Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Asociace hotelů a restaurací ve spolupráci se společností Data Servis – informace s.r.o., zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na úroveň před rokem 2020, v případě návratu turistů do ubytovacích zařízení je restart poměrně pomalejší.
Podle reportu STR Global, který pravidelně zveřejňuje AHR ČR dosáhla obsazenost pražských hotelů v prvním čtvrtletí tohoto roku 29,7 %, což je o 22,5 % více než ve stejném období roku 2021. Průměrná cena se oproti minulému roku zvýšila o přibližně 20 €. Obsazenost je však stále o téměř 50 % nižší než v roce 2019.
Porovnáme-li pak tyto výsledky s některými výkony v sousedních zemích, pak se Praha stále v průměrné ceně nedostává na konkurenční destinace, kterými jsou Vídeň, Budapešť a Berlín. Jen Vídeň při stejné obsazenosti má průměrnou cenu o 21 € vyšší než Praha a podobná situace je i v tržbách na disponibilní pokoj, kde je rozdíl mezi Prahou a Vídní 6 € a Budapešť dokonce dosáhla o 15,3 % vyšší tržby na disponibilní pokoj a noc.
Vývoj cen a obsazenosti v hlavním městě také ovlivňuje další regiony v České republice, kde za první čtvrtletí podle odhadů AHR ČR průměrná obsazenost rovněž nepřekročí hranici 30 %. Výjimkou budou horské oblasti, které mají za sebou poměrně dobrou zimní sezónu, zde však největší vytíženost byla zaznamenána v době jarních prázdnin a mimo toto období se jednalo spíše o víkendové pobyty, kdy ve všední dny obsazenost hotelů silně klesala.
Ze zahraničních turistů pak nejdůležitějšími zdrojovými destinacemi zůstávají Německo, Polsko, Slovensko, ale také třeba Španělsko.
TOP 3 typy podniků s nejvyšším nárůstem návštěvnosti za 1. čtvrtletí 2022
% indexu nárůstu návštěvnosti oproti 4.čtvrtletí 2021
Návštěvnost za 1. čtvrtletí 2022 dle regionů ČR
% indexu nárůstu návštěvnosti oproti 4. čtvrtletí 2021
Tržby v gastronomii za 1. čtvrtletí 2022 ve srovnání s předchozími roky
Index tržeb 1. čtvrtletí 2022 ve srovnání s 1. čtvrtletím roků 2021, 2020, 2019
Rychleji se zvyšuje návštěvnost restaurací, kdy podle průzkumu v 1. čtvrtletí 2022 přišlo do podniků veřejného stravování o 10 % více návštěvníků než ve stejném období 2019. Kavárny a bary přivítaly o více než 1/3 hostů více než v závěrečném 4. čtvrtletí 2021. Největší nárůst hostů měly provozovny se zaměřením na jídlo a pivo (Standard restaurace, Beer food, Hospody a Puby), dále narostla návštěvnost v Kavárnách. Naopak hosté se zatím moc nevracejí do Premium restaurací nejvyšší cenové kategorie.
V detailním pohledu na regiony můžeme potvrdit, že nejvíce se zvýšila návštěvnost podnikům v Praze +50 % v porovnání 1. čtvrtletí 2022 a 4. čtvrtletí 2021. Celkově byla gastronomie v Praze nejvíce negativně zasažena v posledních 2 letech, kdy se omezil turismus, setkávání v rámci pracovních schůzek a obědů, protože mnoho zaměstnanců pracovalo na home-office apod.
Zahraniční hosté tvořili v 1. čtvrtletí 11 % ze všech návštěvníků. V roce 2019 představoval podíl zahraničních hostů v rámci celkové návštěvnosti 12 %. V Praze tvořila zahraniční klientela dokonce ¼ ze všech hostů přicházejících do českého gastra. K výraznému poklesu podílu těchto hostů došlo v roce 2020, kdy se zastavil celosvětový turismus. Česká gastronomie zaznamenala více než 50% pokles zahraničních hostů. Nicméně v roce 2021 se zahraniční hosté částečně začali do českých restaurací vracet a jejich podíl byl loni necelých 10 %.
Tržby v gastronomii rostou, i když hosté na svých útratách šetří – za 1. čtvrtletí 2022 narostly o 29 % ve srovnání se 4.čtvrtletím roku 2021. Ve srovnání letošního 1. čtvrtletí se stejným obdobím loňského roku je nárůst více než 1000 %. Loni v tomto období byl trh pro hosty zcela zavřený a fungovala jen okénka, rozvoz a pár hotelových restaurací, které poskytovaly stravu pro ubytované na pracovních cestách.
Útrata hostů se mezi 4. čtvrtletím 2021 a letošním 1. čtvrtletím snížila v průměru o 3 %. V celkovém srovnání přišlo v tomto 1. čtvrtletí více hostů, ale mírně začali v utrácení šetřit.