Čtvrtek 9. května 2024
ikona hodiny16. 8. 2023 21:32

Pohostinství už dohání dobu před pandemií

Počet hostů roste a daří se doplňkovým službám

Do ubytovacích zařízení se vrací hosté, rostou také integrace softwaru třetích stran či oblíbenost doplňkových služeb. Tyto a mnohé další trendy popisuje český scaleup Mews, přední cloudový poskytovatel služeb v oblasti pohostinství, ve svém datovém reportu za druhou polovinu loňského roku.

Tomáš Gajdošík autor

Foto: Shuttersdtock.com Pohostinství se vrací k předpandemickým číslům Foto: Shuttersdtock.com

Průzkum srovnává data s rokem 2019 a zúčastnilo se ho 3 500 aktivních ubytovacích zařízení, která využívají platformu Mews, z 85 zemí světa. „Údaje v pohostinství za rok 2022 jsou více než povzbudivé. Tradiční ukazatele jako obsazenost a tržby za dostupný pokoj (RevPAR) a průměrná denní sazba (ADR) vypadají pozitivně, zatímco touha po konektivitě a technologiích roste,“ komentuje výsledky průzkumu Richard Valtr, zakladatel Mews.

V roce 2022 se pohostinství víceméně vrátilo k normálu a data se začínají opět přibližovat hodnotám před pandemií. Hodnoty obsazenosti pokojů překonaly v srpnu a prosinci 2022 rok 2019 a například francouzské ubytovací služby mají konzistentně o několik procent vyšší obsazenost v druhé polovině loňského roku oproti roku 2019.

„Lze předpokládat, že mezera mezi obsazeností v roce 2019 a 2023 by mohla zmizet úplně. Tržba za dostupný pokoj byla v loňském roce o 92 % vyšší oproti roku 2021 a průměrná denní sazba o 34 % vyšší,“ říká Valtr. Rekordní ADR ve spojení s obsazeností, která zároveň vytváří vyšší RevPAR, je podle něj prakticky na úrovni roku 2019. „Tento trend platí pro všechny typy nemovitostí od hostelů přes hotely až k apartmánům, což vypovídá o tom, že vlastníci po celém světě generují za své prostory vyšší příjmy,“ komentuje výsledky zakladatel platformy.

Pohostinství stále více spoléhá na technologie

„Vzhledem k pozitivním trendům v oblasti příjmů a obsazenosti v jiných oblastech lze říci, že hotelové technologie jsou významným pomocníkem při automatizaci opakujících se úkolů a umožňují efektivní správu ubytovacích zařízení s menším počtem zaměstnanců,“ dodává Josef Starýchfojtů, CTO Mews. Ve všech nemovitostech běžících na Mews bylo během druhé poloviny roku 2022 připojeno 3 432 integrací, což je o 157 více než v první polovině roku. Meziročně se jedná o 36% nárůst. Nejčastěji instalovanými integracemi jsou Google, Booking.com, SiteMinder, Lightspeed či OTA Insight a nejoblíbenější kategorií integrací je distribuce.

Ačkoli průměrný počet zaměstnanců v hotelech zůstal stejný, a to na čísle 16, jejich průměrný počet v apartmánech a ubytovnách se zvýšil. Počet členů personálu v jednotlivých regionech vykresluje různorodý obrázek, přičemž některé týmy se rozšiřují a jiné se stále zmenšují. Údaje o regionálních zaměstnancích jasně ukazují, že ačkoli je pohostinství celosvětovým odvětvím, nemovitosti pořád podléhají geografickým mikroprostředím a ubytovací zařízení se stále více spoléhají na technologie, aby vykompenzovaly nedostatek zaměstnanců.

Stále oblíbenější v pohostinství jsou doplňkové služby. V loňském roce generovala ubytovací zařízení tržby ve výši 24 milionů eur pouze z doplňkových služeb přes platformu Mews. Konkrétně se jedná například o parkovací místa, konferenční místnosti či pronájem kol. Využití dalších rezervovatelných služeb se ve druhém pololetí 2022 zvýšilo o 35 %. Neustálý nárůst nových rezervovatelných služeb ukazuje, že hoteliéři usilují o diverzifikaci příjmů a maximalizaci svých prostor bez negativního dopadu na provozní efektivitu. Mezi nejrychleji rostoucí oblasti patří členství, které by mohlo být jedním z největších trendů roku 2023.

Zákazníci jeví větší zájem o přímé rezervace

Rezervační lhůta se v roce 2022 vrátila na úroveň roku 2019 a mezi rezervací a příjezdem je v průměru 31 dní. Průměrná rezervační lhůta v první polovině loňského roku činila 25 dní a růst ročního průměru zpět na 31 dní ukazuje, že cestující měli v průběhu druhého pololetí větší důvěru v cestování. Pro hoteliéry to znamená, že jsou schopni generovat více rezervací s předstihem a mohou se méně zaměřit na zaplnění pokojů na poslední chvíli. Míra stornování ve druhém pololetí loňského roku také mírně poklesla, a to na 31 %, což je o 3 % více než v roce 2019.

Podíl přímých rezervací je v hotelech výrazně nižší než v hostelech nebo apartmánech – to znamená, že ubytovací zařízení stále lépe přesvědčují hosty, aby si rezervovali ubytování prostřednictvím jejich webových stránek. Tato skutečnost může být podle Valtra způsobena několika faktory, mezi něž patří zdokonalení procesu rezervace přes rezervační systém, lepší marketing, který přivede více hostů na webové stránky hotelů (včetně vyhledávače Google Hotel Search), a větší informovanost hostů o výhodách přímé rezervace.

Články autora Tomáš Gajdošík

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...