Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Přestože je internet domovem miliard různých webů, databází, sociálních sítí, cloudů a dalších platforem, pouze šest největších společností produkuje více internetového provozu než všechny ostatní dohromady. Americká šestice firem MAMAAN, neboli Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix zodpovídá za více než polovinu veškerého internetového provozu. Do TOP 8 se však zapojují další dvě velká jména: TikTok a Disney+. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.
„Pokud bychom sečetli šestici společností MAMAAN, Disney+ a TikTok, došli bychom k závěru, že těchto osm společností tvoří více než dvě třetiny veškerého provozu na internetu. Zejména TikTok nám pak ukazuje, že žádná pozice není neotřesitelná. Můžeme u něj totiž pozorovat opravdu raketový růst využití dat v meziročním srovnání. Podle analýzy Sandvine z minulého roku nebyl TikTok zařazen ani mezi prvních šest míst a dnes je jeho celkový provoz vyšší než u Apple nebo Microsoftu. Pokud se zaměříme na čísla u mobilního provozu, tam se TikTok katapultoval na třetí místo hned za Metu a Alphabet. Naopak stagnaci provozu vidíme u společností MAMAAN, u nichž se čísla mobilního provozu oproti loňskému roku téměř nezměnily,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.
„Alphabet produkuje 18 % provozu na fixních sítích (domácí wi-fi) a 20 % na mobilních sítích (mobilní data), tedy téměř shodně. Podíl Mety na mobilních platformách činí 22 %, zatímco na fixních je to pouze 11 %. TikTok, podobně jako Meta, má s 12 % mnohem větší podíl na mobilních sítích, zatímco u fixních sítí se pohybuje jenom na 6 %. Další v pořadí je pak streamovací služba Netflix, která má naopak 9% podíl na fixních sítích, zatímco na mobilních ztrácí a zaujímá 5 %. Podobně vypadají také čísla další streamovací služby Disney+, u které čísla ukazují 4 % u fixních a 2 % u mobilních sítí,“ dodává Michal Štusák.
Tato data ukazují, že zatímco služby Google lidé využívají v podobné míře doma i venku, sociální sítě, především Facebook, Instagram a TikTok, jsou sledované převážně venku. Filmy nebo seriály na Neflixu nebo Disney+ si uživatelé pouštějí spíše doma.