Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
I když po návratu z rodičovské dovolené zastávají stejnou práci, jako jejich kolegové, dorovnání platu se dočká pouhých 42 % rodičů. Mzdová politika firem rodičovství v Česku ani zdaleka nenahrává, zaměstnavatelé rozdíly v ohodnocení často odůvodňují rozdílným pracovním výkonem, rodičům ale nenabízí ani den volna navíc. Nerovnost se zatím daří skrývat, podle novely zákoníku práce to ale už nebude tak jednoduché. Na nerovnosti, které na nápravu čekají poukazuje analýza poradenské společnosti RSM a iniciativy MUMDOO.
Početí dítěte je v Česku momentem, který rozevírá nůžky. Nejen, že s odchodem na rodičovskou dovolenou výrazně klesá příjem domácnosti, dokonce ani po návratu do práce se nemohou rodiče těšit na stejné mzdové ohodnocení, jako jejich kolegové. „Je tu část firem, které se obávají nižšího výkonu zaměstnanců s dětmi, a údajně z tohoto důvodu mzdy nedorovnávají. Dalším jednoduše chybí přehled o mzdách a jasně stanovená politika, která by byla definovaná i ve smlouvě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, a nakonec jsou tu i podniky, které skutečně využívají svého postavení a obav rodičů z hledání nového místa,“ jmenuje některé z důvodů mzdových nerovností v Česku Kristýna Cejnarová z iniciativy MUMDOO.
Podniků, ve kterých ví, že jsou ke kolegům s dětmi i bez nich fér, je nakonec jen 42 %. U těch dalších by měla nápravu zjednat novela zákoníku práce vycházející ze směrnice o transparentnosti v odměňování, kterou Česko prosadilo během svého předsednictví v Evropské unii. Firmy dle ní budou povinně informovat o průměru nebo rozptylu mezd na jednotlivých pozicích a podle odborníků tak budou častěji nuceny nastavit nebo upravit své mzdové strategie.
Ty jsou poměrně standardním dokumentem pro korporace a další velké firmy s jasně definovanou strukturou. To potvrzuje i příklad Raiffeisenbank.
„V rámci podpory férového odměňování a návratů rodičů stanovujeme minimální mzdu pro maminky, za kterou se vrací do práce z rodičovské dovolené. Původní mzdu navyšujeme o procenta, o které jsme v bance navýšili mzdy na jejich původní pozici v období čerpání rodičovské dovolené,“ potvrzuje manažerka pro firemní kulturu Tereza Králová.
V malých a středně velkých podnicích ale podobný přístup podle odborníků často chybí. „Firmy se tak samy limitují ve schopnosti pružně reagovat na nové výzvy trhu, nemají přehled o tom, jak jejich lidé mzdově rostou a chybí jim srovnání s trendy tam venku za jejich dveřmi. Na sledování a vykazování ohodnocení v jejich týmech nakonec mohou vydělat, je ale jasné, že začátky nebudou snadné,“ uvádí řídící partnerka poradenské společnosti RSM Monika Marečková.
8 % firem nabízí zaměstnancům dny volna navíc v souvislosti s péčí o dítě
6 % firem nabízí peněžní bonus při narození dítěte
3 % firem nabízejí plné dorovnání mzdy při mateřské dovolené
34 % firem poskytuje nějakou formu bonusu související s rodičovstvím
Dle výsledku průzkumu RSM a MUMDOO totiž nemůže být ani zdaleka řeč o tom, že by měli zaměstnanci s dětmi práci jednodušší, nebo mohli čerpat jiné výhody. „Volna navíc se v souvislosti s péčí o dítě dočkají zaměstnanci pouhých 8 % firem, je tedy poměrně paradoxní, když se někteří zaměstnavatele zaříkají rozdílným pracovním výkonem lidí s dětmi a bez nich. Těm, kdo si v Česku děti pořídí, se totiž nic neodpouští. A ve dvou třetinách podniků jsme se bohužel zasekli na tom, že jediným zvýhodněním při narození dítěte zůstává dárkový koš od kolegů,“ říká Monika Marečková z poradenské společnosti RSM.
Ve většině případů se rodiče naopak musí rozloučit se stávajícími nefinančními benefity. A ve více než třetině firem dokonce i s finančním bonusem za předešlý rok. Že zaměstnancům, kteří čerpají mateřskou nebo rodičovskou dovolenou proporční část bonusu nevyplácejí, přiznává 30 % zaměstnavatelů. Dalších 28 % uvádí, že k výplatě přistupují individuálně. „Takoví zaměstnanci se v předchozím roce podíleli na výkonu a úspěchu firmy, oceněni za něj ale na rozdíl od ostatních nejsou. Takový přístup je skutečně už zneužitím situace ze strany podniku a počet těch, kde tak ke kolegům přistupují osobně považuji za alarmující,“ uvádí Monika Marečková.
Průzkum společností RSM a MUMDOO se uskutečnil v červnu roku 2024 a zapojilo se do něj celkem se do něj zapojilo 201 českých firem napříč velikostí (od 50 do 10 000 zaměstnanců) a segmenty.
RSM dále upozorňuje, že výsledkem současné situace je významné rozevírání nůžek mezi těmi, kdo v práci zůstanou, a těmi, kdo alespoň část kariérního života věnují péči o dítě. Nejčastěji ženy pak právě v tento moment začínají ve svém finančním ohodnocení výrazně ztrácet na své mužské kolegy. Rozdíl v ohodnocení mužů a žen sleduje pouhých 16 % firem dlouhodobě a celkem 23,5 % v návaznosti na avizované legislativní změny.
„Ještě horší je pak přehled firem v dalších statistikách. Přesto, že roste ochota investovat do nástrojů pro sledování dat o vlastních zaměstnancích, dokonce i v řadě velkých firem chybí přehled o tom, kolik zaměstnanců právě čerpá rodičovskou dovolenou, jak staré děti zaměstnanci mají a kdy naposledy s nimi byla otevřena otázka třeba postupného návratu do aktivního zaměstnání nebo účast alespoň na interním školení. Přitom právě vzdělávání se a kontakt s oborem je v dnešní technologicky dynamické době klíčový,“ doplňuje Lucie Bášová z MUMDOO.