Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Krizový informační a svolávací systém slouží v institucích a organizacích hlavně na ochranu měkkých cílů. Ať už jsou to budovy ministerstva, krajského úřadu nebo třeba vysoké školy či nemocnice, jde vždy o otevřené systémy. Vstoupit tedy může takřka každý. A priori od těchto míst očekáváme, že jsou bezpečná. I zde se ale může objevit agresor v konkrétním místě budovy nebo třeba zapomenuté zavazadlo. A pak je třeba systematicky, spolehlivě a zároveň velmi rychle informovat přítomné, co se děje, kde hrozí nebezpečí a co mají přítomní udělat. Zkrátka a dobře v hlavní roli je komunikace, a měla by být efektivní. Vždyť se hraje často o zdraví a lidské životy.
Podobně, jako je tomu ve výrobních podnicích, i v institucích a organizacích různého typu je v krizových situacích třeba komunikovat s různými cílovými skupinami. Jde-li o významné nebezpečí, jako je například aktivní střelec, je potřeba informovat složky IZS, vedení organizace či instituce a samozřejmě zaměstnance či studenty. Těm všem může krizový informační a svolávací systém KISS společnosti SAFE Technology SAFETE na jedno kliknutí rozeslat informaci o nastalé situaci i instrukce, jak se zachovat. Pokud jde o menší věc, automaticky se spouští poplach nižší kategorie a systém KISS oslovuje opět relevantní cílové skupiny. Konkrétní situací může být třeba také diskomfortní situace, kdy zaměstnanec čelí lehce agresivnímu příchozímu a pomocí tlačítka přivolá dalšího kolegu. Tato adekvátní výpomoc dalšího personálu je současně i důkazem, že díky správné komunikaci a využití systému nejen řešíme již nastalé situace, ale dostáváme se vlastně k prevenci krizových situací a zamezení v jejich zárodku.
Zcela odlišným, nicméně ne ojedinělým nebezpečím, které v dnešních dnech hrozí stále častěji, jsou kyberútoky. I při nich je nezávislý informační systém nedocenitelným pomocníkem. Pojďme si to ukázat na konkrétním případu výpadku systémů třeba v bance. Pokud k něčemu takovému dojde, jsou všichni pracovníci IT oddělení vytíženi řešením nastalého problému. Současně je ale třeba informovat vedení firmy a všechny pobočky. Bez automatizovaného systému čelí IT oddělení vlně telefonátů a zpráv s dotazy co se děje a kdy se vše vrátí do původního stavu. Systém KISS i zde dokáže aktivací příslušného scénáře rozeslat stovky až tisíce SMS zpráv najednou a eliminovat tak až 90 % zbytečných telefonátů. Ruce IT pracovníků jsou rázem uvolněny. Důležitou fází je nezapomenout a informovat všechny ve chvíli, kdy nebezpečí pomine a vše je vráceno do normálu.
Samostatnou kapitolou je pak komunikace v nenadálých situacích na školách a v nemocnicích. Potřebu efektivně a dobře komunikovat v případě nebezpečí nám ukázala mj. i prosincová událost na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. „Zejména v očích laické veřejnosti tato událost změnila zásadně pohled na bezpečnost a ochranu měkkých cílů a přišla vlna obrovské poptávky po řešení. My nabízíme systém KISS, který je spolehlivým pomocníkem už víc než deset let. Nesmíme k tomu ale zapomenout dodat, že chování v podobných situacích je třeba pravidelně nacvičovat. Jen tak může vše stoprocentně zafungovat ve chvíli hrozícího nebezpečí, kdy navíc na všechny přítomné útočí stres,“ popisuje Jan Burian, generální ředitel společnosti SAFE technology SAFETE, která krizový informační a svolávací systém vyvíjí a implementuje.
Nejdéle systém KISS pomáhá v oblasti zdravotnictví. Aktuálně jej má více než 60 % fakultních nemocnic, a ty jej využívají nejen na ochranu měkkých cílů, ale také pro cílenou komunikaci při aktivaci traumatických plánů nebo na urgentních příjmech. Společným jmenovatelem je i zde potřeba oslovit v co nejkratším čase velké množství lidí, jde přitom o různé skupiny a v případě, že někdo nereaguje v zadaném čase, je nutné kontaktovat náhradníky. To, jak systém KISS po aktivaci postupuje, koho oslovuje telefonickým hovorem, koho SMS zprávou a komu vysílá info do např. do interního systému, to vše je definováno ve scénářích, které jsou základem systému. Může jich být neomezené množství s distribucí informace na neomezené množství kontaktů.
Součástí systému KISS je i modul reportů zobrazující veškerou historii komunikace a svolávání, kterou systém prováděl. Eviduje jednotlivé odpovědi a reakce volaných osob a informace o průběhu poskytuje v tabulkové i grafické formě s možností automatického zaslání e-mailem oprávněné osobě. Cenná data, která se generují automaticky, mohou být využita pro následný rozbor reakcí i nadesignování dalších, ještě dokonalejších komunikačních scénářů. Právě ony totiž mohou v další krizové situaci zachraňovat lidské životy.