středa 15. ledna 2025
ikona hodiny 22. 2. 2021 15:26

Tatra jede nad plán a navzdory pandemii je výrazně zisková

Třetího nejlepšího výsledku pod současnými majiteli dosáhla v roce 2020 Tatra Trucks. Tradiční automobilka vykázala provozní zisk EBITDA ve výši 509 milionů korun při obratu více než pět a půl miliardy korun. Navzdory pandemii dosáhla Tatra Trucks nejlepšího hospodářského výsledku za poslední tři roky.

Jaroslav Martínek Jaroslav Martínek autor

Vystudovaný ekolog v průběhu doktorského studia od základu změnil svůj život – na příštích deset let se stal sportovním novinářem. Nejprve působil jako šéfredaktor webu hokej.cz, následně na webu idnes.cz v rámci vydavatelství Mafra. Po založení rodiny přestoupil na stranu public relations a začal se věnovat mediální komunikaci klientů zejména v oblasti strojírenství, finančnictví a energetiky. Pracuje v agentuře PP Partners Prague.

Foto: Shutterstock.com
Tatra jede a je zisková Foto: Shutterstock.com

Kopřivnická automobilka byla úspěšná především díky tomu, že v roce 2020 jako jedna z mála evropských výrobců automobilů ani na den nepřerušila výrobu a operativním přeskládáním výroby dokázala vykrýt i dočasné výpadky několika desítek dodavatelů. Jako rozhodující se ukázalo, že klíčové komponenty jako motory, kabiny a podvozky dokáže Tatra Trucks vyrobit přímo ve svém areálu.

„Hospodaření roku 2020 bylo velmi dobré. Za celou historii firmy pod současnými vlastníky jsme dosáhli jednoho z nejvyšších výsledků v oblasti ukazatele EBITDA, což je provozní zisk před započtením odpisů, a to ve výši 509 mil. Kč. Jde o nejlepší výsledek za poslední tři roky. Naše tržby dosáhly 5,504 miliardy korun,“ říká Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva Tatra Trucks.

Celkem Tatra Trucks v roce 2020 vyrobila 1 181 vozů a 1 186 jich prodala, čímž dokonce mírně překonala plán. Téměř 60 procent roční produkce mířilo na export, přes 40 procent pak na český a slovenský trh. Automobilka vyrábí a dodává své vozy a podvozky jak pro civilní sektor, tak pro využití v armádě či v záchranných složkách, typicky pro hasiče.

„Rokem, který významně ovlivnila pandemie covid-19, se nám podařilo projít velmi dobře. Díky disciplíně našich zaměstnanců, jejich loajalitě k firmě a flexibilitě při plánování se nám podařilo udržet výrobu. Čelili jsme ale také řadě dalších výzev. Nemohli jsme například realizovat některé obchodní cesty, což dočasně omezilo kontraktaci, a také jsme například čelili velkým výkyvům měnových kurzů,“ uvádí Miloslav Mahut, ekonomický ředitel a místopředseda představenstva Tatra Trucks.

Pro rok 2021 má Tatra Trucks ambici udržet výrobu a prodeje na srovnatelné úrovni s rokem 2020. Významnou položkou letošního plánu bude kromě podvozků též výroba několika set kusů takzvaných CKD sad pro indický trh, z nichž tamní výrobce montuje kompletní vozidla.

Články autora Jaroslav Martínek

Nejnovější články

Aktuality

Dokonalá bouře na trhu s americkými vládními dluhopisy

Rok 2025 začal pro americké vládní dluhopisy pěkně...
Cestovní ruch

30 let inovací a podpory cestovního ruchu

Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C. ČR)...
Cestovní ruch

Nejvyšší slevy First minute platí do konce ledna

Slevová pobídka First minute je pro klienty cestovních...

Nejnovější Pohled z praxe

Aktuality

ČSOB spouští třetí ročník Zelené obce roku

ČSOB startuje třetí ročník soutěže Zelená obec roku,...
Pohled z praxe

Odpad nebo cenná komodita?

Koncept Urban Mining přináší revoluci v pohledu na...
Pohled z praxe

Co očekávají od roku 2025 majitelé a ředitelé firem?

Ekonomika neprochází lehkým obdobím – byrokracie a regulace...