středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 6. 8. 2024 06:00

České firmy šetří, ale neví o tom

Důvěra českých firem v ekonomiku je jako na houpačce – podle konjunkturálního průzkumu minulý měsíc rostla, teď opět klesá. O to více se firmy snaží chytat každé příležitosti k růstu. A ta příležitost tu je, a ne malá, jen ji většina firem zatím přehlíží.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Podle pravidelného Indexu firemních nákladů, který společnost Fidoo sleduje na vzorku více než tisícovky malých a středních firem, klesly v květnu jejich náklady meziročně o 10,6 %, v červnu dokonce o 11,1 %. Přičemž počet transakcí byl v květnu meziročně jen o 0,1 % vyšší, v červnu pak o 2,5 %. O většinu tohoto poklesu se sice stará inflace, která z loňských 10,7 % klesla na aktuální 2 %, ale na tom nezáleží – výsledkem je úspora přes 10 % měsíčně. Tak proč ta rozkolísaná důvěra v ekonomiku? Vždyť firmy nakupují stejný počet položek, ale utratí za ně o desetinu méně. Jenže 85 % firem o úspoře nákladů vůbec neví.

„Náš index sleduje náklady s výjimkou nájmů a mezd. Ty si totiž firma dokáže ohlídat, denní náklady ale spíše ne – přitom jsou nutné pro podnikání a generování zisku. Obecně jde o transakce, které dělají pracovníci na firemní účet. Takže nákup materiálů, pohonných hmot, kancelářského vybavení, produkční náklady a jiné. Nejde tedy jen o mandatorní výdaje, ale také výdaje spojené s realizací zakázek a podnikáním, které mají přímou výpovědní hodnotu o ekonomice firmy. Liší se odvětví od odvětví, každopádně jsou to přesně ty náklady, které se ke konci měsíce nasčítají,“ říká Petr Herzmann, CEO Fidoo.

Firmám totiž dlouhodobě chybí účinné nástroje pro kontrolu nákladů, bez kterých se o ušetřených prostředcích nedozví včas – v reálném čase, ne na konci měsíce. A když se o nich nedozví včas, nemohou je využít pro sanaci zisku z méně úspěšných měsíců, investovat do svého růstu nebo si vytvořit rezervy na měsíce, kdy budou jejich náklady opět vyšší.

„V porovnání s posledním rokem prožívají nyní firmy ekonomicky silné měsíce – to ale nebude trvat věčně. V nejbližší době by do Česka mohl dorazit hospodářský pokles, se kterým už zápolí firmy v sousedním Německu. Češi mají díky nynějším úsporám šanci se na něj lépe připravit. Firmy, které nyní ‚projí‘ příležitost v podobě snížených nákladů, budou za pár měsíců horko těžko čelit rostoucím nákladům na svůj rozvoj nebo třeba přidávání,“ říká Petr Herzmann.

O společnosti Fidoo:

Fidoo je český fintech, který zjednodušuje finanční správu firem. Prostřednictvím chytrých řešení automatizuje správu zaměstnaneckých výdajů a nabízí jednoduché, rychlé, výhodné a bezpečné zahraniční platby a směnu měn. Díky tomu šetří podnikům čas i peníze, aby se mohly naplno věnovat svému byznysu. Jako vydavatel karet Mastercard, s licencí od ČNB a ve spolupráci s KB, stojí jako renomovaný a stabilní partner. Direct Fidoo je členem skupiny Direct family, kde společně s Direct pojišťovnou, Direct auto, Direct technologies a Direct nadací přináší lehkost do oborů, které nefungují tak, jak by měly.

Ceny energií v posledním roce klesají, ovšem stále se nevrátily na úroveň před energetickou krizí a zřejmě už k tomu ani nedojde – spíše se s blížícím se koncem roku začnou opět zvyšovat. Zároveň i netrpělivě očekávaný ekonomický růst s sebou může přinést nečekané komplikace – vstupní náklady na rozpohybování businessu totiž přijdou v nejlepším případě o měsíc dřív, než za něj firmy budou moci fakturovat. Poslední slovo nemusela říct ani inflace – a to jak v Česku, tak v celé EU.

„Jen asi 15 % firem umí monitorovat náklady v reálném čase, zbytek opatrný ekonomický růst snadno ‚projí‘. Firmy se snaží náklady hlídat alespoň postaru prostřednictvím papírových účtenek. Jenže vědět na konci měsíce, že jsem ušetřil na nákladech, ale rozházel to jinde, není k ničemu,“ říká Petr Herzmann. Stále více firem proto náklady eviduje digitálně rovnou při placení – firemní nákupy se platí firemní kartou, nebo má každý z pracovníků svou předplacenou firemní kartu napárovanou s platební aplikací, do které okamžitě po nákupu nahraje účtenku a náklad pak rovnou ‚pošle‘ k účetní. Rozdíl mezi metodou ‚tužky a papíru’ a hlídáním v reálném čase může být v horizontu několika měsíců propastný.“

Články autora

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Aktuality

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...