Pátek 3. května 2024
ikona hodiny30. 8. 2023 08:10

Češi o umělé inteligenci vědí, ale o práci se nebojí

O nástrojích založených na umělé inteligenci už slyšelo více než 70 % Čechů a 30 % už některý z nich vyzkoušelo. Jen mírně mezi nimi převažují muži a lidé se středoškolským a vysokoškolským vzděláním. Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost Sodexo Benefity formou dotazníkového šetření realizovala v srpnu agentura Ipsos.

Barbora Turková autor

Foto: Shutterstock.com Češi se umělé inteligence nebojí Foto: Shutterstock.com

„Umělá inteligence (AI) je fenoménem současnosti. Málokdo si ale uvědomuje, že nejde zase o takovou novinku,“ říká Jan Michelfeit ze společnosti Sodexo Benefity. „Najdete ji třeba v chytrých hodinkách a náramcích, které hlídají vaše životní funkce. Stejně tak AI analyzuje soubory cookies a posílá každému z nás do počítače personalizovaný obsah,“ uvádí příklady Jan Michelfeit, který zároveň upozorňuje, že od pasivního využívání k tomu aktivnímu vede poměrně dlouhá cesta. „Lidé k ní navíc mají velmi ambivalentní vztah – třetina respondentů (33,9 %) se obává, že AI může ohrozit existenci lidstva, a téměř stejný počet (30,7 %) je z ní naopak nadšený a očekává, že mu usnadní práci,“ popisuje Michelfeit a pokračuje: „Co se týče ztráty zaměstnání, jsou lidé o něco optimističtější. Přesto se ale toho, že by jejich pracovní pozici mohla v následujících pěti letech obsadit umělá inteligence, obává více než 17 % respondentů.“

Zdroj: Sodexo Benefity Zdroj: Sodexo Benefity

Asi nepřekvapí, že mezi těmi, kdo už ChatGPT, Midjourney, BingAI či některý další podobný nástroj vyzkoušeli, převažují spíše mladší ročníky. „Ale i mezi lidmi ve věku 45 až 53 let je jich 29 %,“ upozorňuje Michelfeit.

Zdroj: Sodexo Benefity Zdroj: Sodexo Benefity

Z odpovědí na další otázku výzkumu: Jak často využíváte AI ke své práci? je ale patrné, že v pracovním procesu se umělá inteligence zatím v tuzemsku příliš nezabydlela. Z oněch 30,7 %, co ji už vyzkoušeli, ji denně v práci využívá jen zanedbatelných 4,2 % lidí a minimálně jednou týdně dalších 9,4 %. Nejčastěji ji používají při tvorbě textů včetně e-mailů (54,4 %), řešení problémů (48,5 %), brainstormingu a generování nápadů (35,3 %) a při překladech z a do cizích jazyků (30,9 %).

Zdroj: Sodexo Benefity Zdroj: Sodexo Benefity

„Z průzkumu vyplývá, že umělá inteligence má v českém pracovním prostředí velmi pozvolný nástup a zatím to nevypadá na to, že by se vyplnily katastrofické scénáře, že do pár měsíců se pracovní trh radikálně promění. Rozhodně je ale fajn neusnout na vavřínech a stejně jako s nástupem digitalizace se vzdělávat i v oblasti umělé inteligence. To může být také role firem, aby svým zaměstnancům v tomto tématu pomohly,“ uzavírá Michelfeit.

Nejnovější články

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Pětina zaměstnanců zvažuje odchod z práce za lepším

Nalezení lepší práce v dohledné době do konce...

Pokud pomineme základní parametry pracovní nabídky, jako je...

Třetím nejčastěji sledovaným kritériem u pracovních nabídek je,...

Trend většího významu dobrých pracovních podmínek a celé...

Všechna tato kritéria přitom při hodnocení pracovní nabídky...

Analýzy
Developeři v Česku si oblíbili strategii Shell & Core

Ke konci 1. čtvrtletí 2024 bylo v tomto...

Model Shell & Core se sice v omezeném...

S dokončením Shell & Core projektů developeři obvykle...

Vzhledem k aktuální situaci na trhu a trvale...

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...