Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR dlouhodobě upozorňuje na významná rizika plynoucí z podezřele levných nákupů prostřednictvím e-shopů ze třetích zemí, zejména čínských online tržišť. Nekvalitní a někdy dokonce i zdravotně závadné produkty z Číny obcházejí prostřednictvím nových online kanálů přísná pravidla platná na evropském trhu. Škoda tak vzniká jak českým zákazníkům, tak tuzemským obchodníkům, kteří věnují pozornost bezpečnosti a kvalitě svých výrobků a jejichž produkty procházejí přísným sítem nákladných kontrol. Výrazně tratí i stát kvůli nevybranému clu, nižšímu výběru DPH a nezaplaceným poplatkům do odpadového hospodářství.
Online nákupy se v posledních letech staly dynamicky rostoucím trendem. V Evropě online nakupuje zhruba 75 % těch, kteří mají přístup k internetu, v Česku je to dokonce 85 % uživatelů. S tím, jak se online nákupy staly běžnou součástí života, bohužel klesá opatrnost zákazníků. Na českém trhu tak v posledních letech roste – i kvůli velmi agresivní reklamě – objem nákupů na čínských internetových tržištích, která mnohdy nabízejí produkty pochybné kvality a nejasného původu. Zcela běžné je obcházení přísných pravidel vnitřního trhu Evropské unie ze strany těchto prodejců, což má negativní dopady na ochranu spotřebitele, férovou obchodní soutěž, výběr daní a cel i životní prostředí.
„Je třeba si otevřeně přiznat, že na evropském trhu bují nekalá konkurence obrovských rozměrů a Česko nemá efektivní nástroje, aby tyto nerovné podmínky napravilo. Na jednu stranu stát tvrdě vymáhá pravidla vůči domácím obchodníkům, ale zároveň neumí přinutit mimoevropské e-shopy a online tržiště, aby je dodržovaly úplně stejně. Je proto nutné, aby se politici touto situací začali urychleně zabývat. Jedná se o systémový problém, který vyžaduje přijetí kroků nejen na národní, ale i na evropské úrovni, protože všichni fungujeme v rámci jednotného evropského trhu. I proto koordinujeme naši snahu o nastolení férových pravidel hry v rámci evropského sdružení obchodníků EuroCommerce prostřednictvím společné kampaně #Compliance4All, a v řadě zemí se konečně začíná více řešit spravedlivé vymáhání pravidel,“ poznamenává Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident Hospodářské komory ČR.
Dosavadní testování výrobků z čínských e-shopů a online tržišť, které provedly kontrolní orgány v řadě evropských zemí, přinesla znepokojivá zjištění. Drtivá většina testovaných produktů, v některých případech až 95 %, neplní evropská pravidla týkající se bezpečnosti a kvality výrobků. Zvláště rizikové jsou případy nadměrné koncentrace nebezpečných chemických látek, například v hračkách či potřebách do kuchyně. O tomto nebezpečí nejsou zákazníci informováni a čínská online tržiště nenesou žádnou odpovědnost za to, že takové výrobky opakovaně prodávají. Velmi často také chybí návody k použití a další zákonem požadované informace, spotřebitelům také škodí velmi malý prostor pro následnou reklamaci či kompenzaci ze strany čínských webů.
Rizikem ve vztahu ke spotřebiteli jsou rovněž agresivní marketingové praktiky, kterých čínští prodejci často využívají a za které by byli evropští obchodníci pokutováni. Zákazníci čínských e-shopů jsou agresivně tlačeni do nákupu za každou cenu a přehlížejí rizika, která pro ně z takového nákupu plynou. Jako protiprávní se stále častěji ukazuje také nakládání čínských prodejců s osobními údaji, které v mnohých případech odporuje existujícím právním předpisům na ochranu citlivých dat. Před zneužitím osobních údajů ze strany čínských webů také opakovaně varují bezpečnostní služby.
Nekalá konkurence čínských e-shopů a online tržišť zásadním způsobem znevýhodňuje ostatní obchodníky na trhu. Z dosavadních průzkumů mezi obchodníky vyplynulo, že cena výrobků, splňujících veškeré evropské předpisy pro kvalitu a bezpečnost, je až o třetinu vyšší než v případě čínských prodejců, kteří daná pravidla obcházejí. Velká část cenového rozdílu mezi nákupem na čínském a českém webu je dána právě tím, že čeští obchodníci musí investovat do dodržování předpisů a poctivě odvádět všechny daně a poplatky.
„Do Evropské unie dorazí každoročně kolem 4 miliard balíčků ze třetích zemí a toto číslo průběžně stoupá. Zároveň platí, že drtivá většina těchto zásilek není předmětem žádné celní ani jiné kontroly. Nedodržování našich vlastních pravidel tak na základě současné praxe nelze zachytit. Takovou situaci není možné z pohledu českých obchodníků akceptovat. Urychleně je proto třeba hledat řešení, která zajistí rovné podmínky za vnitřním trhu, přinese férové vymáhání pravidel vůči všem a podpoří konkurenceschopnost našich obchodníků vůči této nekalé konkurenci,“ dodává Tomáš Prouza.
Nad rámec pochybení v oblasti spotřebitelského práva vede současný stav rovněž k rozsáhlým únikům, pokud jde o platbu celních poplatků či daně z přidané hodnoty. Nefunkční je v případě prodejců ze třetích zemí rovněž výběr povinných recyklačních poplatků a poplatků souvisejících s rozšířenou odpovědností výrobců (EPR). To vše tlačí cenu dovezených výrobků uměle dolů, zatímco škody jdou na vrub všem obyvatelům Česka. „Podle dostupných odhadů jen v Česku přicházíme kvůli neplacení zákonných poplatků e-shopy a tržišti ze třetích zemí o více než miliardu korun ročně na nevybraných poplatcích za odpady a recyklaci a 6,7 miliardy korun na nevybraných clech kvůli záměrně podhodnocené ceně balíčků z těchto zemí,“ vypočítává Tomáš Prouza ztráty, které nakonec zaplatí český občan.[1]1
V oblasti kontrol dochází ke zcela extrémní situaci. Čeští obchodníci jsou předmětem pravidelných kontrol. Každá tuzemská prodejna je v průměru během roku vystavena minimálně jedné, spíše však více kontrolním akcím. Oproti tomu 4 miliardy zásilek, které do Evropy ročně dorazí, dovedou celníci v členských zemích zkontrolovat jen z 0,005 %. Drtivá většina nevyhovujících výrobků z čínských e-shopů tak při vstupu do EU jakékoliv kontrole zcela unikne. Propastný rozdíl v takovém přístupu není dlouhodobě udržitelný a musí proto přijít zásadní změna, která dá kontrolním orgánům dostatek pravomocí i kapacit tyto problémy řešit.
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR vyzývá politiky a kontrolní orgány k urychlenému přijetí kroků, které povedou k narovnání tržních podmínek a zajistí dodržování všech pravidel, která se vztahují na výrobky určené českým, potažmo evropským spotřebitelům, ať již jsou dovezeny odkudkoliv.
Za klíčové považujeme zejména:
„Čeští obchodníci se nebojí zahraniční konkurence. Pestré tržní prostředí je základem dobře fungující ekonomiky a výhodné je především pro samotné zákazníky, kterým poskytne širokou nabídku zboží za přiměřené ceny. Všichni účastníci trhu však musí hrát fér a existujícím pravidlům musí dostát také mimoevropští obchodníci. Politická reprezentace musí zajistit, aby podmínky na trhu v České republice byly opět spravedlivé pro všechny,“ uzavírá Tomáš Prouza.