Středa 8. května 2024
ikona hodiny19. 3. 2021 16:53

Jak vnímají vakcinaci jihočeské firmy

Jihočeské firmy mají za sebou náročný rok a nikdo neví, jaká nás čeká budoucnost, zda se situace zlepší či bude pokračovat nastolený trend, který není nikterak pozitivní a pandemie si vybírá daně napříč všemi sektory.

Dominika Krejčířová autor

Foto: Shutterstock.com Jak vnímají očkování jihočeské firmy Foto: Shutterstock.com

Jednou z možností, jak se posunout k lepším zítřkům, může být celoplošná vakcinace, podle některých odborníků dokonce jediná možnost, jak se ze současné situace dostat. Aby Krajská hospodářská komora zjistila potřeby jihočeských firem, spustila v březnu 2021 dotazníkové šetření, díky kterému dokázala zmapovat postoj firem v otázkách vakcinace a zjistit především, zda vůbec a v jaké míře mají zájem o vakcinaci a jak celou situaci vnímají.

Průzkumu na téma vakcinace ve firmách se účastnilo celkem 194 firem z Jihočeského kraje. Téměř polovina zúčastněných subjektů se řadí mezi malé a střední podniky (do 25 zaměstnanců). Firmy zaměstnávající více než 250 zaměstnanců byly zastoupeny z 16 %. Zřetelné jsou rozdílné potřeby subjektů ať už napříč sektory a odvětvími, tak i s ohledem na velikost.

Šetření odkrylo postoje jihočeských firem, jejich vnímání vakcinace i jejich kroky do budoucna s ohledem na změny v oblasti očkování proti Covid-19. Pětina firem se již nyní otázkou vakcinace zabývá. Jedná se zpravidla o větší podniky, u nichž by mohlo dojít rychleji a snadněji k celoplošnému onemocnění pracovníků. Téměř 70 % firem čeká na další vývoj a zatím nepodstoupila žádné preventivní kroky. Desetina respondentů se povinnou vakcinací nechce zabývat vůbec – důvodem jsou hlavně nedůvěra ve vakcíny, vysoké náklady či nedostatek personálních kapacit pro řešení dané problematiky.

Některé, především větší, firmy jsou zcela nakloněny očkování a vnímají ho jako nutnost pro zachování práceschopnosti svých zaměstnanců a udržení provozu svých společností.

Jiné firmy chtějí zcela nechat rozhodování na svých zaměstnancích a jejich ochotě nechat se naočkovat. Firmo nařízenou vakcinaci vnímají do jisté míry jako omezení soukromí a práva svobodně se rozhodovat. Zastávají názor, že ochranné pomůcky na pracovišti či například home office jsou dostatečná opatření proti celoplošné nákaze ve firmě.

Malý vzorek firem se staví k celé situaci negativně a s očkováním nesouhlasí – jedním z argumentů je strach a obava ze snížení práceschopnosti obyvatelstva po celoplošném očkování. Firmy jsou také nespokojeny s kroky vlády, jejich chaotičností a neustálými změnami, které celou situaci firmám komplikují a rozhodně neulehčují.

Nejvíce žádanou a důvěryhodnou je vakcína společnosti Pfizer, dále také očkovací látky od společností Johnson & Johnson a Moderna. Na čem se však firmy shodují je, že by rády využily značku schválenou Evropskou agenturou pro léčivé přípravky a pokud možno ne ruskou a čínskou vakcínu.

Pozitivnější reakce firem na očkování je za předpokladu plné dostupnosti vakcíny, čímž by jim odpadly některé náklady a procesy na vyřešení a sehnání vakcíny. V situaci plné dostupnosti vakcíny by k aktivnímu zajištění pro své zaměstnance přistoupilo 37 % respondentů (72 firem). Polovina firem chce postupovat pouze doporučením pro své zaměstnance. Zbylé firmy zastávají názor nechat tuto otázku zcela na zaměstnancích samotných. Viditelný je trend preference očkování u větších firem, které zaměstnávají více zaměstnanců.

Články autora Dominika Krejčířová

Nejnovější články

Pohled z praxe
Když má svět dveře dokořán

Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....

Trendy
Česko uvidí první bateriový vlak

Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...

Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...

Pohled z praxe
Elektrárny Opatovice modernizují a myslí na ekologii

Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...

Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...

V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...

Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Část firem benefity omezila nebo zrušila

Poskytování benefitů mimo mzdu omezily nejčastěji podniky menších...

Tyto kategorie benefitů, kam spadají například preventivní vyšetření,...

Analýzy
Důležité jsou vztahy na pracovišti a firemní kultura

„Podle našich dat jdou očekávání zaměstnanců v pomyslné...

Důležitost firemní kultury je pro image firmy a...

Inovativní firmy se snaží vytvářet inspirativní pracovní prostředí....

Z oblasti benefitů již zaměstnancům nestačí běžná multisportkarta,...

Stejně tak je, zejména pro mladší generaci, dnes...

„Atmoskop.cz poskytuje lidem mimo jiné také takzvaný Company...

Analýzy
Výrazná změna v chování hostů

Jak vypadal cestovní ruch v Česku na začátku...

Začátek roku znamenal úbytek českých hostů, ovšem stále...

Data se pochopitelně velmi liší pro jednotlivé kraje....

Velkým tématem byly v posledních letech platby kartou...

Dalším globálním trendem je využívání aplikací a velkých...

HotelTime PMS a další systémy jsou aktuálně používány...