Středa 15. května 2024
ikona hodiny11. 5. 2023 07:57

Lodě na Labi 2023 otevřely nejen přístaviště Nymburk 

Již jedenáctý ročník festivalu Lodě na Labi otevřel pro lodní turistiku nejen nové přístaviště v historickém městě Nymburk, ale i debatu o nových funkcionalitách podél Labsko-vltavské cesty a problémech spojených s rozvojem vodní dopravy jako takové i jako turistické atraktivity.

Eva Mráčková autor

členka Czech Travel Press

Foto: CTP Festival otevřel nové přístaviště i debatu o vodní turistice Foto: CTP

Festival Lodě na Labi, pořádaný společností Pruh Polabí, vplul do druhé desítky let trvání v grandiózním stylu s mnoha novinkami. Především se rozrostl z několikadenní akce na celý týden. A protáhl se i geograficky: cílem zůstal jako tradičně Nymburk, ale startovalo se tentokrát již v Praze. Páteří celého programu, obsahujícího i lokální plavby a akce, byla plavba jediné české hotelové lodě Florentina. Elegantní kolos o 49 luxusních kajutách na sebe upozornil již svou délkou 80 m. Jak jinak – na kratší lodi by se tolik místa pro ubytování a služby pro hosty prostě nenašlo. Při možné hloubce ponoru na českých řekách se pod hladinu nic moc neumístí. Takže si hosté užívají denního světla a výhledu prakticky všude. A díky ozvučení mohou sledovat program ze salonu či restaurace i na palubě na slunečních lehátkách. Pro konference jako dělané – účastníci se sice mohou vzdálit, a přece o nic nepřijdou.

Informace pro turisty

Průvodce cyklistickými stezkami nejen po řekách najdete na www.cyklistevitani.cz , kompletní průvodce Labské stezky na  www.labska-stezka.cz .

Kromě každodenních společensko-zábavních akcí postupně v Praze, Mělníce, Staré Boleslavi a Nymburku, spojených také s charitou, podmínky na Florentině umožnily i konání konference Turismus na řekách pod záštitou ministra dopravy Martina Kupky.

Konference byla maximálně dělná, účastníky byli odborníci, kteří vědí, o čem mluví – a když snad nějaký problém nechali pod stolem, vytáhli jej na světlo kolegové z branže. Z Labsko-vltavské cesty vylovili především konstatování, že právě zde, na našich největších řekách je momentálně infrastruktura pro vodní turistiku nejzanedbanější. Na rozdíl od mediálně oblíbeného Baťova kanálu je tady relativně málo přístavišť a stání. Ta povětšině nejsou v marině, kde by lodníci mohli doplnit zásoby. Tak třeba v rekreačním přístavu Veselí nad Moravou je dvaapůlkrát tolik stání přes noc než v Hluboké nad Vltavou. Ale zlepšení je už na obzoru. Přístavní infrastruktura v Nymburku měla slavnostní zahájení právě při tomto festivalu, ještě v letošním květnu by se měl otevřít přístavní můstek také v Kolíně, v červnu má přibýt pevné molo s připojením na sítě v Roudnici nad Labem, plovoucí molo zase v Čelákovicích, v červenci se vylepší přístavní infrastruktura ve Štětí a v Poděbradech. Po sezóně přibude Ústí nad Labem, Brná, Davle a servisní centrum v Roudnici, zatímco na čekací stání u komor na Vltavě si lodníci počkají rok a velký přístav v Kamýku je plánován do roku 2025.

Důležitost vodní dopravy se probírala i z hlediska kritické infrastruktury a z hlediska ekologie, kdy by lodě mohly znamenat jednu z cest ke splnění úkolu převést silniční dopravu na ekologičtější formy. Jenže posuzování, zda a kde a proč stavět jezy, se protahuje do ztracena. Význam vodní dopravy pro turistiku je naproti tomu nezpochybnitelný a nezpochybňovaný. Potenciál návštěvnosti jen Labe a dolní Vltavy v blízké době odhadl Tomáš Kolařík, ředitel společnosti Plavba a vodní cesty, na až půl miliónu turistů přímo na lodích či vázaných na vodní cestu za podmínky, že bude realizována patřičná infrastruktura. V dlouhodobém horizontu by to mohlo být ještě více. Potenciál leží i ve využití spojení kolo-loď, například na Labské stezce, která v délce 1 300 km vede od pramene Labe až k Severnímu moři, přičemž 380 km leží na českém území. Zkušenosti je možné vzít z Německa. A nejen zkušenosti, také společný marketing. Na lodi Florentina se tak ke společnému česko-německému marketingu Labské stezky uskuteční konference letos koncem září.

Účastníci konference předvedli i projekty nových zajímavých turistických produktů, například Česká Kalifornie – z hladiny Labe k vrcholkům Českého středohoří, který zahrnuje soustavu bastionových pevností při Labi a Vltavě, od Vyšehradu přes Terezín, Josefov a Hradec Králové po zapomenuté, respektive zaniklé památky opevněné řeky Labe. Středočeský kraj chystá nový marketing vodní turistiky pod heslem Pustit k vodě: znamená to nejen prezentovat střední Čechy z hladiny vody, ale také pustit k vodě starosti. A hlavně rodiče, aby s dětmi sjížděli řeky. Chystají se i nové weby o aktivitách okolo vody, tiskem i ke stažení je k dispozici Plavební průvodce po Labi a Vltavě, kde se zájemce dočte o všem, co k plavbě potřebuje, od povolenek až po pravidla provozu, zásady bezpečnosti a samozřejmě podrobné mapy s uvedením stání, přístavů, marin i turistických atraktivit. Úsměv vyvolal Václav Pošmurný z DMO Posázaví, když při prezentaci vodácké turistiky na Vltavě a Sázavě zmínil jako nejstaršího známého rekreačního vodáka pana Petra Voka z Rožmberka, který Vltavu splouval – a protože se udělal a málem k smrti nachladil, ví se o tom dodnes. Dnes jsou populární vodácké cesty přetížené, ale je potenciál rozšířit sezónu, respektive převést vodáky k méně vytíženým, a přitom neméně zajímavým řekám a úsekům.

Články autora Eva Mráčková

Nejnovější články

Cestovní ruch
České aerolinie najedou na nový obchodní model

Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu...

Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA...

Komora.cz
Konference poradí firmám s umělou inteligencí

„Podařilo se nám pod jednu střechu dostat největší...

„Součástí akce budou praktické ukázky využití umělé inteligence...

Den před konferencí, ve středu 29. května, se...

Analýzy
Nejistá budoucnost českých firem

I když panuje všeobecný optimismus ohledně AI a...

Respondenti z českých firem uvádějí, že GenAI má významný...

V širším měřítku zůstává pro firmy problémem kybernetická...

Výzkum také odhaluje důležitost moderní datové infrastruktury v...

Nejnovější Cestovní ruch

Cestovní ruch
České aerolinie najedou na nový obchodní model

Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu...

Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA...

Cestovní ruch
Praha zůstává mezi nejžádanějšími kongresovými destinacemi

V mezinárodním srovnání si zároveň Praha zajistila šesté...

Kongresový průmysl v hlavním městě si po vynucené...

Praha si ve svých strategických dokumentech zaměřených na...

Praha je v rámci České republiky dlouhodobě první...

Od roku 2022 můžeme na základě dat sledovat...

Cestovní ruch
Delta Air Lines znovu létá z Prahy do New Yorku

„Těší mě, že společnost Delta Air Lines nabízí...

„Jsme nadšení, že na letní sezónu obnovujeme nonstop...