Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Další ze série expertních panelových diskusí věnovala komunikační agentura COT group hotelům a hoteliérům. Tedy oblasti, kterou v Česku tvrdě poznamenaly jak covidové restrikce, tak inflace. Poslední čísla ale ukazují, že i český hotelový trh akceleruje. Kde jsou jeho největší problémy?
O tom na půdě Hospodářské komory v pražském Florentinu ve středu 22. května s hoteliéry diskutovali travel influencerka HamiCzech, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda, obchodní a marketingový ředitel hotelu Mandarin Oriental Prague Štěpán Malý, strategický hotelový konzultantMilan Pavelka, CEO společnosti Krokem Ondřej Špaček, specialistka komunikace na sociálních sítích z pořádající agentury COT group Kateřina Valigurová a Adam Vodička, zakladatel ANYBODY role play & immersive experience hotelu.
Dvouhodinová debata odkryla čtyři zásadní směry, které lze lakonicky shrnout do slov Spolupráce, Lidé, Technologie, Komunikace.
Naprosto stěžejní se pro hotely ukazuje spolupráce s regiony a regionálními destinačními agenturami. Hotel není rohlík, je to služba navazující na privátní i byznysový turistický ruch a to, co Česku chybí, je právě synergie širších vztahů. A silnější finanční podpora z národní úrovně.
Druhým problémem je nedostatek a nízká kvalita personálu. Jak ale zaznělo z pléna, za mnohé si hotely a hoteliéři mohou sami – obor má nízkou prestiž, často se pohybuje v oblasti šedé ekonomiky a to znamená především nízké přiznané mzdy a nejistotu. I proto možná po odborném studiu zůstává v oboru pouze mizivé procento absolventů.
V debatě se objevilo i téma trendů a technologií. Jak upozornil Adam Vodička a souhlasili všichni ostatní panelisté i hosté, i s ohledem na problém s personálem je nutno hledat především možnosti, jak využít technologie k tomu, aby se lidé v hotelích mohli věnovat tomu, co technologie neumějí – nadstandardní péči o hosty. Pokud jde o trendy, jednoznačně dominující je personalizace služeb. Nároky a požadavky hotelových hostů totiž nejsou unifikované, naopak se velmi výrazně liší, v první řadě generačně.
Poslední část diskuse byla věnována marketingu, v němž stále větší roli mají sociální sítě a infuenceři – právě ty totiž umožňují respektovat potřeby, požadavky a zvyky jednotlivých cílových skupin. Často ale hotely zapomínají na autenticitu, uvěřitelnost a adresnost obsahu.
A bohužel platí, že všechna negativa se silněji projevují v regionech, u menších hotelů, které nemají dostatečný aparát. Ani velká města se však problémům nevyhýbají. Výjimkou se zdají být Brno a Mariánské lázně, kde podle slov Ondřeje Špačka a Adama Vodičky dokázali pod vedením zapálených nadšenců najít společnou řeč lidé z veřejné i privátní sféry.
(Obsáhlejší materiál z panelové diskuse přinese červnové vydání měsíčníku Komora)