Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
A co vy, bodíky sbíráte? A máte doma stále ještě staré dobré papírové hokejové nebo fotbalové kartičky? Těmto dosud nedílným součástem našeho dosavadního života zdá se odzvonilo. Nejen body do věrnostního programu, ale také třeba sportovní kartičky dnes můžete sbírat v digitální podobě – pomocí technologie nezaměnitelných tokenů NFT. A tyto tokeny ve stále větší míře pro své klienty a zákazníky využívají také firmy. Co tedy ty NFT, nezaměnitelné tokeny, vlastně jsou?
Samotná historie NFT spadá někam kolem roku 2017, kdy se objevily jedny z prvních tokenů – CryptoPunks a CryptoKitties. CryptoPunks byly animované obrázky lidí a zvířátek, CryptoKitties šel jako token ještě dál. Jak už název napovídá, šlo o sbírku kreslených kočiček.
Pojďme ale k samotné podstatě. NFT je položkou a zápisem v blockchainu. Blockchain je distribuovaná a decentralizovaná databáze, ve které se řetězí po sobě jdoucí záznamy. Tyto řetězce jsou propojeny zabezpečenými peer-to-peer uzly a co je důležité, data uložená do blockchainu jsou tam uložena na věky věků.
Moc se nechytáte? Abych to vysvětlil lépe a snad pochopitelněji, vypůjčím si teď pro lepší vysvětlení paralelu s účetní knihou. Blockchain se totiž k takové známé účetní knize dá přirovnat. Blockchain jako zápisová databáze je rozprostřena mezi velké množství počítačů, třeba také ten váš. A to rozprostření je celosvětové. Jak bylo řečeno, tato databáze je zároveň veřejná. Funguje na bázi jednotlivých jeho uživatelů, jenž jsou motivováni finanční odměnou. S tím podstatně souvisí transparentnost celého tohoto mechanismu.
A zatímco třeba například bitcoiny jako kryptoměna jsou zastupitelné, NFT jsou naopak nezastupitelné. V praxi to znamená, že jde o zcela unikátní a jedinečné dílo, ať už je to nějaká vzácná fotografie nebo třeba vlastnické právo k nemovitosti nebo vozu.
Pojďme ale k brandovému využití NFT, tedy jak tyto tokeny může využít třeba také vaše firma. Už na začátku jsme se zmiňovali o tom věrnostním programu řetězce kaváren Starbucks. Starbucks Odyssey, jak se tento projekt nazývá, členům klubu, zákazníkům i zaměstnancům, umožní získávat či zakoupit tokeny, které otevřou přístup k novým benefitům a zážitkům spojeným s kávou. Řetězec tak chce vytvořit digitální komunitu příznivců značky a rozšířit interakci se zákazníky.
Podobnou cestou se již vydal třeba fastfoodový řetězec Burger King, který představil NFT věrnostní program Royal Perks. Zákazníci v rámci programu po naskenování QR kódu u zakoupeného menu mohli získat jedno ze tří sběratelských NFT. Když se jim podařilo získat celý set, dostali automaticky čtvrtý token, za nějž mohli čerpat připravené výhody a prémiové odměny.
Vedle toho firmy ale využívají NFT pro vydávání a prodej svých sbírek. Tak jako to udělala například Coca-Cola již v červenci 2021 a svá NFT prodala za celkovou částku přes půl milionu dolarů. Americký Budweiser potom ve formě NFT vydal 1 936 unikátních digitálních plechovek svého piva, které se podobaly původním plechovkám právě z roku 1936. A norská plavební společnost Norwegian Cruise Line vydala ve formě NFT sérii uměleckých fotek svých lodí.
Nezaměnitelné tokeny už ale vstupují třeba také do oblasti alkoholických nápojů. Prostřednictvím těchto tokenů, jakožto dokladu vlastnictví, můžete držet prémiový alkohol například pro investiční potřeby, který ale zůstane zarchivován v místě výrobce. Touto cestou se v lednu 2022 vydala prémiová značka tequily Patrón. A když jsme tento článek začali sběratelstvím, pojďme u něj taky skončit. Zachytili jste také tu zprávu na konci roku 2022? Svoji edici sběratelských kartiček vydal také bývalý americký prezident Donald Trump!