Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny25. 5. 2021 08:42

Budou obaly prémiovým produktem?

Logistika v moderním pojetí nepřináší zdaleka jen dopravu, ale mnoho dalších služeb, které logistické společnosti svým zákazníkům poskytují. Jejich nedílnou součástí je i balení zabezpečující ochranu přepravovaného zboží. Zajištění služby balení se v posledních měsících stává stále složitějším. Příčinou je prohlubující se krize na trhu s obalovými materiály, především dřeva, vlnité lepenky a papíru obecně.

Dana Samková autor

Foto: GEIS Obaly jako prémiové zboží? Foto: GEIS

Cena obalových materiálů na bázi papíru dramaticky roste a současně s tím se prodlužují dodací termíny. Tento problém se ovšem zdaleka netýká jen papíru. Ceny surovin pro výrobu obalů rostou všeobecně – u dřeva to je za poslední rok o asi 60 % (jen v měsíci dubnu cena dřeva pro výrobu palet vzrostla o 14 %), ale u LLDPE granulátu, potřebného pro výrobu stretch fólií, o více než 20 %.

Kolísání ceny se samozřejmě, jako u jiných komodit, dá předpokládat, zvláště v tak neklidném období, jako nyní prožíváme. Ovšem v tomto případě dostala situace na trhu v poslední době mimořádnou dynamiku. Pro logistické společnosti se tak zajišťování obalů komplikuje, neboť ceny za vstupní komodity se stávají dlouhodobě neudržitelnými. To samozřejmě neznamená, že by tuto službu zákazníkům nebylo možné zajišťovat.

Situace na trhu obalových materiálů je v současnosti skutečně velmi nestandardní. Rostoucí poptávka po obalech vyvolaná loňským dramatickým nárůstem internetového obchodování sice přinesla zvýšení produkce vlnité lepenky v České republice, ale současně vedla i ke zvýšení objemu jejího exportu do zahraničí. Spolu s tím rostla poptávka po papíru, a tedy i po sběrovém papíru, protože obaly z vlnité lepenky se převážně vyrábí z recyklovaného papíru. Jenže během pandemie sběr papíru poklesl, takže papírnám po celé Evropě chybí. Vlivem toho od druhého pololetí 2020 výrazně roste cena sběrového papíru a tím i cena suroviny pro výrobu vlnité lepenky. Tento trend zatím pokračuje i v letošním roce, dokonce by se dalo říct, že s příchodem jara zdražování akceleruje. Tato nepříznivá situace by se měla vrátit do normálního stavu až po stabilizaci ekonomiky a obchodu, což může trvat i několik měsíců. Nicméně se dá předpokládat, že zvýšené využívání internetového obchodování, doprovázené zvýšenou poptávkou po papírových obalech, zůstane i do budoucna běžné.

Obaly drahé a těžko dostupné

Vzhledem k tlaku Evropské unie na používání udržitelných a recyklovatelných materiálů při balení obecně roste poptávka po využívání speciálního papíru na nákupní tašky a zájem o papír přichází dokonce i z oborů, kde si to ještě nedávno nikdo nedokázal ani představit, například pro výrobu lahví na nápoje.

Situaci na trhu s obaly navíc komplikuje i náhlý nedostatek měkkého dřeva doprovázený dramatickým zvyšováním jeho ceny. To vyvolal významný růst poptávky zejména v Číně a Spojených státech, kde se lehké dřevo využívá k rekonstrukcím obytných dřevostaveb, které se v době pandemie mezi Američany překvapivě rozšířily. Nedostatek dřeva se stal celoevropským problémem, který nelze snadno vyřešit zvýšením jeho těžby. Proto například výrobci palet varují, že už nedokážou dodávat požadované množství.

Podobně tomu je i u dalších obalových materiálů – například cena bublinkových fólií během šesti měsíců vzrostla o více než třetinu a v případě stretch fólií dokonce až o téměř 45 %. K tomu se přidává i růst ceny spojovacího materiálu o přibližně 15 %. „Růst ceny kartonu o 10 až 20 % je sice velmi nepříjemný, ale nás mnohem víc trápí skutečnost, že se extrémně prodloužily dodací lhůty ze tří týdnů, běžných v nedávné době, až na více než 10 týdnů u některých dodavatelů v současnosti,“ říká Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly společnosti Geis.

Zlepšení je v nedohlednu

Také zde je vysvětlení, co stojí za současnou situací, ze strany dodavatelů celkem očekávatelné. Jako univerzální zaklínadlo samozřejmě fungují potíže způsobené pandemií covid-19, a z ní vyplývající dramaticky rostoucí poptávka po dodávkách obalových materiálů pro rostoucí oblast e-commerce. K tomu se přidává i v mnoha oblastech rychlejší hospodářský růst, než se očekávalo. Situace na trhu naznačují snahu některých dodavatelů zvýšit svou ziskovost tím, že dodávají jen omezené množství.

Nic z toho samozřejmě nemůže být překážkou zabezpečování služby balení logistickými firmami. Výhled do budoucna ovšem v případě cen lepenky a papírových obalů není moc optimistický. „Situace v posledních týdnech není jednoduchá. U všech výše uvedených materiálů totiž máme hlášeno pokračování tohoto trendu a další nárůst cen v blízké budoucnosti. Nicméně naše klienty mohu ujistit, že to nikterak neovlivní kvalitu služeb, které pro ně zajišťujeme. Součástí kvalitní služby je i včasné dodání a rozumné termíny. Proto se snažíme zajistit alternativy ke spokojenosti našich zákazníků. Nejhorší na současné situaci je však to, že nevidíme světlo na konci tunelu,“ uzavírá Tomáš Körner ze společnosti Geis.

Články autora Dana Samková

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Pohled z praxe
Holcim míří k uhlíkové neutralitě

Nejnovější krok směrem k udržitelnosti a ochraně životného prostředí...

„Díky těmto úpravám dojde ke snížení celkového množství...

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...