Pondělí 6. května 2024
ikona hodiny24. 3. 2023 06:56

Dominovat bude železnice, letadla se stále sbírají ze dna

Trendy v cestování: Nomádi se mění ve slowmády

Pandemie a nepříznivá ekonomická situace změnily způsob, jak lidé cestují. Před třemi lety kvůli dopadům protipandemických opatření došlo ze dne na den prakticky k zastavení všech typů dopravy, které se od té doby snaží vrátit k předpandemickým rekordním statistikám. To jim však dnes brzdí nejistá ekonomická situace nejen v Evropě. Přesto podle jednoho z našich partnerů, platformy Booking.com, 78 % lidí věří, že situace v cestovním sektoru v tomto roce bude lepší než v roce 2022.

Tomáš Vocetka autor

CTO platformy Omio, která umožňuje najít, porovnat a koupit lístky na ta nejlepší vlaková, autobusová, letecká a trajektová spojení v Evropě a Severní Americe. Vede vývojářský tým sídlící v Berlíně a v Praze.

Foto: Shutterstock.com Nomádi se mění ve sl.owmády, železnice dominuje Foto: Shutterstock.com

Kvůli pandemii se proměnily také preference cestujících a oblíbenost jednotlivých způsobů dopravy. Favoritem se mimo jiné díky relativní cenové stabilitě a větší poptávce po krátkých a středně dlouhých cestách staly vlaky. Co lze očekávat od tohoto roku vzhledem k těmto změnám?

Dopad pandemie na cestování je při pohledu na čísla zřejmý. Už v prvním čtvrtletí roku 2020 došlo k významnému propadu zájmu zejména o leteckou dopravu, která se během půl roku co do zájmu propadla na třetinu. Cestující, kteří by za jiných okolností volili cestu letadlem, začali častěji jezdit na kratší vzdálenosti a i s ohledem na vyšší míru pohodlí a volnější restrikce si oblíbili cestování vlakem. Tento trend zůstal podobný do začátku minulého roku, kdy zájem o leteckou dopravu začal opět stoupat, nicméně byl záhy utlumen kvůli válce na Ukrajině a ekonomické situaci. Aerolinky proto přistoupily k propouštění a také letiště se musela potýkat s nedostatkem personálu.

Spolu s tím došlo v Česku v roce 2022 k relativnímu vyrovnání zájmu o vlakovou a autobusovou dopravu ve srovnání s předpandemickým obdobím. Během roku se zejména vlaky těšily vyššímu zájmu než před pandemií, jenom v zimě zájem o vlaky klesl. Na druhé straně se v zimě dařilo autobusům, které poprvé od pandemie zaznamenaly výrazně vyšší poptávku než před pandemií.

Všechny tři mody dopravy v posledních letech podražily, vlaky a autobusy obzvlášť během posledních šesti měsíců vlivem inflace. Za vlakové a autobusové jízdenky si lidé aktuálně v průměru připlatí zhruba třetinu, zato ceny letenek jsou jen zhruba o pětinu vyšší. Průměrné ceny letenek v posledních měsících ovšem klesají po předchozím výrazném zdražení, a to zejména kvůli nízké poptávce. Ani s nižšími cenami ale nelze očekávat, že se letecká doprava tento rok zcela postaví zpátky na nohy. I vzhledem k přetrvávajícím podmínkám z loňska je letecká doprava nadále v útlumu, a to zvláště u středně dlouhých cest, jejichž pokrytí nahradily vlaky. V interních datech Omia zatím vyhlídku rychlého zotavení nevidíme.

Z nomádů se stanou slowmádi

Současně se změnou cestovního chování se objevily i nové specifické trendy, u kterých lze očekávat, že v tomto roce budou ještě posilovat. Jedním z nich je nepochybně slowmad cestování nebo také bleisure. Na rozdíl od digitálního nomádství člověk sice cestuje v různých zemích a regionech, ale pomaleji. Místo aby na jednom místě strávil víkend nebo týden, střídá různá místa, z nichž na každém pobude třeba pár měsíců. Tuto stále oblíbenější kombinaci práce a cestování využívají zejména lidé pracující v IT sektoru, můžeme ale očekávat, že se rozšíří i mezi další profese, kde bývá práce na dálku běžná.

Do rozhodování, kam a jak cestovat, se také stále častěji promítají ohledy na ochranu klimatu. Zejména příslušníci generace mileniálů a generace Z vnímají jako důležité, aby způsob jejich cestování byl vůči životnímu prostředí co nejšetrnější. I to v současnosti přispívá k popularitě vlakové dopravy, která je zdaleka nejekologičtější. Typickým příkladem může být cesta vlakem Eurostar z Londýna do Paříže. Ta v porovnání s leteckým spojem ušetří až 74 % emisí a cestujícímu skoro dvě hodiny času. V souvislosti s udržitelností ale poroste i důležitost dodatkových služeb, jako je offsetting uhlíkových emisí.

I letos budou vlaky favoritem

Rok 2023 tak podle nás bude ve znamení vlakové dopravy a posílení současných trendů. S ohledem na vše výše řečené lze poměrně bezpečně říci, že i letos se bude ze tří hlavních dopravních prostředků nejvíce dařit vlakům. Jejich hlavní sezona je tradičně v létě, ale už na jaře určitě bude zajímavé sledovat, jak se jim povede ve srovnání s předchozími roky. Nemáme příliš pochyb o tom, že čísla budou letos ještě vyšší. Autobusům se také daří v létě, ale nárůst zájmu u nich loni nebyl tak výrazný a letos očekáváme podobný vývoj. V případě letecké dopravy bude zajímavé sledovat, zda dojde k alespoň částečné obnově zájmu po opravdu špatném období. Mírně klesající ceny by tomu mohly napomoci, ale podle nás to bude ještě trvat dlouhou dobu. A to nejen s ohledem na současnou mezinárodní a ekonomickou situaci, ale i na dlouhodobé výzvy spojené s jejím dopadem na životní prostředí.

Nejnovější články

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Expertní pohled
Stále lepší překladače znásobily úspěšnost kybernetických útoků

„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...

„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...