Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny19. 5. 2023 06:17

Nástup elektromobility v České republice

Největším omezením je naše vlastní hlava

Ředitel společnosti Vitesco Technologies Czech Republic Lukáš Rosůlek komentuje výzvy českého automotive průmyslu v oblasti elektromobility, plány pro výstavbu nabíjecí struktury a vliv transformace na českou ekonomiku. Vitesco Technologies se zaměřuje na vývoj nejmodernějších technologií pro udržitelnou mobilitu, její produkce se dnes nachází téměř v polovině celosvětově vyrobených vozidlech. Pomocí chytrých systémových řešení a komponent pro elektrické, hybridní a spalovací pohony přispívá k čisté, efektivní a dostupné mobilitě.

Lucie Gabrielová autor

Foto: Vitesco Technologies Unikátní řešení pro autoprůmysl Foto: Vitesco Technologies

 

 

Jak se český automotive průmysl připravuje na transformaci v oblasti elektromobility? Jaké jsou jeho hlavní výzvy, příležitosti a naopak omezení?

Momentálně chytá rozjetý vlak. Do roku 2020 jsme se tvářili, že se nás to netýká. Od roku 2021 se snažíme dohnat to, co jsme v minulosti zanedbali. V roce 2014 totiž vešly v platnost limity závazné pro automobilky od roku 2020 a následně od roku 2030, včetně zákazu tradičních pohonů v Evropě platného od roku 2035. Výzvou je nepromarnit úspěšných třicet let českého automotive. Příležitostí či povin­ností pro zachování automotive v České republice je akcelerovat transformaci. Máme na to tři roky, v roce 2026 budou karty automotive footprintu kompletně rozdány. Omezením je pouze naše hlava.

Výstavba nabíjecí infrastruktury je aktuálně velkým tématem. Jak bude řešena v České republice a co se plánuje udělat pro zajištění dostupnosti elektřiny pro elektromobily?

Zabýváme se otázkou, jestli byla první slepice nebo vejce, tedy armáda nabíjecích bodů nebo armáda elektromobilů. Ale zásadnější je dostupnost elektric­ké energie nejen pro elektromobily. Elektrické ener­gie bude nedostatek. Váš elektromobil bude součástí energetické sítě vašeho rodinného domu, činžáku, paneláku… a dále celkové energetické soustavy. To vše pro vyrovnávání špiček a zamezení blackoutu.

Foto: Vitesco Technologies Lukáš Rosůlek , ředitel společnosti Vitesco Technologies Czech Republic Foto: Vitesco Technologies

Vitesco Technologies

Vyvíjí a vyrábí nejmodernější technologie pohonu pro udržitelnou mobilitu. Svými chytrými řešeními a komponenty pro elektrické, hybridní a spalovací pohony přispívá k čisté, efektivní a dostupné mobilitě. Produktové portfolio společnosti zahrnuje mimo jiné elektrické pohonné systémy, elektronické řídicí jednotky, senzory a aktuátory nebo řešení pro zpětné odvádění výfukových plynů.

Jak moc se podle vás dotkne transformace automobilového průmyslu české ekonomiky?

Krátkodobě, v horizontu roku až dvou, nijak viditel­ně. Střednědobě, tedy do pěti let, už uvidíme první projevy, ale zásadní bude dlouhodobý vliv, který oče­kávám po roce 2030. Segmentu automotive v České republice, který je závislý z 90 procent na exportu, ujede kompletně vlak. Důsledkem bude volný pád.

Jak by tedy měly spolupracovat podniky v automobilovém průmyslu a další aktéři, aby podpořili nástup elektromobility a úspěšně překonali s tím spojené výzvy?

Jít příkladem. Ukazovat cestu, včetně použí­vání řešení alternativních pohonů. Informovat relevantní zastupitele státní správy a samosprávy o řešeních. Od těch naopak očekávám, že budou schopni naslouchat a vzájemně se domluvit na konkrétních akcích.

Jak tyto výzvy řešíte u vás?

My jsme transformace. Transformujeme naše výrobní závody ve Frenštátě pod Radhoštěm i v Trutnově a stejně i vývojové centrum v Ostravě.

Co považujete za nejvýznamnější trendy v oblasti elektromobility a jak se na tyto trendy připravujete?

Primární je využití energie uložené v baterii a její transformace k pohybu pomocí systémů vysokonapěťové elektroniky, thermal managementu a battery managementu včetně reduktoru. Sekun­dární bude využití vodíku a palivových článků. V obou jsme aktivní.

Jak se ale podílíte na rozvoji českého automotive?

Naše společnost tvoří v rámci České republiky tři dekády automotive v jeho špičkové podobě. Nyní, společně se všemi zainteresovanými partnery, včet­ně Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP, pracujeme na tom, aby zde pro automotive bylo dalších třicet úspěšných let.

Jaká jsou pro vaši firmu největší rizika spojená s transformací?

Strach ze změny. Dobré je být proaktivní a chopit se jakékoliv příležitosti, která se nabízí. A to děláme.

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Trendy

Trendy
Skandinávská technologie recyklace plastů ve Slaném

„Cílem těchto setkání je připravit se na termín...

„České firmy zkoumají možnosti recyklace obalových materiálů a...

Trendy
Pět příkladů, jak umělá inteligence může efektivně pomáhat

Již dnes v mnoha firmách umělá inteligence pomáhá řešit...

Umělá inteligence dokáže velmi rychle zpracovávat rutinní opakované...

AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi,...

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na...

AI může být využita jako virtuální asistent, který...

„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu...

Trendy
Timber Praha – první udržitelná dřevostavba bytových domů v Praze

Domy komorního charakteru Timber Praha obsahují 62 jednotek...

Arcus City – v blízkosti přírody, na dosah...