Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Většina firem neumí využít plný potenciál umělé inteligence, zjistil průzkum, který provedla společnost Pipedrive mezi obchodníky z malých a středních podniků. Téměř polovina z nich přitom neplánuje, že by AI nástroje do své pracovní rutiny zařadila více, než to nyní dělá. Problémům však obchodníci čelí ještě před zahájením prodejního procesu, a to v oblasti zvládání administrativních úkolů a rozšiřování sítě kontaktů.
„Řada společností s AI teprve začíná. Už nyní se ale ukazuje, že hraje v obchodu a marketingu zásadní roli. Může se totiž podílet nejen na tvorbě obsahu a komunikace či administrativních úkolech, ale představuje obrovskou pomoc při plánování a strategickém rozhodování. V Pipedrive tvoříme systém, který pomáhá s nasazením AI nástrojů firmám všech velikostí, takže mohou pracovat snadněji a efektivněji a zlepšit svou produktivitu,“ uvádí Dominic Allon, CEO společnosti Pipedrive. „Studie jako tato nám pomáhají pochopit, jak obchodní týmy o AI smýšlejí a jak ji skutečně používají v každodenní praxi. Můžeme tak řešení Pipedrive přizpůsobit jejich potřebám.“
Informace pocházejí ze studie State of AI in Sales Report, kterou vypracovala společnost Pipedrive na základě průzkumu mezi 500 svými klienty z řad obchodníků, majitelů firem a byznysových lídrů ve třetím čtvrtletí roku 2024.
Jeden z největších problémů, který obchodní týmy v malých podnicích řeší, je předprodejní komunikace. Tzv. lead management představuje výzvu pro 60 % společností, které Pipedrive ve studii oslovil. Spadá do něj například vyhledávání a oslovování nových zákazníků, udržování dostatečné zásoby potenciálních klientů nebo jejich kategorizování a vyhodnocování. 27 % ze společností, které už AI používají, a 24 % těch, které o AI uvažují, doufají, že jim umělá inteligence pomůže právě se zefektivněním lead managementu díky zautomatizování komunikace (zejména jejího udržování a navazování na předchozí zprávy) nebo plánování schůzek.
37 % uživatelů AI a 35 % zvažujících uživatelů trápí neefektivní využití času a zdrojů. Nasazení AI na administrativní úkoly jako přepisování údajů, sestavování a dodržování itineráře nebo psaní reportů dovoluje obchodníkům soustředit se na budování vztahů, strategické plánování a další úkoly přímo související s generováním zisku.
Průzkum dále ukazuje, že 75 % stávajících uživatelů AI slouží tyto nástroje k tvorbě obsahu, z možných budoucích uživatelů ji tak chce ale používat jen 55 %. Ve vnímání plného potenciálu umělé inteligence tedy panuje znatelný rozdíl.
Téměř polovina (47 %) stávajících uživatelů AI navíc v nejbližší době neplánuje, že by ji do svého pracovního procesu integrovala ještě více. Vyplývá z toho zásadní zjištění: Ačkoli si AI získala svou pozornost a firmy ji zavádějí, mnoho z nich to vnímá spíše jako statický proces než jako proces, který se vyvíjí.
Společnost Pipedrive rozděluje implementaci AI do tří fází. Na jejich základě je patrné, že k dosažení maximálního potenciálu AI společnostem chybí ještě kus cesty. 75 % firem využívá AI k tvorbě obsahu na základě promptů, 52 % pak k sumarizaci obsahu. Mnohé podniky však u těchto případů zůstávají, což naznačuje, že uplatnit AI na složitější nebo citlivější úkoly není jednoduché.
Méně než třetina současných uživatelů AI s její pomocí zapisuje telefonní hovory (29 %) nebo prozkoumává možné obchodní příležitosti (24 %), které představují druhou fázi zavedení AI. Třetí fáze implementace dosahuje dokonce méně než pětina firem. Pouze 14 % oslovených společností používá AI pro zpracování a vyhodnocování dat nebo marketing.