Sobota 4. května 2024
ikona hodiny31. 10. 2022 13:35

Spalovací motory možná přežijí i rok 2035

Českému předsednictví se při jednání s Evropským parlamentem podařilo najít shodu na výsledné podobě nařízení, které výrobcům stanoví emisní cíle oxidu uhličitého (CO2) u osobních vozidel a dodávek. Dohoda obsahuje cíle postupného snižování emisí CO2 až na 100 % k roku 2035 pro oba segmenty, současně však otevírá cestu k registraci vozidel se spalovacím motorem poháněným klimaticky neutrálními palivy.

Marek Vošahlík autor

MPO ČR

Foto: Shutterstock.com Spalovací motory asi přežijí i rok 2035 Foto: Shutterstock.com

Nařízení je důležitou součástí balíčku Fit for 55, jehož cílem je zajistit snížení emisí skleníkových plynů v Evropské unii (EU) o 55 % k roku 2030 oproti roku 1990. Jedná se jeden z dalších kroků na cestě ke klimatické neutralitě EU v roce 2050. „To, že se platný evropský závazek k naplňování Pařížské dohody nyní překlápí do evropské legislativy skrze předpisy sdružené v balíčku Fit for 55, je důležité i pro nadcházející vyjednávání EU na světové klimatické konferenci COP27 v Šarm aš-Šajchu,“ říká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.

Dohodnutá podoba nařízení je výsledkem jednání Rady EU s Evropskou komisí a Evropským parlamentem.

Všechny tři instituce vstupovaly do závěrečné fáze vyjednávání se stejnou pozicí k postupnému procentuálnímu snižování emisí CO2 z nových vozidel v letech 2025, 2030 a 2035. „Českému předsednictví se však podařilo uhájit důležitý bod pozice Rady EU, tedy otevřít možnost prodávat nové automobily se spalovacím motorem jako alternativu k elektrickým vozidlům za předpokladu, že budou poháněny výhradně klimaticky neutrálními palivy. Tento požadavek je zohledněn v úvodním ustanovení tohoto nařízení,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Emisní cíle se týkají jen nových vozů, lidé budou mít i nadále možnost používat starší vozidla se spalovacími motory i si taková auta na trhu s ojetinami dále kupovat.

Do textu se podařilo navíc dostat silnou revizní klauzuli, Evropská komise by měla v roce 2026 posoudit pokrok směrem k plnění cílů, ekonomické a sociální dopady či technologický rozvoj. Právě technologický rozvoj klíčových komponent elektrických vozidel jako jsou trakční baterie, je nesmírně důležitý. S technologickým vývojem se bude zvyšovat dojezd elektrických vozidel, zkrátí se doba dobíjení i další aspekty klíčové pro uživatele. Současně se řeší i recyklace baterií, a to prostřednictvím nařízení o bateriích a odpadních bateriích, které se v současné době rovněž dojednává mezi Radou a Evropským parlamentem.

V nařízení k emisním cílům CO2 zůstalo dále zachováno změkčení emisního cíle pro výrobce za podmínky, že uvede na trh dostatečný počet bezemisních a nízkoemisních vozidel, a to zejména v zemích, kde je náběh elektromobility pozvolnější.

Výrobci i dodavatelé se na přechod k bateriové či vodíkové elektromobilitě již řadu let připravují, přičemž většina evropských automobilek již avizovala ukončení výroby klasických spalovacích motorů, některé i dříve než k roku 2035. V České republice se již více než 10 % osobních vozidel vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení a v souvislosti s tím dochází i k přeškolování zaměstnanců.

„Naší snahou bude napomoci tuzemským automobilkám k dosažení výše uvedených cílů, a to zejména budováním dobíjecí a plnicí infrastruktury, ale i s investicemi do výzkumu a vývoje a s přípravou budoucích pracovníků v automobilovém průmyslu úpravami vzdělávacích programů na středních a vysokých školách,“ říká ministr Síkela.

„Důležitá je i podpora obcí, krajů, škol či neziskových organizací při koupi bateriových i vodíkových elektromobilů, stejně jako obyvatel v rodinných a bytových domech při instalaci dobíjecích stanic. Na to vše se mimo jiné zaměřují velmi populární programy MŽP; z celého balíčku Fit for 55 bychom na dekarbonizaci pak měli získat další stamiliardy korun“ dodává ministryně Hubáčková.

Nejnovější články

Analýzy
Hypotéky očima experta

Aktuální analýza přináší přehled vývoje v oblasti úrokových...

Březen 2024 byl podle statistických údajů České národní...

Úrokové sazby jsou, přinejmenším pro mě osobně, spíše...

Druhým hlavním důvodem je bezesporu fakt, že čím...

Situace okolo zákona o spotřebitelském úvěru a možnost...

Pojem „nevýkonné úvěry“ označuje laicky řečeno úvěry, u...

V den vydání tohoto dokumentu proběhlo měnověpolitické zasedání...

Další zasedání bankovní rady nás čeká za bezmála...

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Letadlo Lufthansy v Praze přivítala vodní děla

„Těší mě, že jsme se mohli symbolicky připojit...

„Jsem hrdý na to, že Letiště Praha oslavilo...

Letadlo je jedním ze čtyř strojů nesoucích na...

Aktuality
Virtuální vodárna. K čemu se hodí digitální dvojče úpravny vody?

Partneři oslovili město Železná Ruda, zda by se...

„Digitální dvojče představuje počítačový model, který dokonale kopíruje...

Součástí digitálního dvojčete úpravny vody je i systém...

JUDr. Tomáš Koníček z Mezinárodního bezpečnostního institutu, který se...

Aktuality
Už i slovenské firmy snadněji přejdou na udržitelné podnikání

„Slovensko je kvůli své rozmanitosti a průmyslovému zázemí...

„Náš servis není jen o tom, že za...