středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 6. 8. 2024 09:00

Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?

Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled, na co se jakožto spotřebitelé můžeme v blízké budoucnosti těšit. V opačné situaci však stojí ostatní e-commerce hráči, kteří jen těžko konkurují extrémně nízkým cenám.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Navíc tito „hegemoni“ s obrovskými rozpočty zvedají ceny za reklamu a tím bourají profitabilitu konkurence.  Abychom však dokázali vyhodnotit a porovnat strategie jednotlivých platforem, nejprve si musíme připomenout, na jakých základech každá ze společností stojí.

Trendyol expanduje zejména na východ Evropy

Trendyol se zaměřuje hlavně na turecký trh a postupně expanduje do okolních regionů. Zaměřují se na pochopení svých zákazníků a jejich preferencí, což jim umožňuje přizpůsobit nabídku a marketingové kampaně. Investují hodně do své logistické infrastruktury, známé jako Trendyol Express, což jim umožňuje nabídnout rychlé a spolehlivé doručení.

„Mají širokou nabídku produktů a spolupracují s různými značkami, díky čemu tam zákazníci najdou vše, co potřebují. Navíc mají své vlastní R&D centrum, kde se zaměřují na technologické inovace a využívání umělé inteligence a datové analýzy ke zlepšení zákaznického zážitku,“ říká Milan Zeman, ředitel strategie digitální agentury myTimi.

Strategie Temu vs. Trendyol

Temu má od začátku globální ambice a rychle expanduje na západní trhy, hlavně do USA. Co je odlišuje, je jejich důraz na nízké ceny a gamifikaci. Používají zábavné prvky jako hry a sociální nákupy (social refferals), aby zvýšili engagement uživatelů. Investují hodně do influencer marketingu, co jsem jim daří i přesto, že čelí kritice kvůli kvalitě produktů, environmentálním dopadům a pracovním podmínkám.

Zatímco Trendyol se soustředí na stabilní růst a udržitelné zlepšování zákaznického zážitku prostřednictvím technologických inovací a kvalitní logistiky, Temu vsází na rychlý růst, extrémně nízké ceny a masivní marketingové kampaně.

„Oba hráči se snaží o expanzi a dobytí Evropy pomocí prodeje levného a málo kvalitního zboží s extrémně agresivní cenovou politikou. Trendyol se pak snaží zaujmout primárně pomocí influencerů a Temu pomocí kampaní na Google, které se nakupují v aukci, v které výrazně přeplácí ostatní (české) hráče, zvedá ceny za reklamu a tím bourá profitabilitu své konkurence,“ dodává Milan Zeman.

Důležitá fakta

Trendyol:

  • Platforma založená v roce 2010 v Turecku,
  • Aktuálně je součástí Alibaba Group, která finanční injekcí ve výši 1,5 miliardy amerických dolarů (do Trendyolu) v roce 2018 uskutečnila svoji největší internetovou investici v Turecku.
  • na konci roku 2023 byla hodnota Trendyolu oceněna na 16,5 miliardy dolarů.


Temu:

  • založená čínskou společností PDD Holdings
  • spuštěna v USA v roce 2022, o rok později pak i v Evropě.
  • hrubá hodnota společnosti dosáhla v roce 2023 lehce nad 15 miliard dolarů  (v roce 2024 se očekává přes 37 miliard dolarů)​.

Kdo bude slavit úspěch?

Jaký z uvedených přístupů nakonec bude slavit úspěch a pošle tím druhou z platforem do zapomnění si zatím nikdo netroufá předpovědět. Zajímavé však bude sledovat, jak si která obchodní strategie povede. Na jedné straně pokus o vytvoření vlastního ekosystému služeb, který v rámci e-commerce platformy Trendyol propojí malé a střední podniky napříč kontinentem. Na druhé straně bude zajímavé sledovat, jak daleko se Temu se svým poměrně propracovaným a do jisté míry intenzivním marketingem zvládne dostat. Každopádně rok 2024 i 2025 bude pro obě z platforem rozhodně důležitý a přelomový.

Články autora David Wilczek

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Aktuality

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...