Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
V následujících dvou letech se oblast školství dočká vpravdě převratných změn. S tím, jak se umělá inteligence (AI) stává stále levnější a dostupnější, otevírají se zcela nové možnosti pro transformaci vzdělávání. AI se stane všudypřítomnou komoditou, jež zásadně ovlivní způsob, jakým se učíme a vyučujeme. Školy a univerzity budou muset projít důkladnou obměnou, aby se této nové realitě přizpůsobily a připravily studenty na svět, ve kterém bude inteligence levná a snadno dosažitelná.
Jednou z nejvýznamnějších změn bude demokratizace přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. S tím, jak se náklady na AI budou snižovat, budou si i školy s omezenými rozpočty moci dovolit špičkové vzdělávací technologie. Personalizované vzdělávací systémy poháněné AI budou schopny přizpůsobit obsah a tempo výuky individuálním potřebám každého studenta bez ohledu na jeho socioekonomické zázemí.
AI je neúnavná, nestranná a dokáže se přizpůsobit schopnostem i zájmům jednotlivce. Pro chlapce může využít hry k výuce matematiky, zatímco dívkám může pomoci rozvíjet logické myšlení prostřednictvím písniček či výtvarné výchovy. Tyto pokroky povedou ke zmenšení rozdílů v kvalitě vzdělávání mezi bohatšími a chudšími regiony a poskytnou každému studentovi příležitost naplno rozvinout svůj potenciál.
S tím, jak se AI stane běžnou součástí našich životů, změní se i samotný obsah a struktura výuky. Namísto memorování faktů a vzorců se bude klást mnohem větší důraz na rozvoj kritického myšlení, kreativity a schopnosti efektivně spolupracovat s AI. Studenti se budou učit, jak klást správné otázky, interpretovat data generovaná AI a využívat tyto informace pro inovativní řešení komplexních problémů. Vzdělávací instituce budou muset upravit své studijní plány tak, aby odrážely měnící se požadavky trhu práce a připravily studenty na kariéru ve světě, kde bude AI všudypřítomná.
Levná a snadno dostupná AI také výrazně promění roli učitele. Místo pouhého předávání znalostí se učitelé stanou mentory a průvodci, kteří studentům pomáhají rozvíjet dovednosti potřebné pro efektivní využívání AI. Budou muset být schopni využívat AI nástroje pro analýzu studentských dat, identifikaci problematických oblastí a poskytování cílené zpětné vazby. Zároveň budou hrát klíčovou roli při rozvoji měkkých dovedností, jako je empatie, sociální inteligence a schopnost vést a motivovat ostatní – tedy vlastností, jež budou v době levné AI stále vysoce ceněné.
Komoditizace AI s sebou přinese i řadu etických a společenských výzev. S tím, jak se inteligence stane levnou a snadno dostupnou, bude třeba zajistit, aby byla využívána odpovědně a ve prospěch celé společnosti. Školy budou hrát klíčovou roli při vštěpování etických principů a hodnot, které budou řídit vývoj a aplikaci AI. Studenti se budou muset naučit kriticky hodnotit dopady AI na společnost a aktivně se podílet na tvorbě politik, jež zajistí, aby přínosy této technologie byly spravedlivě rozděleny.
Odborník v oblasti AI a architekt lowcode AutoERP. Od roku 2004 aktivně působil v oblasti firemního IT. Byl spolumajitelem společnosti Easy Software s.r.o., která je známá díky produktu easyredmine.com. V současnosti je jednatelem společnosti Apertia Tech s.r.o. a architektem AutoERP. David má i korporátní zkušenosti. Působil i jako infrastructure architekt v O2 nebo system & solution designer v T-Mobile. Je velkým propagátorem Open Source a AI, v čemž vidí budoucnost IT.
Aby vzdělávací instituce uspěly v této rychle se měnící realitě, budou muset úzce spolupracovat s průmyslem, vládami a občanskou společností. Bude třeba vytvořit nová partnerství a aliance, které umožní sdílení zdrojů, expertízy a nejlepších praxí. Školy budou muset být flexibilní a připravené neustále inovovat a přizpůsobovat se měnícím se potřebám studentů a společnosti. Pouze tak budou schopny plně využít potenciál levné a všudypřítomné AI pro zlepšení kvality a dostupnosti vzdělávání.
Nástup levné a snadno dostupné AI v následujících dvou letech zcela změní tvář vzdělávání. Přinese obrovské příležitosti pro demokratizaci přístupu ke kvalitnímu vzdělávání, transformaci obsahu a struktury výuky a proměnu role učitele. Zároveň však přinese i řadu etických a společenských výzev, jež bude třeba řešit. Aby školy a univerzity v této nové realitě uspěly, budou muset projít zásadní obměnou a naučit se efektivně spolupracovat s AI. Pouze tak budou schopny připravit studenty na svět, ve kterém bude inteligence levná a všudypřítomná komodita.