Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Digitalizace mění nároky a potřeby zákazníků a firmy na to musí reagovat rychleji, než byly zvyklé. Druhý díl ankety na téma digitalizace si všímá předních českých firem podnikajících ve stavební výrobě, projektování a poskytování služeb řemeslníků.
Položili jsme jim následující otázky:
Jaká jsou klíčová sdělení z odpovědí Jakuba Bendy, marketingového ředitele Saint-Gobain CZ & SK, Petra Matyáše, obchodního ředitele Di5, Pavla Seidla, technického poradce Wavin Czechiam, Martina Ekrta, výkonného ředitele Nejremeslnici.cz, a Tomáše Hanzlíka, head of project execution Buehler Praha?
Digitalizace ve stavebnictví představuje velké téma a BIM je nejpoužívanější zkratkou v této oblasti. Společnosti Di5 přešla ze světa CAD do světa BIM již před devíti lety. Tato platforma umožňuje připravovat kvalitnější projekty především díky reálné simulaci stavby v podobě digitálního dvojčete, umocněná navíc využitím virtuální reality napomáhá transparentnější komunikaci s klientem. Aktivní využití BIM potvrzuje také společnost Saint Gobain, když oceňuje, že díky této databázové technologii zákazník i dodavatel mají ucelený přehled o stavbě od jejího návrhu přes výstavbu a celý životní cyklus až po odstranění stavby. Přechod k využívání BIM zdůrazňuje i Wavin Czechia, kde akcentují komplexní pohled – jenom inovace ve výrobě samotné nestačí, je dobré jít dál a podporovat nejmodernější postupy i v rámci projekce staveb a poskytnout projektantům například potrubních systémů podklady konkrétního produktového portfolia výrobce ve formátu pro BIM.
Nejremeslnici.cz tvrdí, že neustálé posouvání vpřed v rámci digitalizace v technologické společnosti je naprostou nutností. Důležité je vzdělávat celý segment o výhodách digitalizace a zároveň přinášet co nejjednodušší řešení pro správu byznysu, které řemeslným firmám umožní to nejdůležitější – věnovat se práci samotné. Konkrétně se jedná o strojové učení při přidělování jednotlivých zakázek řemeslníkům dle předchozích zkušeností či lokačních parametrů. Buehler Praha považují za zcela nezbytné v rámci digitálních inovací hovořit s koncovými zákazníky, změnit filozofii klasických vývojových služeb, investovat do znalostního rozvoje stávajících zaměstnanců a vhodně doplnit chybějící know-how. Ve výrobních firmách, například v Saint Gobain, již probíhají výrazné investice do robotizace a automatizace, která umožňuje získávat a vyhodnocovat velké množství dat a operativně je využívat k další optimalizaci výrobních procesů.
Buehler Praha investuje do výzkumu a vývoje 5 % z celkového obratu, v letošním roce jde 38 % z této sumy do digitalizace produktů. Saint Gobain CZ & SK investovala v období 2015–2018 do výstavby automatizovaných a robotických linek ve výrobním závodě v Hořovicích 2 mld. Kč. Investují i Nejremeslníci.cz, přičemž 60 % celkových investic jde do digitalizace, například na bezpečnostní systémy, digitální marketing, datovou analytiku i plnou responzivitu webu. Wavin Czechia na digitalizaci dává 10 % z celkových investic společnosti, jedná se o nákup automatizovaných výrobních linek, systémů na tvorbu technické dokumentace či přesného modelování BIM. Ve společnosti Di5 jde do digitalizace 100 % všech investic: nejdůležitější jsou z jejich pohledu investice do vlastních schopností dále posouvat obor kupředu například investicemi do parametrického designu či automatické kontroly dokumentace.