Sick days jako benefit může využívat 30 % českých zaměstnanců
6. 1. 2025 14:57Situace na trhu práce si žádá zavádění nejrůznějších nadstandardních benefitů, kterými se zaměstnavatelé snaží získat a také udržet své zaměstnance....
Jihočeské firmy mají za sebou náročný rok a nikdo neví, jaká nás čeká budoucnost, zda se situace zlepší či bude pokračovat nastolený trend, který není nikterak pozitivní a pandemie si vybírá daně napříč všemi sektory.
Jednou z možností, jak se posunout k lepším zítřkům, může být celoplošná vakcinace, podle některých odborníků dokonce jediná možnost, jak se ze současné situace dostat. Aby Krajská hospodářská komora zjistila potřeby jihočeských firem, spustila v březnu 2021 dotazníkové šetření, díky kterému dokázala zmapovat postoj firem v otázkách vakcinace a zjistit především, zda vůbec a v jaké míře mají zájem o vakcinaci a jak celou situaci vnímají.
Průzkumu na téma vakcinace ve firmách se účastnilo celkem 194 firem z Jihočeského kraje. Téměř polovina zúčastněných subjektů se řadí mezi malé a střední podniky (do 25 zaměstnanců). Firmy zaměstnávající více než 250 zaměstnanců byly zastoupeny z 16 %. Zřetelné jsou rozdílné potřeby subjektů ať už napříč sektory a odvětvími, tak i s ohledem na velikost.
Šetření odkrylo postoje jihočeských firem, jejich vnímání vakcinace i jejich kroky do budoucna s ohledem na změny v oblasti očkování proti Covid-19. Pětina firem se již nyní otázkou vakcinace zabývá. Jedná se zpravidla o větší podniky, u nichž by mohlo dojít rychleji a snadněji k celoplošnému onemocnění pracovníků. Téměř 70 % firem čeká na další vývoj a zatím nepodstoupila žádné preventivní kroky. Desetina respondentů se povinnou vakcinací nechce zabývat vůbec – důvodem jsou hlavně nedůvěra ve vakcíny, vysoké náklady či nedostatek personálních kapacit pro řešení dané problematiky.
Některé, především větší, firmy jsou zcela nakloněny očkování a vnímají ho jako nutnost pro zachování práceschopnosti svých zaměstnanců a udržení provozu svých společností.
Jiné firmy chtějí zcela nechat rozhodování na svých zaměstnancích a jejich ochotě nechat se naočkovat. Firmo nařízenou vakcinaci vnímají do jisté míry jako omezení soukromí a práva svobodně se rozhodovat. Zastávají názor, že ochranné pomůcky na pracovišti či například home office jsou dostatečná opatření proti celoplošné nákaze ve firmě.
Malý vzorek firem se staví k celé situaci negativně a s očkováním nesouhlasí – jedním z argumentů je strach a obava ze snížení práceschopnosti obyvatelstva po celoplošném očkování. Firmy jsou také nespokojeny s kroky vlády, jejich chaotičností a neustálými změnami, které celou situaci firmám komplikují a rozhodně neulehčují.
Nejvíce žádanou a důvěryhodnou je vakcína společnosti Pfizer, dále také očkovací látky od společností Johnson & Johnson a Moderna. Na čem se však firmy shodují je, že by rády využily značku schválenou Evropskou agenturou pro léčivé přípravky a pokud možno ne ruskou a čínskou vakcínu.
Pozitivnější reakce firem na očkování je za předpokladu plné dostupnosti vakcíny, čímž by jim odpadly některé náklady a procesy na vyřešení a sehnání vakcíny. V situaci plné dostupnosti vakcíny by k aktivnímu zajištění pro své zaměstnance přistoupilo 37 % respondentů (72 firem). Polovina firem chce postupovat pouze doporučením pro své zaměstnance. Zbylé firmy zastávají názor nechat tuto otázku zcela na zaměstnancích samotných. Viditelný je trend preference očkování u větších firem, které zaměstnávají více zaměstnanců.