Středa 29. května 2024
ikona hodiny8. 5. 2021 10:16

Koupit auto online nedokáže každý

Automobilový průmysl na jedné straně čelí propadu trhu a nedostatku náhradních dílů, na straně druhé investuje masivně do snižování emisí a nových pohonů. Mezi výrobci automobilů a zákazníky jsou však ještě prodejci. Jak se jim žije v době pandemické, naznačuje rozhovor s Liborem Přerostem, zakladatelem a spolumajitelem společnosti Přerost a Švorc Auto.

Dagmar Čámská autor

Foto: Přerost a Švorc AUTO Libor Přerost Foto: Přerost a Švorc AUTO

Aktuálně v komunikaci používáte logo se symbolem pětadvaceti let. Není to málo?

Neznamená to, že slavíme dvacet pět let podnikání! Jde o to, že v letošním roce sídlí naše společnost již pětadvacet let v Praze 6 na Veleslavíně. Zároveň bychom ale mohli oslavit i krásných třiatřicet společných let našeho, myslím, celkem úspěšného partnerství s Honzou Švorcem.

Pokud dobře počítám, začínali jste tedy ještě před rokem 1989?

Ano, první společné podnikatelské kroky jsme zahájili již před listopadem 1989, a to v garáži rodinného domku. Znám i slavnější firmy, které tak začínaly… V našem případě to ale byla garáž, kde se opravovala auta. Nejdříve každý podnikal samostatně, pak následovalo sdružení Přerost a Švorc Auto, které se nakonec přetvořilo do dnešní podoby klasické společnosti s ručením omezeným. Je to na první pohled už hodně dlouhá doba, ale na druhou stranu stále máme chuť, spoustu nápadů a dost energie tvořit dál. Firmu neustále modernizujeme a posunujeme kupředu. Je to i díky ustálenému týmu zaměstnanců, kteří s námi drží krok. Všichni jsme na jedné lodi a jedině společně dokážeme fungovat.

Jak se vám daří v této nelehké době?

Myslíte-li dobu covidovou, tak samozřejmě cítíme pokles obratu, asi jako každý v našem oboru. Servis je sice otevřený a funguje po celou dobu bez větších omezení s dodržením platných hygienických opatření, ale někteří zákazníci se bojí přijet, prodlužuje se i doba nájezdu kilometrů k servisním prohlídkám z důvodu rozšíření home office, lidé tráví většinu času doma, necestují, auta stojí, a to nám ubírá práci. Prodejny nových a ojetých vozů jsou z rozhodnutí vlády dlouhodobě uzavřené, takže se učíme a zvykáme si my i zákazníci na objednávky a vůbec celou komunikaci prostřednictvím vzdálených prostředků. Dá se to zvládnout, ale na rovinu: není to ono! Už se všichni těšíme, až se zákazníci opět vrátí do našich autosalonů, budeme jim moci nabídnout dobrou voňavou kávu a vůz společně vybrat, nakonfigurovat a doladit detaily. A hlavně, užít si na obou stranách ty krásné okamžiky, kdy si zákazník osobně přebírá nový vůz a poprvé do něj usedá, pohladí si volant a přivítá se se svým novým parťákem. To nám všem teď už hodně dlouhou dobu chybí.

Jak se připravujete na elektromobilitu?

Začít se teď připravovat, to by bylo opravdu pozdě! Doba elektrická už je tady! V polovině května zahajujeme prodej prvního plně elektrického SUV ŠKODA vozu ENYAQ a už se na to vyloženě těšíme! Na prodej tohoto modelu i na servisní proces jsme připraveni. U nás této době předcházela rozsáhlá výkopová a stavební činnost, budování infrastruktury a nabíjecích míst v našem areálu i v prostorách servisu samotného. Všichni zaměstnanci, včetně netechnických a administrativních profesí, absolvovali základní proškolení o elektromobilitě, realizujeme expertní školení pracovníků servisu a prodeje. Na nový přírůstek do rodiny ŠKODA se těšíme, jen asi nebudeme vůz moci přivítat tak, jak jsme zvyklí – velkou oslavou pro naše zákazníky. Letos se budeme muset ještě spokojit s online prezentací, kterou připravujeme k 13. květnu na náš web a YouTube kanál.

Foto: Přerost a Švorc Auto Skica 4. generace modelu Škoda Fabia Foto: Přerost a Švorc Auto

Co nového vás ještě čeká v tomto roce?

První přijde již zmiňovaný ENYAQ, následovat bude nová generace ŠKODY FABIA, na kterou se moc těšíme my i naši zákazníci. V letošním roce přichází také facelift oblíbeného modelu KODIAQ, a to ve všech variantách, jako je elegantní Laurin a Klement, sportovně laděný Sportline nebo nejvýkonnější RS. V plánu je ještě facelift modelu KAROQ, ale nevím úplně jistě, zda to letos ještě stihneme. Zkrátka pořád se něco děje a nás baví být s našimi zákazníky při tom.

Donutila vás pandemie nějak zásadně změnit poprodejní nebo servisní služby?

Pochopitelně nejen prodej vozů na dálku nebo chcete-li online, ale i služby poprodejní servisní se za časů covidu změnily. Naučili jsme se velmi rychle pracovat v nejvyšších možných hygienických standardech, zaměřili jsme se na pečlivou dezinfekci vozů poté, co projdou naším servisem. Daleko častěji jsme také pro vozy našich pravidelných a stálých zákazníků vyráželi s naším pick-up teamem tak, aby oni nemuseli opustit své domovy, ale auta měli v pořádku. A také jsme se naučili prodávat online náhradní díly, příslušenství a třeba i řešit pojistné události, samozřejmě ve spolupráci s našimi partnery na straně pojišťoven.

Jak se v této podivné době prodávají ojeté vozy?

Myslím, že se daří, i když jsou vrata dlouhodobě zavřena. Rád se tady pochlubím. V loňském roce jsme rozšířili areál a dokončili stavbu nového objektu u nás na Veleslavíně, kde vznikla nová, moderní prodejna ojetých vozů ŠKODA PLUS. Vozy jsou prezentované v krytém prostoru, částečně vystavené na venkovní ploše, v zázemí vznikl servis, myčky vozů a nový sklad sezonních pneumatik pro naše zákazníky. V neposlední řadě jsme s architektem mysleli i na naše zaměstnance a vyprojektovali jsme a uvedli do provozu firemní kantýnu. Zaměstnancům se tak otevřela možnost stravování přímo v areálu firmy.

Propustili jste v souvislosti s pandemií nějaké zaměstnance?

Nepropustili, zatím k tomu nebyl důvod a věřím, že k tomu ani nebudeme muset přistoupit. Naopak, nějaké zaměstnance jsme v poslední době nabrali, i když to bylo pouze v řádu jednotek osob, jako náhradu za chybějící personál na pozicích, které jsme neměli obsazené. I my bychom ale dokázali zaměstnat více lidí. Moc rádi bychom do našeho kolektivu přivítali zručné a zodpovědné automechaniky, autolakýrníky a autoklempíře. Svých zaměstnanců si velice vážíme, dobře totiž s mým kolegou Honzou Švorcem víme, že právě oni jsou tím nejcennějším, co ve firmě máme! Snad se situace v naší zemi brzy po zdolání pandemie covidu vrátí do normálu a lidé budou moci své vozy opět využívat tak, jak byli zvyklí, cestovat, jezdit do práce, na výlety a dovolené. To vše přinese práci do našich servisů. A věřím, že pak se také naplno rozběhnou prodeje. Přece jen koupit si auto online, to zatím zdaleka nedokáže každý.

Po více než třiceti letech podnikání – nemyslíte spíše na odpočinek než na další rozvoj?

Každý, kdo mě jen trochu zná, si těžko dovede představit, že bych myslel na odpočinek. Práce mě naplňuje a rozvoj společnosti samozřejmě plánujeme i v nadcházejících dekádách. Jiná věc je, zda u toho ještě nutně budeme osobně my dva s Honzou, nebo naši potomci, nebo někdo další, kdo firmu převezme. Teď jsme tu ale pořád my a každý den budujeme moderní flexibilní společnost schopnou reagovat na proměny  automobilové branže i na měnící se potřeby zákazníků. Máme i další investiční plány, ale zatím si nejsem jistý, jestli je chci prozrazovat.

Nejnovější články

Cestovní ruch
Ekonomický význam cestovního ruchu v regionech vzrostl

V roce 2022 činil celkový objem výdajů za...

Přes pomoc různých subvenčních programů v oblasti zaměstnanosti...

Cestovní ruch
Míra rizika úpadku cestovní kanceláře činí 0,1 %

Míra rizika úpadku CK v ČR je velmi...

Na českém trhu nyní operuje celkem 596 cestovních...

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Aktuality
Hitem pracovního trhu jsou hotdesky a home office

Generace Z přichází do českých firem a společně...

Kromě práce zajímá generaci Z také prostředí, ve...

Expertní pohled
V globální ekonomice narůstá protekcionismus

Nová cla ovlivní asi jen 4 % celkových...

V případě evropského sektoru automotive hrozí ještě agresivnější...