čtvrtek 12. prosince 2024
ikona hodiny 27. 11. 2024 06:57

Jak na úspěšný prodej?

Firmy málo networkují a nezvládají využít AI naplno, zjistila studie Pipedrive

Většina firem neumí využít plný potenciál umělé inteligence, zjistil průzkum, který provedla společnost Pipedrive mezi obchodníky z malých a středních podniků. Téměř polovina z nich přitom neplánuje, že by AI nástroje do své pracovní rutiny zařadila více, než to nyní dělá. Problémům však obchodníci čelí ještě před zahájením prodejního procesu, a to v oblasti zvládání administrativních úkolů a rozšiřování sítě kontaktů.

Foto: Shutterstock.com
Jak na úspěšný prodej? Firmy málo networkují a nezvládají využít AI naplno, zjistila studie Pipedrive Foto: Shutterstock.com

„Řada společností s AI teprve začíná. Už nyní se ale ukazuje, že hraje v obchodu a marketingu zásadní roli. Může se totiž podílet nejen na tvorbě obsahu a komunikace či administrativních úkolech, ale představuje obrovskou pomoc při plánování a strategickém rozhodování. V Pipedrive tvoříme systém, který pomáhá s nasazením AI nástrojů firmám všech velikostí, takže mohou pracovat snadněji a efektivněji a zlepšit svou produktivitu,“ uvádí Dominic Allon, CEO společnosti Pipedrive. „Studie jako tato nám pomáhají pochopit, jak obchodní týmy o AI smýšlejí a jak ji skutečně používají v každodenní praxi. Můžeme tak řešení Pipedrive přizpůsobit jejich potřebám.“

Studie Pipedrive

Informace pocházejí ze studie State of AI in Sales Report, kterou vypracovala společnost Pipedrive na základě průzkumu mezi 500 svými klienty z řad obchodníků, majitelů firem a byznysových lídrů ve třetím čtvrtletí roku 2024.

Jeden z největších problémů, který obchodní týmy v malých podnicích řeší, je předprodejní komunikace. Tzv. lead management představuje výzvu pro 60 % společností, které Pipedrive ve studii oslovil. Spadá do něj například vyhledávání a oslovování nových zákazníků, udržování dostatečné zásoby potenciálních klientů nebo jejich kategorizování a vyhodnocování. 27 % ze společností, které už AI používají, a 24 % těch, které o AI uvažují, doufají, že jim umělá inteligence pomůže právě se zefektivněním lead managementu díky zautomatizování komunikace (zejména jejího udržování a navazování na předchozí zprávy) nebo plánování schůzek.

37 % uživatelů AI a 35 % zvažujících uživatelů trápí neefektivní využití času a zdrojů. Nasazení AI na administrativní úkoly jako přepisování údajů, sestavování a dodržování itineráře nebo psaní reportů dovoluje obchodníkům soustředit se na budování vztahů, strategické plánování a další úkoly přímo související s generováním zisku.

Zavádění AI spěje k mrtvému bodu

Průzkum dále ukazuje, že 75 % stávajících uživatelů AI slouží tyto nástroje k tvorbě obsahu, z možných budoucích uživatelů ji tak chce ale používat jen 55 %. Ve vnímání plného potenciálu umělé inteligence tedy panuje znatelný rozdíl.

Téměř polovina (47 %) stávajících uživatelů AI navíc v nejbližší době neplánuje, že by ji do svého pracovního procesu integrovala ještě více. Vyplývá z toho zásadní zjištění: Ačkoli si AI získala svou pozornost a firmy ji zavádějí, mnoho z nich to vnímá spíše jako statický proces než jako proces, který se vyvíjí.

Společnost Pipedrive rozděluje implementaci AI do tří fází. Na jejich základě je patrné, že k dosažení maximálního potenciálu AI společnostem chybí ještě kus cesty. 75 % firem využívá AI k tvorbě obsahu na základě promptů, 52 % pak k sumarizaci obsahu. Mnohé podniky však u těchto případů zůstávají, což naznačuje, že uplatnit AI na složitější nebo citlivější úkoly není jednoduché.

Méně než třetina současných uživatelů AI s její pomocí zapisuje telefonní hovory (29 %) nebo prozkoumává možné obchodní příležitosti (24 %), které představují druhou fázi zavedení AI. Třetí fáze implementace dosahuje dokonce méně než pětina firem. Pouze 14 % oslovených společností používá AI pro zpracování a vyhodnocování dat nebo marketing.

Nejnovější články

Expertní pohled

Hojně sledovaný Lex Ferrari skončí!

Senátoři schválili novelu zákona o dani z přidané hodnoty (DPH)....
Aktuality

Velké přísliby malých reaktorů a chytrých sítí

Chystaná výstavba velkých i malých reaktorů je unikátní příležitostí...
Expertní pohled

Fotovoltaika láká firmy i živnostníky

Fotovoltaika už dnes není jen záležitostí specifických provozů,...

Nejnovější Aktuality

Expertní pohled

Hojně sledovaný Lex Ferrari skončí!

Senátoři schválili novelu zákona o dani z přidané hodnoty (DPH)....
Aktuality

Velké přísliby malých reaktorů a chytrých sítí

Chystaná výstavba velkých i malých reaktorů je unikátní příležitostí...
Expertní pohled

Fotovoltaika láká firmy i živnostníky

Fotovoltaika už dnes není jen záležitostí specifických provozů,...