot v intervalu 0 až 100 bodů. Hodnoty blížící se minimu vyjadřují výraznou zákaznickou nespokojenost (většinou 35  a méně bodů), naopak hodnoty blížící se maximu indikují ideální zákaznickou zkušenost (většinou 60 a více bodů). Je tedy patrné, že rozdíly v zákaznické zkušenosti existují a je proto užitečné vědět, jak si stojí průměrně jednotlivé obory a značky, které je reprezentují.

V roce 2019 byla minimální hodnota BC Indexu naměřená u jedné konkrétní značky 31 bodů, a naopak hodnota maximální dosáhla u jedné značky 76 bodů. V roce 2020 se rozdíl mezi minimální a maximální hodnotou ještě zvětšil – nejslabší značka získala od zákazníků pouze 15 bodů, a naopak ta nejlepší bodů 79. Průměrná hodnota indexu pro celou ČR ze všech oborů dosahuje stále 57 bodů.

www.bcindex.cz

E-commerce generuje velmi pozitivní zákaznickou zkušenost

BC Index jednoznačně potvrzuje dynamický růst e-commerce v České republice a celková oblíbenost e-shopů jde ruku v ruce s velmi pozitivní zákaznickou zkušeností a spokojeností s nabízenými službami. Nejlépe jsou zákazníky hodnoceny e-shopy s potravinami a módou. Na opačné straně pomyslného žebříčku spokojenosti najdeme s velikým odstupem také obchody, ale tentokrát jsou to obchody tradiční, kamenné.

Průměrná míra zákaznické spokojenosti měřená BC Indexem je 57 napříč všemi obory (za rok 2020). V porovnání s trhem je průměrná míra spokojenosti za skupinu uvedených tří typů E-shopů o 11 bodů vyšší, tedy 68. Tradiční kamenné obchody jsou v porovnání s trhem výrazně horší, průměrný BC Index za skupinu těchto dvou typů obchodů je pouze 50 bodů. Uvedené porovnání indikuje, že existuje zásadní rozdíl v úrovni zákaznické zkušenosti, a to jednoznačně ve prospěch e-commerce.

Konverze kontra loajalita

Obecně jsou jednotlivé typy a skupiny obchodů odlišné – liší se v míře povědomí, podílu na trhu a také v loajalitě. Zatímco značky reprezentující tradiční kamenné obchody mají v průměru vysokou znalost převyšující 80 %, znalost e-shopů se v průměru pohybuje na úrovni 70 %.

Obdobné je to i z hlediska schopnosti konvertovat člověka, který zná značku, na reálného zákazníka, který si koupí dané služby nebo zboží. E-shopy mají tuto schopnost téměř o polovinu nižší v porovnání s kamennými obchody. Tento trend poukazuje jednak na určitou roztříštěnost zákaznické základny e-shopů díky jejich velikému množství, na druhou stranu jednoznačně indikuje značný potenciál budoucího rozvoje e-commerce, zejména díky tomu, že přestože zaostávají v úrovni znalosti a schopnosti konvertovat zákazníka, dokáží generovat signifikantně vyšší zákaznickou zkušenost a spokojenost.

Vyšší míra zákaznické zkušenosti a spokojenosti vede k celkově vyšší loajalitě zákazníků. V tomto ohledu jsou e-shopy opět výrazně úspěšnější: Jejich průměrný podíl loajálních zákazníků se pohybuje okolo 60 %, kdežto v případě tradičních kamenných obchodů je průměrný podíl loajálních zákazníků pouze okolo 20 %. Tento stav do značné míry ovlivňují kamenné obchody s potravinami, kde je průměrná loajalita velice nízká (pouze okolo 14 %).

Ti, kteří vyhrávají

V nejúspěšnější kategorii e-shopů s potravinami byla minimální hodnota BC indexu na úrovni 65 bodů. Naopak, maximální hodnoty, 78 bodů, dosáhl Rohlik.cz a řadí se tak mezi značky, které jsou velmi nadprůměrně hodnocené i v mezioborovém srovnání. V druhé nejúspěšnější kategorii e-shopů s módou byla naměřena minimální hodnota BC indexu na úrovni 64 bodů. Maximální hodnoty (76 bodů) dosáhla v této kategorii značka Astratex. Tyto dvě skupiny e-shopů jsou z hlediska úrovně zákaznické zkušenosti a spokojenosti velice konzistentní, je velmi malý rozdíl mezi nejlépe a nejhůře hodnoceným obchodem. Poněkud odlišnější situace je ve třetí skupině e-shopů s bílou a černou technikou, která je z tohoto hlediska více diferencující. Minimální hodnota BC indexu zde byla naměřena na úrovni 52 bodů a maximální hodnoty (72 bodů) zde dosáhl obchod CZC.

U kamenných obchodů jsou obě měřené kategorie tradičních kamenných obchodů jsou z hlediska úrovně zákaznické spokojenosti výrazně diferencují. Jsou značné rozdíly mezi nejlépe a nejhůře hodnoceným obchodem. Mezi hobby markety byla naměřena minimální hodnota BC indexu na úrovni 44 bodů, naopak maximální hodnota byla naměřena na úrovni 70 bodů a dosáhla jí v této kategorii IKEA. Naprosto nejnižší úroveň spokojenosti zákazníků je charakteristická pro kamenné obchody s potravinami, kde byla naměřena minimální hodnota BC indexu na úrovni 15 bodů. Naopak maximální hodnoty (64 bodů) dosáhl v této kategorii Lidl. Úrovní spokojenosti zákazníků může Lidlu částečně konkurovat pouze jediná značka obchodu s potravinami ze všech 11 měřených obchodů, u všech ostatních je tato míra velmi nízká. Kromě specifických faktorů, charakteristických pro jednotlivé prodejny, může nízkou míru spokojenosti do značné míry ovlivňovat určitý vliv slevových akcí které v průměru ovlivňují až polovinu realizovaných nákupů a v konečném důsledku zásadně ovlivňují loajalitu zákazníků. Ta je u kamenných obchodů s potravinami v porovnání s ostatními obory extrémně nízká.

V čem tkví úspěch e-shopů

Přestože studie BC Index 2020 tyto faktory nezjišťovala (měření se provádí pouze u ad hoc projektů pro jednotlivé klienty), lze se domnívat, že nakupování přes e-shopy je z pohledu koncového uživatele velmi výhodné. Celý proces nákupu je často velmi rychlý, protože zákazníci mohou zadávat objednávky v relativně krátkém časovém úseku, aniž by museli opustit své domovy nebo zaměstnání.

Navíc mohou zákazníci přehledně nakupovat zboží různých značek, aniž by museli fyzicky navštěvovat kamenné obchody a navíc jim je poskytována řada doplňujících informací o zboží, které zrychlují a usnadňují nakupování a v konečném důsledku zlepšují celkový zákaznický servis, včetně případné výměny zakoupeného zboží.

Díky tomu e-commerce umožňuje udržet spotřebitele velmi spokojenými, a navíc dokáže flexibilně reagovat na poptávku, často v souladu s měnícími se hodnotami životního stylu spotřebitelů.

Samotný fakt nákupu z pohodlí domova a široká nabídka služeb, které navyšují komfort nákupu, přispívají k růstu online prodeje a potenciálně zvyšují loajalitu  zákazníků.  Ta je u e-shopů nadprůměrně vysoká. Pro ilustraci lze uvést, že nejlépe hodnocená značka e-shopů s potravinami, Rohlik.cz, má  74 % loajálních zákazníků.

Značky s nejvyšší mírou spokojenosti ve své kategorii (Astratex a CZC) mají poněkud nižší podíl loajálních zákazníků ( na úrovni necelých 40 %), což je srovnatelná úroveň např. s Lidlem (36 % loajálních zákazníků) nebo IKEA (38 % loajálních zákazníků).

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Inflace v závěru roku ještě zrychlila

Zatímco listopadová inflace zůstala stejná jako v říjnu, a...
Analýzy

Průmysl tlumí slabá poptávka i vysoká srovnávací základna

Průmyslová výroba v listopadu poklesla o 2,7 %...
Analýzy

Rodinných domů se staví stále o 40 % méně

Sektor soukromé výstavby rodinných domů i nadále čelí...