středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 2. 9. 2024 11:23

Střední a východní Evropa představuje slibný trh pro prodejce luxusního zboží

Česko je pro luxusní a prémiové značky země zaslíbená

Mezi klíčové faktory, které lákají luxusní značky do střední a východní Evropy, patří rostoucí kupní síla tohoto regionu a potenciál zdejších měst přilákat velké množství turistů a návštěvníků. Vyplývá to ze zprávy společnosti Colliers s názvem Luxury Retail Brands in CEE-6 (Luxusní maloobchodní značky v zemích CEE-6).

Foto: Shutterstock.com
Česko je pro luxusní a prémiové značky země zaslíbená Foto: Shutterstock.com

„Posledních 10 až 15 let bylo pro maloobchod s luxusem ve střední a východní Evropě příznivých. Vzhledem k rostoucím disponibilním příjmům, nižším životním nákladům a rychlému hospodářskému růstu v zemích CEE-6 v kombinaci se silnou touhou po západním životním stylu by příští desetiletí mělo být ještě slibnější, alespoň budou-li současné trendy pokračovat,“ komentuje Josef Stanko, ředitel oddělení průzkumu trhu ve společnosti Colliers.

Z údajů Eurostatu vyplývá, že v roce 2022 bylo v regionu střední a východní Evropy k zařazení mezi 1 % nejbohatších lidí potřeba roční příjem od 18 000 eur v Rumunsku po téměř 38 000 eur v Česku. Pro srovnání, v Německu, Francii či Nizozemsku činí tato částka 90 000 eur, ve Španělsku 60 000 eur. „Ačkoli tato čísla mohou zpočátku vypadat neperspektivně, je důležité vzít v úvahu historický kontext. Západní Evropa má za sebou desítky let větší akumulace kapitálu než země střední a východní Evropy, které byly až do roku 1989 brzděny komunismem. Země CEE-6 však ztrátu rychle dohánějí. Mezi lety 2005 a 2022 se hranice příjmu pro 1 % nejbohatších ve všech zemích CEE-6 více než zdvojnásobila, přičemž v Bulharsku byl nárůst téměř šestinásobný. Naproti tomu v zemích jako Španělsko, Francie, Německo a Nizozemsko došlo ke zvýšení pouze o 55 až 67 %,“ uvádí Silviu Pop, ředitel výzkumu společnosti Colliers ve střední a východní Evropě.

„Existuje mnoho důvodů k optimismu, pokud jde o růst příjmů ve střední a východní Evropě, zejména ve vyšších segmentech, z čehož těží i prodejci luxusního zboží. Vedle místní kupní síly roste také mezinárodní turismus. Ačkoli země střední a východní Evropy zatím nemohou konkurovat globálním centrům luxusu, jejich méně přeplněné trhy nabízejí maloobchodníkům vyšší marže – což potvrzují i naše data,“ doplňuje Josef Stanko.

Luxusní módní značky v zemích CEE-6

Zpráva společnosti Colliers poskytuje analýzu 179 značek. Vyplývá z ní, že nejatraktivnější je pro luxusní a prémiové značky český trh. Druhé místo zaujímá Polsko, třetí Rumunsko. V těchto třech zemích působí plných 80 % analyzovaných značek. Zatímco v Polsku a Rumunsku se objevují převážně v multibrandových prodejnách, na českém trhu jde častěji o vlastní značkové prodejny.

Vyspělost trhů s luxusními značkami

Česká republika je dle analýzy nejvyspělejším trhem v oblasti luxusního retailu v regionu střední a východní Evropy. Dominantní postavení zde zaujímá v zejména Praha, která se jako jediné město v tomto regionu může pyšnit tzv. Prime High Street, tedy ulicí s výhradním zastoupením luxusních značek. Je jí Pařížská ulice, kde je v tuto chvíli obsazeno 48 obchodních prostor z celkem 50. Zájem o tuto lokalitu po odeznění pandemie covidu dále silně roste. „Praha je aktuálně v hledáčku celé řady značek, a to jak z kategorie luxusu, tak i z takzvaného bridge sektoru, který rovněž cílí na prémiové lokality.  Aktuální a plánovaná výstavba v centru jejich vstupu na český trh může jen pomoci, kromě zóny v okolí Pařížské ulice se již brzy objeví další zajímavé příležitosti i v okolí náměstí Republiky,“ říká Stefanie Nguyenová z retailového oddělení společnosti Colliers

Polsko a Maďarsko lze považovat za slibně se rozvíjející trhy s vynikajícími vyhlídkami na růst. Zpočátku zde luxusní značky vstupovaly na tyto trhy prostřednictvím multibrandových obchodů a partnerství. Po úspěšném působení v těchto formátech se ovšem nyní mnoho značek snaží otevírat vlastní prodejny, aby využily rostoucí poptávky. Podobný trend je patrný i v Rumunsku. Slovensko a Bulharsko jsou v počáteční fázi rozvoje tohoto lukrativního trhu.

Články autora Marta Lipovská

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Androxgh0st s Mozi útočí i na IoT a kritickou infrastrukturu

Výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd....
Expertní pohled

3 nejlepší obranné taktiky proti kyberútokům

Kybernetické hrozby se vyvíjejí již téměř čtyři desítky...
Expertní pohled

Devastující kyberútoky budou pokračovat

Slovenský Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) se...