Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Globální internetový provoz představuje 33 exabytů za den. Průměrný uživatel přitom využije denně okolo 4,2 gigabytů dat. 6,4 miliard mobilních zařízení přitom generuje jednu třetinu provozu, zatímco 1,4 miliardy fixních zařízení (například domácí wi-fi) generuje dvě třetiny provozu. Top 8 největších poskytovatelů obsahu, jako jsou Google, Facebook nebo Netflix, se dělí o více než dvě třetiny celkového internetového provozu. Vyplývá to z analýzy Sandvine zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.
„Můžeme vidět, že objem dat, které protečou sítí, je opravdu obrovský. U fixních zařízení jde průměrně o 15,7 GB dat denně. To je velký rozdíl oproti mobilním zařízením, u kterých se jedná pouze o 1,7 GB. Další rozdíl je také v tom, jaké aplikace tato data spotřebovávají. Zatímco u fixních zařízení je největší položkou video, které spotřebovává 39 % dat, u mobilních zařízení jde hlavně o sociální média s 35% využitím dat. Zajímavé je, že TikTok u mobilních aplikací je už na třetím místě ve spotřebě dat, vlastně skoro stejně jako Facebook. A podobně jako Facebook jej denně používá více než třetina mobilních uživatelů,“ říká Jaroslav Cihelka, expert na analýzy dat a spolumajitel společnosti ComSource, která je exkluzivním partnerem analytické společnosti Sandvine v České republice. Nejvíce dat u obou forem pak využívá aplikace YouTube (u fixních zařízení 16 % a u mobilních 21 %), na druhém místě je u mobilů Facebook (18 %) a u fixních zařízení Netflix (12 %), na třetím místě najdeme u fixních zařízení Facebook (9 %) a u mobilních pak výše zmíněný TikTok (15 %).
S tím, jak se stále více uživatelů stává zároveň tvůrci obsahu, rostou na důležitosti také hodnoty uploadu. Data ukazují, že zatímco na fixních zařízeních se upload využívá zejména k přenosu souborů a uploadování videí, u mobilních zařízení jde spíše o upload obsahu na sociální sítě. 15 % domácností vlastní Xbox, který při cloudovém hraní spotřebuje 22 GB dat za hodinu. 9 % domácností má PlayStation Downloads a spotřebovávají zhruba 11,3 GB dat, tedy zhruba 3x více než například Netflix.
Zajímavé jsou také výsledky za jednotlivé kontinenty. U stahování dominuje ve všech regionech video. S tím souvisí také to, že ve všech regionech je nejsilnější aplikací YouTube. Na druhém místě je pak v Evropě a Asijsko-pacifickém regionu Netflix, zatímco v Americe je to Amazon Prime a Netflix je až na třetím místě. V Asijsko-pacifickém regionu zabírá třetí místo Facebook, zatímco v Evropě je to britská streamovací platforma pro sport a zábavu DAZN. Ve všech třech regionech je největší hodnotou uploadu sdílení souborů. V Americe a Evropě je následováno videem a komunikací, zatímco v Asii je na třetím místě hraní her. To vše vyplývá z reportu Sandvine Phenomena.